וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטודנט, נפצעת? כך תדאג שתקבל את הפיצויים המגיעים לך

22.10.2017 / 8:02

סטודנטים רבים נפצעים במהלך לימודיהם, בין אם בתאונות רגילות ובין אם בזמן פעילות הלימודים. מה יכול סטודנט שנפגע לעשות על מנת להבטיח כי יקבל פיצוי? מדריך

פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"ז, אוניברסיטת תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
סטודנטים/ראובן קסטרו

שנת הלימודים האקדמית נפתחת בימים אלו, ועשרות אלפי סטודנטים יחזרו לכיתות, למעבדות, לקפיטריות ולכרי הדשא של הקמפוסים השונים ברחבי הארץ. כסטודנטים אחראיים, אתם בטח יודעים כבר באילו קורסים אתם משתתפים, מהן הדרישות האקדמיות בכל קורס, מתי מתקיימות הבחינות ועד מתי אפשר להגיש את עבודת הסמינריון. מעבר לזכויות והחובות שיש לכם כסטודנטים עם כניסתכם בשערי הקמפוס חשוב לדעת כי מדי שנה אנו עדים לנפגעים סטודנטים רבים בשטחי האוניברסיטה, ואף מחוצה לה. מה ניתן לעשות בתאונות אלו ובאילו מקרים ניתן לקבל פיצוי?

אלו סוגי תאונות מתרחשות לסטודנטים וכיצד?

לכאורה האוניברסיטה היא מבנה שאליו מוזמנים אנשים למטרות שונות - ללמוד, ללמד, להתנדב וכדומהץ בהתאם ניתן לחלק את סוגי התאונות האפשריות לשני סוגים מרכזיים: האחד, פציעות כגון נפילה בשטח האוניברסיטה ממפגע או נפילה מגובה, שנחשבות תאונות "קלאסיות" שיכולות לקרות בכל אולם שמחות ובכל קניון ועל כן יכולות להתרחש באוניברסיטה או במכללה ואין מהבחינה הזו שום דבר שמייחד אותן.

הסוג השני הוא תאונות ייחודיות היכולות להתרחש רק בשטחי האוניברסיטה מתוקף טבעה כמקום לימודי ומחקרי. כך למשל ייתכנו פציעות סטודנטים בגין התנסות מעשית במעבדות וחשיפה לאפשרות פיצוץ של חומרים כימיים, שאיפת חומרים מסוכנים במעבדות מחקר, הידבקות במחלות, פציעות שנגרמות במהלך קורסי ספורט למיניהם וכדומה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

מהי תביעה נזיקית כנגד המוסד האקדמי וכיצד היא מתבצעת ?

יש שתי דרכים מרכזיות ונפרדות זו מזו לקבלת פיצוי בגין תאונה כסטודנט. האחת באמצעות תביעה נזיקית כנגד המוסד, המותנית בהוכחת אשם ורשלנות של האוניברסיטה. השנייה, בדיקה האם לסטודנט קיימת פוליסת תאונות אישיות כסטודנט באוניברסיטה.

בהליך תביעה נזיקית הסטודנט בעצם תובע את נזקיו שנגרמו (כמו אשפוז, הוצאות רפואיות שונות, עזרה שקיבל בשכר) ואת נזקיו העתידיים כמו אובדן הכנסה עתידי כתוצאה מהתאונה שאירעה לו בשטחי האוניברסיטה. לשם כך עליו לעמוד במספר תנאים מרכזיים ובראשם הוכחת רשלנותה של האוניברסיטה או העובדים מטעמה ואת הקשר הסיבתי בין רשלנות זו לבין הנזק שנגרם. במסגרת הוכחת רשלנות המוסד חשוב לזכור כי האחריות של האוניברסיטה כלפי אדם שנפצע בשטחה, נכנסת לתוקף במידה והנזק נגרם כתוצאה מהרשלנות עצמה כגון נפילה מכיסא או מעקה שבורים, מדרכה לא מתוחזקת וכדומה. כמובן שמתוקף טבעה על האוניברסיטה, כמו כל מוסד חינוכי, לשמור על טובתם וביטחונם הפיזי של הסטודנטים שלה.

מעבדה ביולוגית. ShutterStock
המבחנה התפוצצה? זו רשלנות של האוניברסיטה/ShutterStock

אילו סוגי פציעות נמצאות תחת אחריותה הישירה של האוניברסיטה?

ההתייחסות לפציעה שאירעה בשטחי האוניברסיטה היא בדיוק כמו לכל פציעה שאירעה בכל אתר ציבורי או פרטי אחר במדינה, בין אם מדובר בסטודנט או במבקר ארעי. האחריות של האוניברסיטה כלפי אדם שנפצע בשטחה, נכנסת לתוקף במידה והנזק נגרם כתוצאה מרשלנותה.

אם האדם נפל בלי שהוכחה רשלנות מצד האוניברסיטה, היא אינה אחראית לכך, בדיוק כפי שאיש אינו אשם אם מעדתם ונפלתם ברחוב ללא סיבה. אם מתפוצצת לסטודנט מבחנה באמצע שיעור כימיה - זו נחשבת רשלנות של המרצה (שהינו עובד האוניברסיטה) ועל כן גם של המוסד החינוכי. כנ"ל אם סטודנט מתחשמל בגלל תקע לא תקין, נפצע מנפילה של אריח תקרה וכדומה.

מה עמדת בתי המשפט ביחס לתביעות נזיקיות?

אין תשובה חותכת לשאלה זו, ועניין זה משתנה ממקרה למקרה בהתאם לנסיבותיו הקונקרטיות של כל אירוע.

כך לדוגמא, במקרה אחד פסק בית משפט על מתן פיצויים לסטודנט שתבע את האוניברסיטה העברית בירושלים לאחר שנתקל במרצפת שבורה ושבר את הרגל בעת ששיחק כדורסל במגרש הממוקם בקמפוס. במקרה אחר, אוניברסיטת בר אילן חייבה את הסטודנטים שלה להשתתף בשיעורי ספורט, ונאלצה לשלם פיצויים לסטודנט שנפגע במהלך שיעור ג'ודו, לאחר שקיבל בעיטה חזקה ביותר מאחד המתאמנים האחרים.

עם זאת, כדאי שתדעו כי לא כל תביעות הנזיקין מתקבלות "אוטומטית" בבית המשפט. כך למשל סטודנט שלמד באוניברסיטת חיפה נפצע במהלך פעילות אקדמית שהתקיימה מחוץ לקמפוס. המרצה ביקש מתלמידיו להגיע לשיעור בחוף הבונים, נכנס למים וביקש מתלמידיו שייכנסו אחריו. הסטודנט החליק במים, נפצע והגיש תביעת נזיקין נגד האוניברסיטה אך בית המשפט דחה את התביעה. סטודנט אחר תבע את אגודת סטודנטים בגין תקיפה, לאחר שסירבו להכניסו למסיבה שארגנו וסילקו אותו החוצה וגם במקרה הזה דחה בית המשפט את התביעה.

האם המוסד הלימודי מבטח את הסטודנטים בפוליסת תאונות אישיות?

כדאי להשקיע קצת זמן ולבדוק איזו פוליסת ביטוח מחזיקה האוניברסיטה בה אתם לומדים

בשונה מבתי ספר וגנים, בהם מחייב החוק ומשרד החינוך שתהיה לתלמידים פוליסת ביטוח תאונות אישיות, החובה הזו לא קיימת במוסדות האקדמיים ועל כן יש לבדוק בכל מוסד ומוסד האם הוא רוכש ביטוח זה עבור הסטודנטים או לא. לעיתים קרובות תשלום זה מתבצע דרך תשלומי הסטודנט לאגודה או דרך "דמי הרווחה". חשוב להדגיש כי כאן מדובר בפוליסה לכל דבר ועניין, אשר אינה תלויה בהוכחת אשם או רשלנות כלשהיא מטעם האוניברסיטה. יתרה מכך, פוליסה זו מכסה את הסטודנטים 24 שעות ביממה על כל נזק שנגרם להם מכל סוג, בכל מקום, גם אם הסטודנט נפצע בבית או ברחוב אחרי שעות הלימודים. עם זאת, מתוקף היותה פוליסה תאונות, סכומי הפיצוי נמוכים ומוגדרים בדרך כלל כנגזרת של סכום קבוע המשתקלל על פי רמת הנכות פיזית שנקבעה לסטודנט.

דוגמא בה פוליסת ביטוח מסוג זה נכנסה לתוקף הייתה במקרה של סטודנט במכללה, שנפצע לאחר שהתהפך עם אופניו במהלך טיול פרטי מחוץ לגבולות המוסד וקיבל פיצוי על הנכות הצמיתה שנגרמה לו כתוצאה מכך.

כדאי להשקיע קצת זמן ולבדוק איזו פוליסת ביטוח מחזיקה האוניברסיטה בה אתם לומדים, כיוון שבמקרים מסוימים תמצאו כי אתם זכאים לכיסוי גם מעבר לשעות הלימודים. חבל שתפספסו את מה שמגיע לכם אם חס וחלילה יקרה משהו ולא תהיו מודעים לזכויותיכם המלאות. בתקווה שלא תזדקקו לשום פוליסת ביטוח.

בכל מקרה של תאונה, מומלץ להיוועץ עם גורם מקצועי המבין את המצב המשפטי, יכול להעריך את סיכויי התביעה ויוכל לסייע לכם בהערכת הסיטואציה, כדאיותה ובמיצוי זכויותיכם.

הכותב הוא עו"ד מומחה בתביעות נזיקין, רשלנות רפואית וביטוח, עומד בראש משרד עו"ד עמיקם חרל"פ ושו"ת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully