וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן נעלמו המוניות בתל אביב והאם כניסת "אובר" תשנה את המצב

3.11.2017 / 0:08

נוסעים רבים בגוש דן מתקשים להשיג מונית באחרונה, וככל הנראה הבעיה נעוצה בפתיחת שערי נתב"ג לכל נהגי המוניות. בינתיים באיגוד הנהגים טוענים שיש בכלל מחסור בנוסעים, וברקע מתנהל מאבק עיקש בין שירות הנסיעות השיתופי למשרד התחבורה. פרשנות

מחאת נהגי המוניות בירושלים בעקבות החלטת שר האוצר משה כחלון להפחית את תעריפי הנסיעה ב-12%, 14 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
תלונות על מחסור במוניות בגוש דן. שיירה של מוניות במרכז הארץ/נועם מושקוביץ

בשבועות האחרונים התלוננו נוסעים רבים על מחסור בשירותי מוניות באזור גוש דן. גורמים המקורבים לענף המוניות טוענים שהגורם לשיבושים האחרונים הוא, ככל הנראה, פתיחת שערי נמל התעופה בן גוריון לכל נהגי המוניות. נמל התעופה נפתח לכל המוניות לאחר שהסתיים הזכיון שהקנה לתחנת המוניות "הדר" בלעדיות על השירותים לנתב"ג, הנחשבים רווחיים במיוחד לנהגים.

נתב"ג הוא ספק העבודה הגדול ביותר לענף המוניות. בשנת 2016 בלבד נרשמו 1.1 מיליון כניסות של מוניות לשדה התעופה. בעקבות הגידול החד בתנועת הנוסעים השנה, לאחר הוזלת הטיסות, מעריכים שמספר הנסיעות זינק בשנת 2017 לכ-1.5 מיליון נסיעות.

העדיפות שניתנה לזכיינית, חברת מוניות "הדר", הקנתה לה שליטה מוחלטת בתנועת הנוסעים - אבל התחרות נפתחה לאחר כישלון המכרזים לבחירת זכיינים חדשים. בימים אלה נערכת רשות שדות התעופה לעריכת מכרז מתוקן, וגם המכרז החדש צפוי להקנות עדיפות מכרעת לזכיינים בודדים. כתוצאה מכך צפויות אלפי מוניות לחזור לשרת נוסעים בחוצות הערים וברחבי הארץ.

אוטו תל. ראובן קסטרו
לא חייבים רק מוניות. רכב של שירות "אוטו תל"/ראובן קסטרו

יו"ר האיגוד הארצי של הנהגים: "יש מחסור בנוסעים - לא במוניות"

במשרד התחבורה רשומות כיום כ-22 אלף מוניות, כלומר מונית אחת על כל 360 תושבי המדינה. אלה מספרים גבוהים יחסית למדינות המפותחות, אבל לא מפתיעים נוכח שירותי התחבורה הציבורית הנחשלים

למרות התלונות על מחסור במוניות, במשרד התחבורה טוענים שלא ידוע על מחסור כזה, ועמדה זו מחזק גם יהודה בר אור, יו"ר האיגוד הארצי של נהגי המוניות. בר אור טוען שאין כל מחסור במוניות, למרות כוח המשיכה של שדה התעופה. "זוהי טענה שמפיצות חברות כמו 'אובר המנסות להיכנס לשוק. אני נוסע עכשיו בתל אביב ומדבר איתך כבר 20 דקות, ואף נוסע לא נכנס אלי למונית. יש מחסור בנוסעים - לא במוניות", הוא אומר.

המספרים שמציגים בר אור ומשרד התחבורה מדברים בעד עצמם. ביטול ההקצבה למספרי מוניות הביאה לעלייה חדה במספר המוניות ברחובות. במשרד התחבורה רשומות כיום כ-22 אלף מוניות, כלומר מונית אחת על כל 360 תושבי המדינה. אלה מספרים גבוהים יחסית למדינות המפותחות, אבל לא מפתיעים נוכח שירותי התחבורה הציבורית הנחשלים ורמת המינוע (רכב פרטי יחסית למספר התושבים), הנמוכה בכ-30% לעומת מדינות המערב.

מנגד, צצו בגוש דן בשנים האחרונות מספר תחליפים המתאימים לחלק מצרכני המוניות, כגון אופניים להשכרה ("תל אופן") ושירותי השכרת רכב עירוני לפי שעות ("קאר טו גו"). לאחרונה החלה עיריית תל אביב בהפעלה מסחרית של שירות השכרה מסובסד לרכב עירוני "אוטו תל", המיועד להתחרות באופן ישיר, לפחות מבחינת המחירים והזמינות, בשירותי המוניות.

ישראל כץ בלשכתו בכנסת 1 בנובמבר 2017. טל אנגלנדר
שר התחבורה, ישראל כץ/טל אנגלנדר

גם הרכבת הקלה, שיבושי רכבת ישראל ומרוצי הלילה לא עוזרים

ניסיונותיה של חברת "אובר" לחדור לשוק הישראלי נבלמו עד כה על ידי משרד התחבורה, החושש מפעילות מסחרית של נהגים שאין להם הרשאה ורישום לנהיגה במונית. יש האומרים שהשר ישראל כץ, המתנגד לכניסת אובר לארץ, מושפע גם מלחצים פוליטיים המופעלים על ידי נהגי המוניות

ניסיונותיה של חברת "אובר" לחדור לשוק הישראלי נבלמו עד כה על ידי משרד התחבורה, החושש מפעילות מסחרית של נהגים שאין להם הרשאה ורישום לנהיגה במונית. יש האומרים שהשר ישראל כץ, המתנגד לכניסת אובר לארץ, מושפע גם מלחצים פוליטיים המופעלים על ידי נהגי המוניות.

החלטת החברה השבוע להרחיב את שירותי שיתוף הרכב שלה גם לשעות היום, אמורה להקל על מצוקת הנזקקים להסעה. זאת בעיקר בשעות שגם בענף המוניות מודים שבהן קשה להשיג מונית פנויה - שעות היציאה לעבודה בבוקר ושעות החזרה הביתה אחר הצהריים.

כך או כך, לתחושת הנוסעים כי קיים מחסור במוניות מצטרפים גם אירועים נקודתיים יותר. תושבי גוש דן בכלל ותושבי תל אביב בפרט כמעט התרגלו לשיבושי תנועה, בשל גורמים שונים כגון עבודות הרכבת הקלה ואירועים כגון "מרוץ הלילה", שהשבית את התנועה השבוע משעות אחר הצהריים עד שעות הלילה המאוחרות.

מלבד העיכובים במקום האירועים חווים הנוסעים בתחבורה הציבורית את השיבושים גם באזורים נוספים, מפני שקווי האוטובוס והמוניות האמורים להגיע אליהם נעצרים במרכז העיר.

גורם אפשרי נוסף למחסור במוניות בשבוע האחרון היה השיבושים בתנועת הרכבות שהחמירו את הפקקים בכניסות לגוש דן. חלק גדול מנהגי המוניות הפועלים בתל אביב וסביבתה מגיעים מחוץ לעיר, ופקקי התנועה גדולים עיכבו את כניסתם או גרמו להם לוותר מראש על הניסיון להיכנס לעיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully