וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעידת אדמה בענקית התרופות: ההתפכחות הכואבת של טבע

15.12.2017 / 1:00

במשך 20 שנה הייתה טבע הצלחה מסחררת, אך העסקאות הכושלות שביצעה יצרו תפנית - שוב לא רכישות ומיזוגים, כבר לא צמיחה בכל מחיר. החברה שהרעידה את כולנו השבוע תצטרך לעבוד קשה יותר - אבל בסוף גם תהיה יעילה יותר. פרשנות

צילום:חיים שפיר, ניב אהרונסון, בני בן סימון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: כתבי וואלה! NEWS מדווחים על המשבר בטבע)

התפכחות כואבת. אין דרך אחרת להגדיר את מה שעובר בימים אלה על טבע. במשך 20 שנים הייתה ענקית התרופות הישראלית הצלחה מסחררת, המובילה את התעשייה הישראלית - כשהיא בולעת חברות אחרות ברחבי העולם, ומקדשת את הצמיחה כמעט בכל מחיר. העסקאות הכושלות שביצעה, במאמץ לשמר את מעמדה, הובילו לתפנית. המנכ"ל החדש, קאר שולץ, מסמן דרך חדשה: שוב לא רכישות ומיזוגים, כבר לא צמיחה בכל מחיר. טבע תצטרך לעבוד קשה יותר, להצטמצם, להתייעל, לסגור עשרות מפעלים ומרכזים בלתי יעילים - ולהגביר את הרווח ממכירת תרופות ומוצרים. התחרות תהיה קשה יותר, מזהיר שולץ, אבל טבע החדשה תהפוך בעוד 5 שנים לחברה יעילה ורווחית יותר.

14 אלף עובדים ברחבי העולם, מתוכם כ-1,750 עובדים בישראל, הם 185 עובדי מחר ופיתוח, יאבדו את משרתם בטבע, עם פרסום תוכנית הקיצוצים הדרמטית שלה אתמול. גם המפעל בקריית שמונה יימכר, לצד המפעל באשדוד, ואילו המפעל בירושלים ייסגר, כאשר 560 עובדים יפוטרו ממטה החברה בפתח תקווה. ב-2018 יקוצצו 1,200 עובדים וב-2019 עוד 550. בסך הכול מדובר בצמצום מסיבי של כ-25% מכוח העבודה של טבע ובקיצוצים כספיים נרחבים בהיקף של 700 מיליון דולר ב-2018 ועוד 3 מיליארד עד 2019.

"אני מבקש להתנצל בכנות ובאופן אישי בשם הנהלת טבע הקודמת על המצב עמו מתמודדת החברה כיום", כתב מנכ"ל טבע, קאר שולץ, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שביקש ממנו אתמול למזער ככל האפשר את הפגיעה בעובדים בישראל. "אנו, הדירקטוריון והנהלת החברה, מבקשים להבטיח לך כי לאחר בחינה מדוקדקת של החלופות, אין לנו ברירה אחרת - אנחנו חייבים להציל את טבע - וכך נעשה", המשיך מי שמונה רק לאחרונה לתפקיד, והשבוע התברר בוועדה לביקורת המדינה כי קיבל יגואר בשווי 1.3 מיליון דולר.

אינפו פיטורי טבע 14 בדצמבר 2017. --, מערכת וואלה! NEWS
אינפו פיטורי טבע 14 בדצמבר 2017/מערכת וואלה! NEWS, --

שולץ כתב: "אני מחויב לשמור את המטה העולמי של טבע בישראל, ובכלל זה את לשכתי. אני עושה זאת כחלק ממחויבותי לישראל, ומתוך ביטחון מרבי בפוטנציאל להצלחתנו כאן בטווח הארוך. במהלך 30 שנותיי בתעשיית התרופות, למדתי להעריך ואף להעריץ את טבע כחברה מובילה וייחודית בענף, בשל מחויבותה הבלתי מתפשרת לפתח ולספק תרופות איכותיות למאות מיליוני מטופלים מדי יום".

עוד הוסיף: "טבע הגיעה למעמדה הגלובלי המוביל גם בזכות הרוח הישראלית המאפיינת את החברה כבר למעלה מ-116 שנה. התוכנית עליה הודיעה החברה היום נועדה, בראש ובראשונה, לממש את שאיפתנו המשותפת - לשמר את טבע כחברה גלובלית חזקה, אשר בסיסה בישראל. כבוד ראש הממשלה, אני מבקש להביע את הערכתי על התמיכה המשמעותית אשר קיבלה טבע מממשלת ישראל", סיכם.

ח"כ שלי יחימוביץ על המשבר בטבע במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS

צילום:חיים שפיר, ניב אהרונסון, בני בן סימון עריכת וידאו:ניר חן

"כפי שהשתקף בתוצאות הכספיות, טבע במצב קשה ומורכב"

"טבע חייבת ליישם באופן מיידי תוכנית רה-ארגון גלובלית עמוקה ונחרצת, בשל מצבה העסקי והפיננסי המורכב, במטרה להבטיח את עתידה, ולאפשר לנו לשמור על טבע כחברה גלובלית חזקה, המנוהלת מבסיסה בישראל"

שעות לאחר הודעת החברה לבורסה לניירות ערך, יצאו עשרות עובדי מפעל טבע "טבליות" שבירושלים להפגין בסמוך למפעל ברחוב קריית המדע שבהר חוצבים. אלה הגיבו בתדהמה ובזעם על ההחלטה לסגור את המפעל. לדבריהם, המפעל עבר בשנים האחרונות תהליכי התייעלות נרחבים, שהנמיכו משמעותית את עלויות הייצור, דבר שהיה אמור למנוע את סגירתו.

במכתב ששלח לעובדים מרק סבג, סמנכ"ל קבוצה ומנהל משאבי אנוש גלובליים בטבע, הוא כתב: "עובדות ועובדים יקרים, בתקופה האחרונה החברה ומנהליה עובדים לילות כימים על מנת לגבש תוכנית הוגנת ומכבדת, שתתמוך ותלווה את העובדים המושפעים מתהליך הרה-ארגון הגלובלי, עליו דיווח היום מנכ"ל ונשיא החברה, קאר שולץ. בשבוע האחרון נחשפתם באמצעות כלי התקשורת לחרושת שמועות ואי-דיוקים, אשר העלתה את מפלס הלחץ, הגבוה ממילא והגבירה את החששות ואי-הוודאות. עתה, לאחר שעיקרי תוכנית הרה-ארגון דווחו, אני רשאי לשתף אתכם בפרטיה ובהשלכותיה על ישראל במטרה לייצר בהירות ושקיפות, ככל הניתן, בעת הזו".

סבג הסביר: "טבע חייבת ליישם באופן מיידי תוכנית רה-ארגון גלובלית עמוקה ונחרצת, בשל מצבה העסקי והפיננסי המורכב, במטרה להבטיח את עתידה, ולאפשר לנו לשמור על טבע כחברה גלובלית חזקה, המנוהלת מבסיסה בישראל. כפי שהשתקף בתוצאות הכספיות שפרסמה טבע ברבעון השני והשלישי של שנת 2017, החברה נמצאת במצב קשה ומורכב מאוד, האתגרים הניצבים בפנינו כוללים ירידה במכירות תרופת הקופקסון עקב כניסת מוצר גנרי לשוק, ירידה במכירות וברווחים מעסקי הגנריקה בארה"ב, השוק המשמעותי ביותר שלנו, והתמודדות עם חוב כבד, בסך של 35 מיליארד דולר".

הפגנת עובדי טבע מול מפעל החברה בהר חוצבים ירושלים, 14 בדצמבר 2017. TPS, מערכת וואלה! NEWS
עובדי מפעל טבע בירושלים שורפים צמיגים, אמש/מערכת וואלה! NEWS, TPS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully