וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטורקיה באהבה: במדינה פועלים להגדיל את היקף יצוא המזון לישראל

24.11.2017 / 0:00

לדברי שגריר טורקיה בישראל, עם המוצרים שצפויים להיכנס לשוק הישראלי ניתן למנות פסטות, פיסטוקים, קפה שחור, שמן זית ואפילו קינוחים מקומיים. בימים הקרובים תגיע משלחת תעשיינים על מנת לסייע בשילוב המותגים הטורקיים בשוק המקומי

צילום: שלומי גבאי, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: מוזמנים להיזכר בנשים שמבשלות בביתן לקראת החגים - ארכיון)

אם לא נופשים בקלאב הכול כלול באנטליה, לפחות נהנה מהמאכלים הטורקיים: שגריר טורקיה בישראל, כמאל אוקום, מתכנן להגביר את ייצוא מוצרי המזון מטורקיה לישראל. במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (חמישי) בתל אביב הבטיח להתחרות "ביבואנים ממדינות אחרות, לאו דווקא עם הייצור המקומי. יש מקום לכולם בשוק".

עם המוצרים שצפויים להיכנס לשוק הישראלי מטורקיה ניתן למנות פסטות, ג'זרייה (קינוח טורקי מסורתי המבוסס על גזר מגורד), קוקוס קלוי, פיסטוקים, שלגאם (מיץ לפת חריף), קפה שחור, רחת לוקום, כנאפה, פירות יבשים, אגוזים, דגים מעושנים, אורז, קמח, שימורים, תבלינים שמן זית ועוד. חלק מהמוצרים חסרים על המדפים בארץ, והביקוש בשוק הישראלי עולה על הייצור.

נשיא התאחדות התעשיינים הטורקי במזרח התיכון, אליג'ן אילמז, הוסיף שישראל מייבאת הרבה מוצרים מטורקיה במגוון תחומים, למשל חלקי חילוף לרכב, פלדה, ברזל, מוצרים כימיים וטקסטיל ועוד - ועל כן בכוונת המדינה להרחיב את הייצוא והייבוא לתחום המזון.

לדבריו, תרבות המזון בין המדינות דומה והחיבור הוא טבעי: "אנחנו נמצאים באותו אזור, שתי המדינות הן ים תיכוניות, תרבות האוכל דומה, ואנחנו רוצים להכיר לכם את יותר את האוכל הטורקי. אנחנו רוצים גם שאנשי העסקים הטורקים יבינו וינסו גם לתמוך בייצוא של מוצרי מזון לישראל. טורקיה נמצאת בין היצרניות הגדולות בעולם בתחום המזון. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, גם הייצור שלנו גדל, ואנחנו מייצרים ונייצר כמויות יותר גדולות של מזון", הוסיף.

מסיבת עיתונאים שגריר טורקי. סוף כהן,
מימין: נשיא התאחדות התעשיינים הטורקי, אליג'ן אילמז; ושגריר טורקיה בישראל, כמאל אוקום/סוף כהן

זינוק של 30% בייצוא לישראל מטורקיה ב-2017

לדברי שגריר טורקיה בישראל ונשיא התאחדות התעשיינים הטורקי, חברות טורקיות רבות מחזיקות בתעודת כשרות: "טורקיה מבינה את נושא הכשרות ומספר החברות עם תעודת כשרות עולה ועולה"

ב-13 השנים האחרונות הייצוא לישראל מטורקיה עלה מ-2 מיליארד דולר ל-4.4 מיליארד דולר. בשנת 2017 לבדה הייצוא עלה ב30% יחסית לאתה התקופה בשנה שעברה. "זה נתון מטורף", אמר אילמז שחשף את הנתונים. הוא ציין שישראל היא בין 10 המדינות שמייבאות הכי הרבה סחורה מטורקיה: "המרחק הקצר בין טורקיה לישראל מאפשר זאת - משלוח שיוצא מנמל בטורקיה יכול להגיע תוך 24 שעות לישראל. זה נתון טוב ביחס למדינות אחרות", הדגיש.

במהלך האירוע עלה נושא הכשרות, אליו התייחסו גם השגריר וגם נשיא התאחדות התעשיינים. לדבריהם, חברות טורקיות רבות מחזיקות בתעודת כשרות: "טורקיה מבינה את נושא הכשרות ומספר החברות עם תעודת כשרות עולה ועולה". עוד הוסיפו שהמוצרים שבכוונת טורקיה לייצא לישראל תואמים לתקנים שישראל דורשת.

בשיחה עם וואלה! עסקים הוסיף אוקום שהמטרה אינה לשבור את השוק המקומי מבחינת מחירים: "אנחנו לא שואפים לרמוס את השוק המקומי, אנחנו חושבים שמוצרים רבים כרגע לא מיוצרים בכמות מספקת בישראל ויש פער בין הדרישה לייצור, כמו למשל לגבי קטניות או דגנים", אמר.

לדבריו, חיבורים כאלה נוצרים מדי יום, ובכוונתו להגביר אותם: "בשבוע שעבר הגיעה חברה טורקית שמייצרת ג'לי אורגני. הם באו לכאן ומיד חיברנו אותם ליצרן המקומי, שלא יכול היה לענות על הדרישה בצורה מספקת. אז הם מיסדו שיתוף פעולה, ואנחנו כללנו את מוסד הכשרות, כך שהג'לי שהם מייצרים יהיה כשר עם תעודות. הם חתמו על חוזה, והם עושים עסקים. זה שיתוף הפעולה שאנחנו מחפשים. קיים פער בין האספקה לדרישה וזה אזור שיתוף הפעולה הטבעי שלנו".

מסיבת עיתונאים שגריר טורקי. קרדיט: AKIB – איגוד היצואנים של המזרח התיכון,
כנאפה טורקית. בקרוב בסופר?/קרדיט: AKIB – איגוד היצואנים של המזרח התיכון

המחירים יהיו נמוכים?

"זה השוק העולמי, אתה לא יכול להציע דברים שהם זולים מאוד, וירמסו את השוק המקומי. זה בלתי אפשרי. תמיד יהיה אחד זול יותר. היתרון התחרותי של טורקיה הוא בקרבה הגאוגרפית. והמחירים הנמוכים של שינוע הסחורה והזיקה התרבותית".

האם ההידרדרות ביחסים בשנים האחרונות פגעה במסחר?

"לא, בשנים שלא היו שגרירים בשני הצדדים, המסחר הוכפל".

יש בציבור רתיעה בכל הנוגע ליחסים עם טורקיה, איך אתם מתכוונים להתגבר המחסום?

"כשאנשים נוסעים לטורקיה, הם חוזרים עם מחשבות אחרות. יש הגזמה בתפיסה, זה בוודאות. מעולם לא ראיתי תלונות מאנשי העסקים הישראלים, שעושים עסקים עם שותפים טורקים. מעולם לא ראיתי תלונות. וזה עוד בזמן שלא היו יחסים. אנחנו צריכים להרחיב את העסקים והקשרים, ואני בטוח שזה יעזור לשני הצדדים לשנות את התפיסות. תפיסות יכולות רק להתנקות על ידי ניסיון בעצמך".

במסגרת חיזוק הקשרים, בימים ראשון ושני הבאים יתקיים יריד אוכל טורקי בירושלים ולמחרת בתל אביב, במטרה להנגיש את הטעמים הטורקיים לציבור הרחב, כאשר הכניסה ליריד תהיה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully