וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית של משרד הכלכלה תסייע לעסקים קטנים בצפון

26.12.2017 / 11:02

התוכנית, בהיקף של 30 מיליון שקל, תעניק סיוע לעסקים קטנים ובינוניים שיגישו מתווה לייעול ושיפור פריון העסק. מחקרים מראים כי בישראל יש פערי פריון בין ענפי התעשייה וענפי המסחר והשירותים

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, בשוק מחנה יהודה עם השטרות החדשים)

תוכנית חדשה של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה תסייע לעסקים מתחומי המסחר והשירותים בצפון. במסגרת התוכנית, בהיקף של 30 מיליון שקל, תעניק המדינה סיוע של עד חצי מיליון שקל לעסקים שיבצעו השקעות שיביאו לגידול בפריון.

פריון העבודה משקף את יכולת הייצור של המשק והתפוקה שלו ביחס לעובדים במשק, כאשר הוא נמדד בסך התוצר המשקי ביחס לעובדים במשק, או ביחס לשעות העבודה. מטרת התוכנית היא לתת תמריץ לעסקים קטנים ובינוניים כדי שיבצעו השקעות שיביאו לגידול בפריון העסק שלהם ולמעשה להעלאת הרווחיות. הסיוע יינתן לעסקים אשר יגישו תוכנית לשיפור הפריון שתכלול הטמעת טכנולוגיות ושיפור תהליכים אשר יש בהם יכולת לשפר את הפריון.

מנתונים ומחקרים רבים עולה כי פריון העבודה בישראל בממוצע נמוך בהשוואה למדינות המפותחות – מדינות ה-OECD. כך למשל, בדוח בנק ישראל לשנת 2016 המציין את נחיתותה של ישראל מבחינת התוצר לעובד (הפריון לעובד) גדלה משנת 1995, וכי ישראל מפגרת אחרי מדינות אחרות. ברמת ההשוואה הבינלאומית, עולה כי הפריון לעובד בישראל נמוך ב-14% מהממוצע במדינות המפותחות. כאשר מדובר בפריון לשעת עבודה הפער גבוה אף יותר ונאמד ב-24%.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפריון בישראל בהשוואה לעולם/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעיית הפריון חמורה יותר בעסקים קטנים לעומת עסקים גדולים, בבחינת הפריון לפי גודל העסק עולה כי בעסקים קטנים הפריון נמוך בכ-30% לעומת עסקים גדולים המעסיקים למעלה מ-100 עובדים. בעיית הפריון גבוהה יותר בענפי המסחר והשירותים, לעומת ענפי התעשייה, מו"פ ושירותי המחשוב בהם הפריון גבוה יחסית לשאר הענפים במשק (בעיקר מסחר ושירותים).

עוד ניתן לראות כי הפערים בין ענפי המשק גדלים על פני זמן. בעוד הפריון בענפי התעשייה עלה במהלך השנים, ניתן לראות כי בתחום המסחר והשירותים כמעט ואין שיפור בפריון לאורך זמן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פערי פריון בין הענפים השונים/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אנו פועלים לתת לעסקים את הכלים המתאימים שיאפשרו לעסקים ותיקים ויזמים צעירים, לפרוץ קדימה, לפתח את העסק שלהם ולהגדיל את הפריון"

ניתוח שנעשה על ידי מכון טאוב, מראה כי הענפים שחלקם בפער הפריון הוא המשמעותי ביותר הם שירותים עסקים אחרים (27.7%), מסחר סיטוני (16.3%) ושירותי אירוח ואוכל (9%). כמו כן נמצא כי חמישה ענפים גדולים אחראים לכ-81% מסך ההתרחבות בפער הפריון: מסחר סיטוני (30%), שירותים עסקיים אחרים (21%), תקשורת ודואר (11.2%), מסחר קמעוני (9.1%) ומזון וטבק (9.1%).

שר הכלכלה, אלי כהן, אמר כי "העסקים הקטנים והבינוניים מהווים מנוע צמיחה משמעותי למשק הישראלי. הם אחראיים לכ-50% מהתוצר העסקי ולכ-60% מהמועסקים במשק. אנו פועלים לתת לעסקים את הכלים המתאימים שיאפשרו לעסקים ותיקים ויזמים צעירים, לפרוץ קדימה, לפתח את העסק שלהם ולהגדיל את הפריון – אשר לו השפעה ישירה על היכולת שלהם להתחרות ולצמוח. אנו מתחילים בעסקים הקטנים בצפון הארץ ונתקדם משם לאזורים נוספים"

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים והבינוניים במשרד הכלכלה, אמר כי "פערי הפריון בין העסקים הגדולים לקטנים והבינוניים במדינת ישראל הם גבוהים באופן משמעותי למדינות ה-OECD. אנו רואים חשיבות רבה בתוכנית זו כפיילוט לתוכנית רחבה יותר לכל הארץ".

ניתן להגיש בקשות במסגרת התוכנית על ל-18 במרץ 2018. פרטים מלאים על התוכנית ניתן למצוא באתר משרד הכלכלה, הסוכנות לעסקים קטנים והבינוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully