וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטבע העתיד? הביטקוין לא יצליח לעמוד בהבטחותיו

אלכס זבז'ינסקי

7.12.2017 / 10:31

חלוצי המטבע הווירטואלי טענו שעסקים רבים ישתמשו בו, שהוא יהיה קל להעברה ובעיקר אנונימי. בחינת הבטחות אלה מעלה כי המציאות לא כל כך ורודה. פרשנות

צילום: שלומי גבאי עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיון באולפן וואלה! NEWS על עתידו של הביטקוין)

לאחרונה מזנק שערו של הביטקוין – המטבע הווירטואלי – ושווי המטבע מגיע לגבהים שנראו דמיוניים רק לפני מספר שנים. היום דווח כבר שערך מטבע ביטקוין אחד חצה את רף ה-14 אלף דולר. רבים מהעוסקים בנושא מבטיחים גדולות ונצורות וטוענים כי מדובר במטבע העתיד שיחליף את המטבעות הרגילים כמטבע הנפוץ ויקנה למשתמשים בו יתרונות רבים. האם אכן מדובר במטבע העתיד או בהבטחות שווא? בחנו אותן.

הבטחה מספר 1: השימוש בביטקוין יהיה הרבה יותר זול מאשר שימוש בכסף אמיתי

לפי אתר Bitinfocharts, העמלה החציונית על העסקה בביטקוין עומדת כיום על 3.8 דולר. לא תשלמו על קפה או צלחת חומוס עם המטבע הווירטואלי אם תצטרכו להוסיף 15 שקלים עמלה. אגב, בתחילת השנה עמדה העמלה על פחות מ-20 סנט. חלק מהתייקרות העמלה נובעת מעלייה בערכו של הביטקוין, אך בגלל שאנשים לא מקבלים משכורת בביטקוין מדובר בהתייקרות של אלפי אחוזים. עם עמלות כאלה הביטקוין מפסיד בנוק-אוט לעומת תשלום בכרטיס אשראי בשוק המקומי.

נכון שעל העסקאות בחו"ל בכרטיסי אשראי גם תדרשו לשלם עמלה לא ממש זולה. אולם, תמורת העמלות לחברות כרטיסי אשראי לפחות תקבלו שירותים. אם נגנב לכם כסף מהכרטיס, ברוב המקרים תקבלו החזר מלא מחברת כרטיסי אשראי. במקרים של גניבת הביטקוינים, והיו מקרים כאלה ולא פעם אחת, אתם יכולים לדבר עם הקיר.

עוד באותו נושא

שובר שיא אחרי שיא: הביטקוין כבר ב-15 אלף דולר למטבע

לכתבה המלאה

הבטחה מספר 2: מספר העסקים שיקבלו ביטקוין כאמצעי תשלום ילך ויגדל

החל משנת 2013 התחילו להתפרסם ידיעות שיותר ויותר עסקים מתחילים לקבל ביטקוין כאמצעי תשלום. היינו מצפים שאחרי מספר שנים יהיו כבר הרבה מקומות שיהיה ניתן לשלם בהם עם המטבע הווירטואלי. אולם, המצב בפועל כמעט הפוך. בחודש יולי השנה פרסם בנק ההשקעות מורגן סטנלי מחקר לפיו מתוך 500 אתרי האינטרנט הגדולים, אחריהם עוקב אתר Internet Retailer, רק שלושה מקבלים ביטקוין. ב-2016 היו חמישה כאלה.

בשבוע שעבר התפרסמה כתבה בבלומברג בה תיאר הכתב את הניסיון שלו לשלם בביטקוין בעסקים אשר הצהירו בשלב כלשהו שהם מוכנים לקבל אותו כאמצע תשלום. כותב המאמר מונה שורה ארוכה של מקרים בהם המרחק בין הפרסום לקבלת התשלום בביטקוין בפועל היה רב מאוד. בחלק מהמקרים הפרסום לא תאם את המציאות בכלל ובחלק עמלת העסקה הייתה כל כך גדולה לעומת שימוש בדולרים, שהפכה את הקנייה לבלתי משתלמת.

ממצאים אלה לא צריכים להפתיע. כשערך המטבע עולה ויורד בעשרות אחוזים ביום ובמאות בחודש, אף עסק שפועל למטרות רווח ולא לצרכי פרסום לא יכול להרשות לעצמו לקבל מטבע כזה כאמצעי תשלום, אלא אם הוא גובה על כך עמלה מאוד גבוהה.

הבטחה מספר 3: ביטקוין יספק אמצעי להעברת הכספים בין המדינות ובכך ייתן מענה לאוכלוסיות חלשות במדינות המתפתחות שמשלמות עמלות רצחניות לגופים פיננסיים שונים

קודם כל יש לציין שהגופים הפיננסיים המשמשים כיום כצינורות להעברת הכספים בין המדינות, בפרט לעובדים ממדינות המתפתחות שמועסקים במדינות העשירות ושולחים כספים הביתה, לא מחכים בשקט ובהכנעה לשימוש בביטקוין. לפי הדוח שמפרסם הבנק העולמי מדי רבעון, עלות שליחת הכספים בין המדינות ירדה ב-25% בחמש השנים האחרונות. נכון לסוף הרבעון השלישי היא עמדה על כ-5.5% (ממוצע משוקלל עולמי).

עלות זו יכולה לכלול מסירת מזומן על ידי השולח לגוף המעביר וקבלת מזומן במדינת היעד. אם השולח רוצה להשתמש בחשבון הבנק או בכרטיסי דביט, העלויות יורדות בצורה משמעותית. הגופים הללו גם משפרים מאוד את זמני המשלוח. במקרים רבים כבר היום יכולים רבים מהם להעביר כסף ממדינה למדינה תוך שעה. עד שנת 2020 רוב המדינות המפותחות צפויות לעבור כמעט באופן מלא להעברות כספים בינלאומיות בזמן אמת.

מלבד הסיכון של שינויים חדים בשערו של ביטקוין בזמן שהכסף עובר משולח לנמען, סיכון שיכול להיות קריטי במיוחד לאוכלוסיות העניות, גם העלות כוללת של שליחת הביטקוינים לא זניחה, במיוחד לאוכלוסייה ענייה. מלבד עמלת העסקה בביטקוין, צריכים לכלול בעלות הכוללת גם את עמלות ההמרה שבדרך בין מטבע למטבע. אם ניקח בתור דוגמה את שליחת הדולרים מארה"ב על ידי מטפל הפיליפיני בקשיש האמריקאי, ההמרה תכלול קניית ביטקוין בדולרים, המרת ביטקוין לדולרים בפיליפינים והמרת הדולרים לכסף פיליפיני.

מטבע ביטקוין. ShutterStock
ביטקוין/ShutterStock

הבטחה מספר 4: הביטקוין אנונימי ולא נמצא תחת פיקוח ומעקב ממשלתי

קודם כל, הביטקוין לא אנונימי. אפשר להגיע לבעל הכסף, צריך רק להשקיע בכך מאמצים. סביר מאוד להניח שהפיקוח הממשלתי על המטבעות הווירטואליים הוא רק עניין של זמן. כבר השבוע שמענו את יו"ר הרשות לניירות ערך בישראל, שמואל האוזר, אומר שחייבים להטיל פיקוח על התחום.

אולם, גם אם נניח שהמטבעות הווירטואליים יישארו מחוץ למעקב ופיקוח רגולטורי זה רע מאוד למשקיעים. מאחורי הביטקוין עומדת טכנולוגיה מאוד מתוחכמת. רק מעטים יכולים להבין ולפתח אותה. משקיע רגיל בביטקוין "משחק" במגרש בו אין כללים ואין רגולציה שמגנה עליו כאשר מולו פועלים שחקנים הרבה יותר מתוחכמים ממנו. האם אפשר להיות רגועים ולהניח שלא נשאר בעמדת נחיתות ונהיה נתונים למניפולציות במצב זה כמשקיעים?

הבטחה מספר 5: ביטקוין יונפק בכמות מוגבלת, מה שימנע המצב שקיים בבנקים מרכזיים שמדפיסים כסף ללא כיסוי וללא הגבלה ומעלים סכנה לאובדן ערכו

בחודשים האחרונים היינו עדים לפיצול הביטקוין לביטקוין ולביטקוין קאש. אחר כך הביטקוין התפצל לביטקוין גולד ונראה שגם הפיצול הזה לא היה האחרון. פיצול המטבע, שבעצם מכפיל את כמות המטבעות, מרוקן מתוכן את ההבטחה להגבלת כמות המטבעות. אם זה היה באמת כסף אמיתי ועיקרי לשימוש במדינה, הכפלת כמותו בין לילה בהחלטה שלא כל כך ברור על ידי מי התקבלה הייתה יוצרת פאניקה ואינפלציה מטורפת.

נוסיף, שמלבד הביטקוין, ישנם כבר אלפי מטבעות וירטואליים חדשים, כך שהרעיון של הנפקה מוגבלת נותר וירטואלי.

הבטחה מספר 6: לאחר שהביטקוין לא עמד בהבטחות להפוך לאמצעי תשלום, עלתה לאחרונה הטענה שהוא יהיה זהב חדש

השוואה לזהב לא כל כך מחמיאה לרעיון טכנולוגי חדשני. אין מיושן מזהב וחסר משמעות מזהב בעידן המודרני. מזהב לפחות אפשר לייצר תכשיטים, אבל מה לעשות עם הזהב הביטקויני? אם מקדמי רעיון הביטקוין מצדיקים את קיומו בתור זהב חדש, עתידו לא נראה מבטיח במיוחד.

הכותב הוא כלכלן ראשי במיטב דש השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully