וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מחסלות הקניות ברשת את חנויות הצעצועים בישראל

2.11.2017 / 14:00

טירוף הקניות באונליין הוא אחת הסיבות למשבר המעמיק בשוק חנויות הצעצועים והמוצרים לתינוקות. בימים שבהם הצרכן הישראלי מעדיף יבוא אישי ורכישה ברשתות הסטוק על פני החנויות המסורתיות, יבואנים וסוחרים נאלצים לשתף פעולה - על חשבון הרווחים

חנות צעצועים בטורונטו קנדה. ShutterStock
הסוף העצוב של חנויות הצעצועים?/ShutterStock

קריסתה של ענקית הצעצועים האמריקאית "טויס אר אס", לצד סגירתן המתמדת בתקופה האחרונה של חנויות צעצועים פרטיות בישראל, מסמלות יותר מכל את המשבר ההולך ומעמיק בשוק הצעצועים והמוצרים לתינוקות. אחת הסיבות המרכזיות למצב כיום נעוצה בהרגלי צריכת האונליין של הישראלים, שצוברים תאוצה חסרת תקדים בעיקר בימים אלה.

"בתקופה האחרונה אנו עדים לפגיעה קשה, בעיקר בעסקים קטנים כמו חנויות פרטיות של צעצועים, אשר מאבדות לקוחות והכנסות - ופשוט נסגרות", אומר בשיחה עם וואלה! עסקים מאיר קלוגהפט, יו"ר ענף הצעצועים ומוצרי התינוקות באיגוד לשכות המסחר. לדבריו, יבואנים ובעלי חנויות, שצריכים לשלם מסים למדינה על ייבוא צעצועים, למעשה "מופלים לרעה" בעת שהצרכן הישראלי עורך קניות אונליין ומבצע ייבוא אישי ללא הצורך לשלם מס.

"חנויות צעצועים נסגרות על ימין ועל שמאל, והעסקים שלא סוגרים כל הזמן מבקשים מהיבואנים להוריד מחירים כדי שיוכלו לשרוד", מוסיף רונן מועלם, מנכ"ל ובעלי חברת בייבי בי מוצרי נוחות ואיכות, המייבאת מוצרי תינוקות לישראל. לדבריו, "אז אנחנו רוצים לבוא לקראת החנויות - מורידים מחירים ומורידים רווח, לרמה כזו שלא נשאר לנו כמעט כלום. אנחנו גם מוכרים בכמויות הרבה יותר קטנות לחנויות, כי החנויות מוכרות פחות ללקוחות".

אילוסטרציה. ShutterStock
קניות האונליין פוגעות בכלכלה המסורתית/ShutterStock

"קניות אונליין הפכו לשיטת העדר"

"מה עם העסקים הישראלים? מה עם האנשים המבוגרים שלא יודעים לגלוש באינטרנט וזה לא מעניין אותם? מה עם אלה שכבר אין להם חנויות ליד הבית כי כולם קונים באינטרנט? רוצים שיקרה לשוק הצעצועים מה שקרה לבנקים - שהכול הפך דיגיטלי ואין כבר עם מי לדבר?"

לטענת היבואנים והסוחרים, על המדינה להסדיר את סוגיית הייבוא האישי באופן שלא יפגע בכלכלה המסורתית ובעסקים הישראלים. קלוגהפט התייחס לסוגיה במכתב ששלח ביולי האחרון מטעם איגוד לשכות המסחר ליו"ר ועדת ההיגוי לבחינת תהליכים בתחום היבוא האישי במשרד האוצר.

במכתב כתב קלוגהפט כי "כידוע, בשנים האחרונות התגברה מאוד תופעת רכישת מוצרים שונים ומוצרי ילדים בפרט (צעצועים, מוצרי תינוקות, תחפושות) באמצעות אתרי רכישות בעולם. בחלק מהמקרים, משלם הצרכן פחות מהמחיר הממוצע בארץ. יחד עם זאת, נראה שלא ניתנה עד כה התייחסות מספקת להשפעות השליליות של התופעה - מה שבא לידי ביטוי באפליה של בעלי עסקים מקומיים, המשלמים עבור בדיקות תקינה, ובחלק ממוצרי התינוקות גם מכס, ביחס ליבוא הישיר מאתרי קניות בעולם".

מועלם מחזק את הדברים. "המדינה נתנה פטור ממכס על 75 דולר, אבל מי מפקח על זה שאנשים לא מייבאים יותר?", הוא שואל, "אני יודע שרוב האנשים מגהצים כרטיס אשראי גם 10 פעמים באותו ערב, וכמעט כל אחד היום קונה אונליין - זה הפך להיות שיטת העדר".

"אבל מה קורה לכלכלה המסורתית?", ממשיך מועלם, "מה עם העסקים הישראלים? מה עם האנשים המבוגרים שלא יודעים לגלוש באינטרנט וזה לא מעניין אותם? מה עם אלה שכבר אין להם חנויות ליד הבית כי כולם קונים באינטרנט? רוצים שיקרה לשוק הצעצועים מה שקרה לבנקים - שהכול הפך דיגיטלי ואין כבר עם מי לדבר?".

חנות צעצועים. ShutterStock
כבר לא מגיעים פיזית? חנות צעצועים/ShutterStock

נאלצים להוריד באיכות וברווחים

"במותגים שלנו אנחנו משקיעים הרבה כסף באיכות ובבטיחות של המוצרים, אלא שלקוח הקונה מוצר באינטרנט לא יודע לזהות מה הוא מקבל - כמה צמר יש בכובע לתינוק לעומת פוליאסטר ועד כמה הוא מחמם"

גם נושא הבטיחות עלה במכתב של קלוגהפט: "חשוב להדגיש כי בייבוא אישי בתחום מוצרי הילדים, קיימת התעלמות מדאיגה מהעובדה שייבוא אישי מאפשר את כניסתם לארץ של מוצרים מסוכנים ללא תקינה וללא פיקוח נאות. ניתן להביא דוגמאות למוצרים שנפסלו בהליך ייבוא מסחרי מפוקח, ולכן נדרש לבצע אכיפה כדי למנוע את כניסתם לארץ של אותם המוצרים המגיעים באופן פרטי".

לטענת מועלם, החיסכון של הישראלים על רכישת מוצרים בחו"ל בא באופן חד משמעי על חשבון האיכות. "אני יודע שבמותגים שלנו אנחנו משקיעים הרבה כסף באיכות ובבטיחות של המוצרים, אלא שלקוח הקונה מוצר באינטרנט לא יודע לזהות מה הוא מקבל - כמה צמר יש בכובע לתינוק לעומת פוליאסטר ועד כמה הוא מחמם".

"הוא משלם פחות וזה מה שמעניין אותו", ממשיך מועלם, "אז מה אני בתור יבואן צריך לעשות - להתפשר על איכות כדי לעמוד בתחרות? אנחנו מנסים להתאים את עצמנו לשוק, נאלצים להוריד באיכות, נאלצים להוריד ברווחים, אבל עד מתי ועד כמה?", הוא תוהה.

קניות לקראת החזרה ללימודים, חנות מקס סטוק. אוגוסט 2016. ראובן קסטרו
רשתות הסטוק גם פוגעות בעסקים הוותיקים/ראובן קסטרו

גם התרחבות רשתות הסטוק פוגעות בחנויות הפרטיות

"הגודל של רשתות הסטוק מאפשר להן למכור את המוצרים במחירים מצחיקים, וזו מגמה שהולכת ומתרחבת - מה שבהחלט פוגע בעסקים אחרים שמוכרים צעצועים ממותגים"

התפשטות רשתות הסטוק (למשל מקס סטוק, הסטוק, זול סטוק), שמוכרות צעצועים מיובאים מסין בשקלים בודדים, פגעו גם הן בחנויות הפרטיות. "הגודל של הרשתות מאפשר להן למכור את המוצרים במחירים מצחיקים, וזו מגמה שהולכת ומתרחבת - מה שבהחלט פוגע בעסקים אחרים שמוכרים צעצועים ממותגים", אומר קלוגהפט.

התחרות אכן קשה במיוחד כאשר החנות נמצאת בקרבת אחד הסניפים של רשתות אלה. "חבר שלי מחזיק חנות של צעצועים וכלי כתיבה כבר שנים בתל אביב. מהיום שפתחו סניף של רשת כזו ממש לידו, המכירות שלו ירדו באופן ניכר. זה נכון שהעפרונות שהוא מוכר הרבה יותר איכותיים ונשברים פחות - אבל הם עולים פי שניים והוא מפסיד לקוחות", מספר גילי רול, בעלי 3 חנויות צעצועים בתל אביב.

למרות זאת הוא מדגיש כי חרף התמונה העגומה שמצטיירת בקרב היבואנים, ייתכן שעדיין מוקדם להספיד את חנויות הצעצועים המסורתיות לחלוטין. "חנויות צעצועים שמתמקצעות בימי הולדת ימשיכו להתקיים, והייבוא האישי מחו"ל לא מאיים עליהם", הוא טוען, "אני מאמין שבסופו של דבר אנשים מבינים שעל איכות ויחס אישי צריך לשלם יותר, ואני לא מאמין שקניות אונליין יכולות להחליף את החנויות המסורתיות".

לדבריו, "מה שאנשים מזמינים באינטרנט הוא בעיקר צעצועים לילדים עבור אירועים שניתן לתכנן מראש. אבל בכל מה שקשור למתנות יום הולדת, כאשר רוצים לבוא עם פתק החלפה, עדיין קונים בחנות. גם מוצרים עבור אירועים שאינם מתוכננים, ואין לצרכן זמן לחכות עד שההזמנה תגיע מחו"ל, עדיין קונים בחנויות צעצועים. תעודה טובה שהילד קיבל, ביקור אצל רופא שעבר בשלום - כל אלה אירועים לא מתוכננים שהולכים עבורכם פיזית לחנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully