וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלום ומחירו: בדקנו כמה יעלה לכם לפתוח עסק בישראל

עמית נשרי

26.12.2017 / 8:17

שכירה או קנייה של מקום ורכישת ציוד אינן העלויות היחידות בעת הקמת עסק חדש. מדובר בתהליך יקר הכולל אגרות, יועצים והיטלים שונים. כמה תצטרכו לשלם ולמי? מדריך

עריכת וידאו: אביב אירגז

(בווידאו: כתבת הצרכנות, יעל געתון, במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

חולמים להקים עסק? מלבד העלויות המוכרות כמו השכרת מקום וציוד, ישנן עלויות נוספות שיש לקחת בחשבון. מסתבר שהרגולציה הישראלית עולה גם היא כסף - והרבה. עשינו עבורכם סדר.

העלות של פתיחת עסק חדש מתחלקת לשניים: העלות הראשונה היא בשלב ההקמה. שלב ההקמה הוא השלב בו אתם מחליטים איך ייראה העסק, איזה ציוד תצטרכו וכמה עובדים ולאיזה תפקיד תצטרכו לשכור. בשלב זה תצטרכו לשכור יועצים - תחילה תצטרכו לשכור יועץ רישוי שילווה אתכם בקבלת רישיון עסק. תפקידו של יועץ הרישוי, בין היתר, הוא עריכת הבקשה לרישיון, הגשת הבקשה וטיפול בכל המסמכים והאישורים. עלותו של יועץ זה נעה בין 10,500 ל-15 אלף שקל, תלוי בסוג העסק אותו תרצו לפתוח.

כמו כן, תצטרכו לשכור יועץ נגישות שייעץ איך להנגיש את המבנה, התשתיות והסביבה לעוברי אורח וללקוחות על פי החוקים והתקנות. הוא זה שיגיד לכם האם יש לכם בכלל פטור מהנגשה. עלות השכרת יועץ נגישות נעה בין 1,500 ל-2,400 שקל.

יועץ נוסף שעליכם לקחת בחשבון הוא יועץ בטיחות אש. שכירתו של יועץ זה נדרשת לפי החוק בעסקים מורכבים או בעסקים שגודלם מעל 500 מ"ר, אך מומלץ לשכור את היועץ בכל פרויקט כי מעורבותו יוצרת וודאות ומונעת הוצאת כספים מיותרים בהמשך הדרך. עלותו של היועץ נעה בין 3,500 ל-6,500 שקל אך לרוב הוא יחסוך לכם כסף בתהליך ויקל עליו.

ככל שהעסק מורכב יותר כך שילוב היועצים הוא קריטי. אני ממליץ לקחת יועצים בפרויקטים שמושקעים בהם מעל לחצי מיליון שקלים. יועץ מוצלח יגרום לכם לחיסכון כספי תמורת שירותיו וימנע טעויות, הפסדים כספיים והשקעות מיותרות.

עוד באותו נושא

בדקנו מה עדיף: לפתוח חנות פיזית או וירטואלית?

לכתבה המלאה
קיוסק באלנבי המוכר באופן חוקי סמים הגורמים לתופעות לוואי, ינואר 2013. יותם רונן
האגרה הראשונה שתצטרכו לשלם לעירייה היא אגרת בקשה לפתיחת עסק/יותם רונן

אחרי הקמת העסק - הגיע זמן האגרות

בשלב השני, אחרי שכבר השקעתם כסף רב בפתיחת העסק, אתם צריכים לשלם אגרות והיטלים לעירייה - חלקם שנתיים וחלקם חודשיים. מלבד הארנונה, שכל עסק חייב בה והיא משתנה מעירייה לעירייה ותלויה בגודל המקום, תצטרכו לשלם שלל אגרות והיטלים.

האגרה הראשונה שתצטרכו לשלם לעירייה היא אגרת בקשה לפתיחת עסק והיא תעלה לכם סכום צנוע של 320 שקל. אם תרצו שהמקום יעבוד גם בלילה, החל משעה 22:00 או 23:00 (תלוי באזור), תצטרכו לשלם היתר לילה שעומד על כ-1,200 שקל לשנה.

במידה ושכרתם נכס שהיעוד שלו הוא למלאכה או תעשייה ואתם מעוניינים לפתוח עסק שמהותו שונה, תצטרכו לעבור תהליך נוסף יקר ומורכב שנקרא שימוש חורג. מדובר בשימוש שחורג מהשימוש בקרקע או בבניין והשימוש בו הוא לא למטרה שהוגדרה לו בתוכנית בניין עיר.

מי שרשאי לאשר את השימוש החורג היא הוועדה מקומית לתכנון ובנייה. הליך אישור לשימוש חורג מזכיר את הליך להוצאת היתר בנייה ועלותו הממוצעת עומדת על ע-15 אלף שקם. הסכום כולל עריכת הבקשה והגשתה לרבות חתימת קונסטרוקטור. מלבד סכום זה, תצטרכו להוציא סכומים נוספים על פרסום בעיתונות והודעה לשכנים על שימוש חורג במקרקעין לשם הגשת התנגדויות - פרסום שייעלה לכם בין 1,500 ל-4,500 שקל.

הוצאות נוספות תהיינה מדידה של קרקע על ידי מודד מוסמך שעולה 3,500 שקל ואגרה שנתית של שימוש חורג שיכולה להסתכם בעשרות אלפי שקלים במשך שלוש עד חמש שנים. בנוסף לכל זה יגבו ממכם היטל השבחה שיכול להסתכם בעשרות אלפי שקלים נוספים.

שלט? שלמו אגרה; כסאות? שלמו אגרה

הוצאות נוספות אליהן כדאי לכם להתכונן הן בדיקות תחזוקה למערכות כיבוי וגילוי אש הקיימות בעסק שעלותן יכולה לנוע בין 5,000 ל-7,500 שקל לשנה. בבדיקות אלה בוחנים את מערכת גלאי אש, מטפים, ניקוי מנדפים, תחזוקה של מערכת החשמל ועוד.

אם אתם רוצים ששלט יפה יקשט לכם את חזית העסק, גם עליו תצטרכו לשלם לעירייה. אגרת שילוט משתנה בין כל עירייה ועירייה ותלויה בגודל השלט, בעיר בה העסק עומד להיפתח ועוד שלל גורמים. הממוצע לאגרת שילוט יכול לנוע בין 500 ל-4,000 שקל בשנה.

יש לכם עסק המוכר מזון ואתם רוצים שהלקוחות ישבו על כסאות ליד שולחן? גם פה אתם נדרשים להוציא את הכסף מהכיס ולשלם בסביבות 1,000 שקלים לחודש. אם לעסק שלכם יש גם מרפסת או שטח בחוץ ותרצו לקרות אותו אז תיאלצו לשלם אגרת קירוי חורף שתעלה לכם בין 500 ל- 3,000 שקל בחודש.

הכותב הוא מנכ"ל חברת א.לאפיס, חברה לתכנון, רישוי בנייה ורישוי עסקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully