וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחתת תעריף החשמל: הצרכן ישלם פחות - חברת החשמל תגבה יותר

7.12.2017 / 13:43

המהלך של רשות החשמל להורדת התעריף ב-2.3%, שיוביל לחיסכון שנתי של כ-100 שקל למשק בית, מיטיבה עם הצרכן הביתי - אך תפגע בתעשיינים. גם חברת החשמל עשויה לערער על כך, למרות שהכנסותיה ב-2018 יגדלו ביותר ממיליארד שקל. פרשנות

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח מהבורסה למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

רשות החשמל הודיעה אתמול (רביעי) כי החל מינואר 2018 יירד תעריף החשמל ב-2.3%. אלא שמבדיקת וואלה! עסקים עולה כי בחברת החשמל עשויים לערער על התחשיבים של הרשות, חרף העובדה שהכנסותיה של החברה יגדלו בשנה הבאה ב-1.2 מיליארד שקל.

לצדה של חברת החשמל, גורמים עסקיים נוספים שיושפעו מהתעריפים החדשים עשויים גם הם להגיש את השגותיהם במהלך השבועות הקרובים. ביקורת נוספת צפויה מהתעשיינים, שחלקם לפחות יצטרך לשאת בהעלאת תעריפים ועלייה של הוצאות הייצור שלהם (לצד ההפחתה בתעריפים לצרכנים הביתיים, תירשם עלייה בקרב צרכנים גדולים יותר).

הצריכה הביתית מהווה רק כשליש ממכירות חברת החשמל. משמעות ההפחתה שעליה הכריזה אמש רשות החשמל היא חיסכון שנתי ממוצע של כ-100 שקל למשק בית. חיסכון נוסף צפוי למשקי הבית בעקבות ירידה של כחצי אחוז במחיר החשמל לצרכנים במתח גבוה. עם צרכנים אלה נמנים מפעלי התפלת המים, המייצרים חלק ניכר מצריכת המים. הפחתת עלויות ההתפלה צפויה להשפיע על תעריפי המים הנקבעים על ידי רשות המים, שכבר הודיעה על כוונתה להפחית את התעריפים.

אולם לא כל הצרכנים צפויים ליהנות מההחלטה. התעריפים לצרכני מתח גבוה, בעיקר מוסדות גדולים ולקוחות תעשייתיים, ייאלצו לספוג עלייה של 1.2% בתעריפים. העלאת המחירים צפויה להגביר את הלחץ על חלק ממפעלי התעשייה והיצואנים, המתמודדים עם תחרות קשה ושחיקת ערך הדולר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חשבון חשמל/מערכת וואלה!, צילום מסך

חישוב העלויות משתנה מדי פעם בהתאם למחירי הדלק

בימים אלה נדונה רפורמה מקיפה בחברת החשמל, שתכלול תוכניות התייעלות בכמה מיליארדי שקלים. המימון של עלויות אלה אמור להגיע, לפחות בחלקו, מכיסי צרכני החשמל

רשות החשמל קובעת את תעריפי החשמל בהתאם לעלויות הייצור של חברת החשמל. חישוב העלויות משתנה מדי פעם בהתאם למחירי הדלק, עליו מוציאה חברת החשמל כ-8 מיליארד שקל בשנה, עלויות התחזוקה והשימוש ברשת החשמל ועלויות תפעול שונות.

הפחתת תעריפי החשמל התאפשרה לאחר שרשות החשמל החליטה שלא להכיר לחברת החשמל במלוא ההוצאה על פיטורי עובדים, שנעשו במסגרת תוכניות ההתייעלות של החברה - שהציגה עלויות של 1.2 מיליארד שקל. ההכרה במלוא ההוצאה לא הייתה מאפשרת את הפחתת התעריפים עליה הכריזה הרשות. במקום זאת, החליטה רשות החשמל להכיר לחברה רק במחצית העלויות, כ-600 מיליון שקל, ולפרוס את היתרה על פני מספר שנים.

יצוין בימים אלה נדונה רפורמה מקיפה בחברת החשמל, שתכלול תוכניות התייעלות בכמה מיליארדי שקלים. המימון של עלויות אלה אמור להגיע, לפחות בחלקו, מכיסי צרכני החשמל.

מחירי החשמל החדשים כוללים גם תוספת של מיליארד שקל, שאותם אמורה החברה להשקיע בשיפור תשתיות החשמל. תקלות שהיו בשנים האחרונות, עוררו טענה שהחברה לא ביצעה את ההשקעות המתחייבות ברשת החשמל. ברשות החשמל הבהירו שאם החברה לא תשתמש בהקצאה הנוספת לשיפור הרשת, יילקח ממנה הכסף שהוקצה ויופחת מהתעריף שישלמו צרכני החשמל בשנים הקרובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully