וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלאק פריידי: איך מקבלים פטור ממס על קניות בחו"ל?

22.11.2017 / 10:30

שילמתם על גאדג'ט משגע לילד, ובדואר ביקשו מכם לשלם עליו מס? הזמנתם מכשיר למטבח, התלהבתם מהמחיר, ופתאום הגיעה הודעה מחברת ההפצה שיש צורך בסכום שמכפיל את הקנייה? יום שישי השחור בפתח - כך תתמודדו עם גזרות המסים

צילום:יותם רונן עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: הכלכלן חן הרצוג מדווח מהבורסה אחרי יום הרווקים הסיני במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

"יום שישי השחור" מתקרב בצעדי ענק: הכנתם רשימות קנייה, מצאתם את החנויות החביבות עליכם, איתרתם מבצעים מרגשים ופיניתם זמן לשופינג מקוון. אפילו סוגיית המשלוח מאחוריכם, וכעת כל שעליכם לעשות הוא להזין את פרטי האשראי - ולחכות בסבלנות למשלוח.

רגע לפני שתצאו לדרך, קחו בחשבון שהוזלות הענק אולי יסדרו לכם את הטלפון שתמיד חלמתם עליו, אבל הן עלולות לסדר לכם גם תשלומי מסים שלא ידעתם על קיומם. כיצד להימנע מעוגמת נפש, מה צריך לדעת רגע לפני הקנייה ואיך בודקים מחירים? ניסינו לשפוך מעט אור על המסים המוטלים על קניות ברשת לרגל ה"בלאק פריידי".

אירה אימרגליק על חודש הקניות ברשת מתוך המהדורה המרכזית 7.11.17. מערכת וואלה!
"יום שישי השחור" תכף כאן/מערכת וואלה!

אחת ולתמיד: עד איזה סכום יש פטור גורף ממס?

כל קנייה באתר אינטרנט שאינו ישראלי בסכום של מתחת ל-75 דולר - אינה מחויבת במס. אתם יכולים לקנות ביגוד, הנעלה, גאג'דטים וכל שעולה על רוחכם מאותה חנות, ולא תשלמו מס - ובלבד שהסכום לא יעלה על 75 דולר. הפטור אינו חל על מוצרי טבק ואלכוהול.

ואם אני קונה בשתי חנויות נפרדות? ברשות המסים אומרים שאין בעיה - המס לא יחושב מסכום כל החבילות, אלא מכל חבילה בנפרד. יתרה מזו, אתם יכולים לקנות שתי חבילות שונות מאותה החנות ולא תשלמו מסים, ובלבד שהקנייה תהיה בהפרש של 72 שעות ויותר.

כתוב על החבילה סכום נמוך מהסכום ששילמתי, זו בעיה? ובכן, חדשות רעות. במידה שיתפסו אתכם, אתם עלולים לשלם קנס. האחריות היא לגמרי שלכם, גם אם זו טעות של המוכר.

ומה לגבי המשלוח, הוא כלול במחיר? אם רכשתם מוצר במחיר הנמוך מ-75 דולר, המשלוח פטור ממס - גם אם מדובר במשלוח יקר שמעלה את סכום הרכישה מעל ל-75 דולר. אבל אם קניתי מעל 75 דולר, המסים יהיו נגזרת של המוצר ומחיר המשלוח. מבולבלים? לחברות ההפצה יש בדרך כלל מחשבונים שיסייעו לכן לחשב את מחיר המשלוח, את הסכום שיצא צרפו למוצר שרכשתם - וזה המחיר הסופי.

מישהו בכלל מגיע לתקרת מס? מסתבר שרק 1% מהקונים מגיעים לתקרה כזו. לפי הנתונים של eBay ישראל, 99% מהקניות אינן עוברות את אחוז המס. לסטטיסטיקה הזו מצטרפת הסתייגות קלה, מאחר ש"ביום שישי השחור" 75% מהקונים ירכשו, בין היתר, ניידים חכמים, גאדג'טים ומשחקי מחשב, שערכם פעמים רבות גבוה מ-75 דולר, כך עולה מהנתונים של חברת התשלומים המקוונים, paypal. אגב, לפי אותו המחקר, 58% מהישראלים דיווחו שבכוונתם להכניס לסל הקניות פריטי אופנה, 35% יעדכנו את מלתחת הילדים ומספר דומה יוסיפו לרשימה גם מוצרי בישום וטיפוח.

בלאק פריידי. AP
"יום שישי השחור" בחנויות בארה"ב. בדקו מחירים בארץ לפני הקנייה/AP

מה הכי חשוב לדעת?

סוגי המסים: לאדם פרטי המבקש לערוך קניות באתרים בחו"ל קיימים שלושה סוגים שונים של מסים - מע"מ (מס ערך מוסף), מכס ומס קנייה. כאמור, עד 75 דולר לא תשלמו דבר. בין 75 דולר ל-500 דולר תשלמו מע"מ, ובמקרים מסוימים תצטרכו לשלם מס קנייה. מעל 500 דולר - אין הטבות.

במקום לחשב כל מס בנפרד, רשות המסים הקלה עליכם: היא מפרסמת באתר שלה טבלה מאוד מפורטת של אחוזי מסים. הם גם חישבו עבורכם את הסכום הכולל של כל מוצר, וכמה תאלצו לשלם עליו לפי קטגוריית מחיר. כך, למשל, אם תרצו לקנות אוהל ב-400 דולר, תשלמו עליו 17% מס בלבד. אם תרצו להוסיף לרשימה מגבר קול לרכב באותו המחיר, תיפרדו מ-34.6% מס. אם תחפצו להוסיף לרשימה אוהל נוסף ב-400 דולר באותה החנות, תגלו שאתם חייבים במס גבוה משמעותית, בשיעור של 24%. הטבלה מתעדכנת מדי שבוע ביום שלישי, ובהתאם לשינויי החקיקה. לנוחיותכם יש גם מחשבון מסים של ebay המבוסס על הנתונים מהטבלה.

פטור ממכס: קחו בחשבון שטלפונים ניידים, בגדי ילדים ונעליים אמנם פטורים ממכס, אבל עדיין תצטרכו לשלם עליהם מע"מ ועל חלקם מס קנייה, כמובן בהתאם לסכום הקנייה.

השוואת מחירים: בדקו את המחיר בארץ. אל תתעצלו - היכנסו לאתר השוואת מחירים בין החנויות בישראל, ושימו לב אם לאחר חישובי המס ומחיר המשלוח - עדיין משתלם לכם לקנות בחו"ל. הבדיקה בעברית מהירה ובחינם, ועשויה לחסוך לכם מעט עוגמת נפש והרבה כסף.

מדיניות החזרה: מה קורה אם קניתי מוצר יקר, שילמתי מסים כחוק, הגעתי הביתה ושיניתי דעתי - האם אקבל את הכסף שלי חזרה? החדשות הטובות הן שהתשובה חיובית. אבל הכסף יוחזר רק בתנאי שהקונה יציג תיעוד מלא של תשלומי המסים, הוכחה על החזרת המוצר ואישור שהמוכר מחזיר את סכום הקנייה. רק אז גם רשות המסים תחזיר את הכסף ששולם לה.

לקראת יום שישי השחור, דואר ישראל. יח"צ,
"נערכים ל-7 מיליון חבילות". מרכז הסחר של דואר ישראל במודיעין/יח"צ

איך תשלום המסים מתבצע?

אם הזמנתם את המוצר דרך דואר ישראל, החבילה תגיע ישירות לפקידי המכס. הם ממתינים במרכז המיון של הדואר, דוגמים חבילות מבין המשלוחים, ולפי מה שכתוב על האריזה מחשבים עלויות. אחר כך הם ישלחו אליכם את החבילה עם דרישת התשלום. את המס תשלמו, איך לא, בסניף הדואר.

ברשות המסים אומרים שבמקרים כאלה, החבילה עלולה להתעכב יומיים-שלושה מהמועד המתוכנן. כמו כן, בדואר ישראל מכירים את זרם המשלוחים המוגבר בתקופה הזו, ונערכים לקבל 7 מיליון חבילות בחודש נובמבר, במשקל כולל של 1,350 טון.

אגב, אם אתם מקבלים את המשלוח דרך חברת הפצה אחרת, ולא הדואר, תהליך המיסוי מתנהל מוקדם יותר, לפני הגעת החבילה לארץ, ומעט פשוט יותר. בדרך כלל החברה תיצור קשר עם הקונה, והחיוב יעשה טלפונית או דרך האינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully