וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה לצרכנים: פטור ממכס לייבוא אלפי טון שמן זית

18.10.2017 / 10:45

משרדי הכלכלה והחקלאות סיכמו על פתיחת מכסות לייבוא שמן זית עד שנת 2020. על פי ההערכות, ההסכם יאפשר הורדת מחירים. שר הכלכלה: "נוודא שההטבה מגיעה לצרכנים"

בית בד מולא בירכא. נמרוד סונדרס
שמן זית/נמרוד סונדרס

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ושר החקלאות, אורי אריאל, סיכמו על מתווה רב שנתי שיימשך עד 2020, לפתיחת מכסות יבוא פטורות ממכס לשמן זית. על פי המתווה שסוכם ייפתחו ב-2018 מכסות לייבוא 1,700 טון שמן זית, ב-2019 ייפתחו מכסות ל-1,850 טון שמן זית ואילו ב-2020 ייפתחו מכסות לייבוא 2,000 טון שמן זית.

ההסכם שנחתם מאפשר ודאות רב שנתית לענף שמן הזית, שפעל בשנים האחרונות בתנאים של חוסר ודאות והיה תלוי מדי שנה בהחלטות קצרות מועד באשר לפתיחת המכסות והיקפן. חוסר וודאות זו לא אפשרה לגורמים בענף תיכנון ארוך טווח ויצרה עליות מחירים. שיעור המכס על יבוא שמן זית מגיע לכמעט שליש מערך הסחורה בשער הנמל.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן אמר כי "קביעת המכסות הפטורות ממכס היא צעד חשוב להפחתת המחיר ממוצר בסיסי ובריא כמו שמן זית. אנו נעקוב במטרה לוודא שההטבה הגלומה בייבוא הפטור ממכס תתגלגל לצרכנים".

שר החקלאות, אורי אריאל אמר כי "על מנת להשלים את המחסור בשמן הזית, מדינת ישראל מייבאת מדי שנה שמן זית מחו"ל. מטרתנו שכל הביקוש יהיה מיוצר בישראל, אך עתה, בהסכמת החקלאים ומשרד הכלכלה נקבע מנגנון שיתאים בין הביקוש להיצע".

יאיר שירן, יו"ר ועדת מכסות במשרד הכלכלה והתעשייה מסר כי "מכסות אלו מצטרפות למכסות היבוא השנתיות בהיקף של 1,200 טון, הנובעות מהסכמי הסחר של ישראל עם האיחוד האירופי ועם ירדן. במסגרת הליך חלוקת המכסות בשלוש השנים הקרובות תתחשב ועדת מכסות בהיקף השנתי הכולל של המכסות העומדות לחלוקה, אלו הנובעות מהסכמי הסחר הבינ"ל ואלו הנובעות מן ההסכמה האחרונה בין משרדי הכלכלה והחקלאות".

עוד באותו נושא

הבשר יוזל? פטור ממכס ליבואן שיציע את המחיר הנמוך ביותר

לכתבה המלאה

שוק של 20 אלף טון בשנה

על פי הסיכום אליו הגיעו המשרדים, בחלוקת הקצאות מהמכסות הפטורות ממכס בצוברים, המיועדות למפעלי שמן זית מקומיים, יילקחו בחשבון היקפי הרכש של שמן מייצור מקומי על ידי המפעלים המקומיים, כך שככל שהיקף הרכש של שמן זית מייצור מקומי גבוה יותר, יגדל הסיכוי לקבלת הקצאות גדולות יותר ביבוא צוברים בתנאים של פטור ממכס. המכסות יהיו בתוקף בכל שנה מתום חג הפסח ועד לסוף חודש ספטמבר.

שוק שמן הזית בישראל מוערך בכ-20 אלף טון לשנה. כמחצית מהשמן מיועד לשוק הקמעונאי ומחציתו הנוספת נצרכת על ידי השוק המוסדי, מפעלי תעשייה ומשקי בית, המגדלים עצי זית ומייצרים שמן לצריכה עצמית. הציפייה היא שלאור ההסכם שהושג, סך היקפי היבוא של שמן זית בפטור ממכס יעמד על כ-35% מצריכת השוק הקמעוני, והדבר יבוא לידי ביטוי בהגברת התחרות ובהפחתת מחירים לצרכן, כמו גם בגידול בצריכת שמן זית בישראל, על חשבון שמנים אחרים, נחותים יותר מבחינה איכותית ובריאותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully