וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ החנות ביפו: הבלגן ברישוי העסקים מסכן חיים

קובי בר-לב

3.12.2017 / 11:36

ל-30% עד 40% מהעסקים בישראל אין רישיון עסק - ואת התוצאות המסוכנות של תופעה זו ראינו בשבוע שעבר כשפיצוץ בחנות לחומרי בניין ביפו גרם לקריסת המבנה. האשם לא נעוץ רק בבעלי העסק

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח וואלה! NEWS מהאתר בו אירע הפיצוץ בחנות חומרי הבניין ביפו)

בשבוע שעבר אירע פיצוץ בחנות לחומרי בניין ביפו, אירוע שהביא להרס המבנה. עובדות המקרה ונסיבותיו עוד יתבררו, יש לקוות, במסגרת החקירה שנפתחה, אולם כבר כעת ברור כי לחנות שקרסה והביאה למותם הטראגי של שלושה ולפצועים נוספים לא היה רישיון עסק. לא מדובר במקרה בודד. על פי נתונים שפרסם משרד הפנים, במדינת ישראל פועלים בשנים האחרונות בין 30% ל-40% מהעסקים ללא רישיון עסק.

למרבה ההפתעה, הסיבות המרכזיות להעדר רישיון העסק לא נעוצות כלל בבעל העסק אלא דווקא ברשויות עצמן. ממסקנות שהגישה בשנת 2006 ועדה בין משרדית, התברר כי חוסר התיאום ביניהן, קביעות דרישות שונות, זמני תגובה ארוכים ובלתי סבירים והעדר מידע מספק בפני מבקש הרישיון, הם רק חלק מהגורמים לאי קבלת רישיון עסק. הוועדה אף המליצה על ביצוע רפורמה עמוקה ויסודית בתהליך רישוי העסקים בישראל, רפורמה המבוססת בראש ובראשונה על מפרטים אחידים, קבועים וידועים מראש, על מנגנוני תיאום ובקרה, על הליכי אכיפה מנהליים כנגד עסקים הפועלים שלא כדין ובעיקר - על פישוט וקיצור תהליך קבלת רישיון העסק.

כיום ניתן לומר במידה רבה של ביטחון, כי על אף השנים שעברו מאז הגשת ההמלצות ולאחר שורה ארוכה של תיקוני חקיקה אין חדש תחת השמש. הרפורמה המיוחלת אינה מיושמת בפועל על ידי משרדי הממשלה ומתוך מאות פריטי מידע והנחיות שמשרדי הממשלה היו חייבים לפרסם, אושרו בודדים בלבד. המציאות היומיומית עמה נאלצים להתמודד בעלי עסקים במסע המייסר לקבלת רישיון עסק הביאה רבים מהם לוותר על התהליך. אחרים נאלצים בעל כורחם ליישם דרישות מופרזות שעלותן הכספית יכולה בקלות להגיע למאות אלפי שקלים.

נדמה כי כיום כבר אין מי שיחלוק על כך שהבירוקרטיה הארוכה והמסורבלת של רישוי העסקים הפכה להיות אבן נגף בפני פתיחת עסקים, הפוגעת במנוע הכלכלי החזק והמרכזי של המשק. רק לשם המחשה, מנתוני חברת דן אנד ברדסטריט (2016) עלה כי בכל שנה נסגרים בממוצע 55 אלף עסקים.

עוד באותו נושא

פיצוץ ביפו: שלושה הרוגים וארבעה פצועים בחנות לחומרי בניין

לכתבה המלאה

גם הבנק העולמי וה-OECD קוראים לצמצום הבירוקרטיה

הבירוקרטיה הארוכה והמסורבלת של רישוי העסקים הפכה להיות אבן נגף בפני פתיחת עסקים

מצבנו לא טוב גם בהשוואה לעולם. נתוני הבנק העולמי מצביעים שנה אחר שנה על נתונים מדאיגים ביחס למיקומה של ישראל בדירוג המדינות המקדמות רפורמה לעידוד עסקים קטנים ובינוניים. גם ארגון ה-OECD פרסם סקירה כלכלית מיוחדת על מדינת ישראל, בה נקבע כי יש הכרח לצמצם בבירוקרטית רישוי העסקים ולקדם את הרפורמה בתחום כמנוף לצמיחה כלכלית של המשק כולו.

המחיר של הבירוקרטיה עצום. בעל העסק נאלץ להשקיע סכומים אדירים, ללא כל פרופורציה, בעמידה בדרישות לקבלת רישיון עסק שכן אם לא יעשה זאת, יהיה חשוף לצווי סגירה ולפגיעה במטה לחמו. כעת ברור שגם הציבור כולו, נותר חשוף לסיכונים הממשיים מפעילותם של עסקים שאינם מחזיקים ברישיון עסק, משלם את המחיר הכבד.

הכותב הוא שותף, מנהל מחלקת איכות הסביבה במשרד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully