וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי חברת החשמל יקבלו מיליארדים - אנחנו נשלם את המחיר

27.12.2017 / 17:24

ההסכם לרפורמה בחברת החשמל הוא הישג חשוב - אבל רחוק מאוד מהשינוי המהפכני שאמור היה להתרחש בה. גם אם הוא יתקיים, חברת החשמל תישאר מונופול חזק השולט באספקת החשמל במדינה - והעובדים ימשיכו להישאר עם אצבע על השאלטר. פרשנות

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: הכלכלן אלון גלזר מדווח מהבורסה על הרפורמה בחברת החשמל במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

חתימת הסכם הרפורמה בחברת החשמל היא הישג חשוב לחברה ולהנהלת החברה. אולם ההסכם שהושג רחוק מאוד מהשינוי המהפכני שאמור היה להתרחש בה. ההישג העיקרי הוא בהתייעלות, שאמורה להביא לפרישה של כ-3,000 עובדים מהחברה. 1,800 מהם יפוטרו או יפרשו בהסכמה. כ-1,000 עובדים מבוגרים מגיל 55 ומעלה יזכו להסכם פרישה מוקדמת, במסגרתו ימשיכו לקבל משכורת עד גיל הפנסיה - מבלי שיחויבו לעבוד.

כ-250 עובדים צפויים לעבור ליצרני חשמל פרטיים, שירכשו 5 תחנות כוח אשר תעמיד חברת החשמל למכירה. תנאי המעבר של עובדים אלה אינם ברורים, מכיוון שלא ניתן יהיה לחייב את רוכשי התחנות להמשיך ולהעסיק אותם או לשלם להם את המשכורות הגבוהות המקובלות בחברת החשמל. 200 עובדים נוספים יעברו לחברה חדשה, שתוקם ותעסוק בניהול רשת החשמל ותוכניות הפיתוח שלה. עובדים אלה ימשיכו, ככל הנראה, ליהנות מתנאי העבודה הנוחים בחברה.

הרפורמה בחברת החשמל תוכננה מזה שנים רבות, ונכשלה שוב ושוב בגלל הקושי לקבל את הסכמת העובדים. מה שאפשר את השלמת המהלך הייתה הסכמת החברה להזרים כ-2 מיליארד שקל לקרן הפנסיה של העובדים, כדי להקטין את הפער בין השכר המשולם לעובד לדמי הפנסיה שהוא מקבל. כתוצאה מההסכם, צפויות גמלאות הפנסיה לעלות בעשרות אחוזים.

ומי ישלם תמורת ההטבות המפליגות ודמי הפרישה הגבוהים למפוטרים? התשובה היא אנחנו - משלמי חשבונות החשמל. מדובר בעלויות כוללות של 4.5 מיליארד שקל, שייגבו מתוך חשבונות החשמל שנשלם החל משנת 2019 (תעריפי החשמל לשנת 2018 כבר נקבעו - ונראה שלא יהיה ניתן לשנות אותם).

הגנה מפני קינון עורבים שהיו מתחשמלים, ליד משאבי שדה, נגב 7 בנובמבר 2017. חברת חשמל
תוכנית ההתייעלות כוללת פרישה של כ-3,000 עובדים. עובד של חברת החשמל/חברת חשמל

שינוי דרמטי מהכוונה המקורית של המדינה

גם אם יתקיים ההסכם, תישאר חברת החשמל מונופול חזק השולט באספקת החשמל במדינה, עם ועד עובדים שיכול בכל רגע נתון לשתק את אספקת האנרגיה למשק. בשורה התחתונה צריך להגיד: האצבע נותרה על השאלטר

בחברת החשמל מקווים שההתייעלות שתביא איתה התוכנית תשתלם, ותחזיר בסופו של דבר את ההשקעה הגבוהה. לשיטתה, ההתייעלות תבוא ממכירת 5 תחנות כוח, בהן רידינג, ליצרני חשמל פרטיים. גם ניהול רשת החשמל ותכנונה יויא מידיה של חברת החשמל - ויועבר לחברה ממשלתית נפרדת. תחנות הכוח שיישארו בידי חברת החשמל, יהיו תחנות הרוח הפחמיות באשקלון, אשדוד וחדרה; והיא תורשה להקים תחנת כוח נוספת בבעלותה, במקום היחידות הפחמיות הצפויות להסגר בחדרה.

זהו שינוי דרמטי לעומת הכוונה המקורית של המדינה להביא למכירת כל תחנות הכוח שבידי חברת החשמל, ולהעביר את ייצור החשמל כולו לתחנות פרטיות - שהוכיחו יעילות רבה יותר.

החברה צפויה להרוויח, כאמור, גם מפרישה, חלקה כפויה, של 1,800 עובדים - שתחסוך לה הוצאות של כ-600 מיליון שקל בשנה. הוצאת התכנון וניהול של מערכת החשמל מידיה של חברת החשמל תאפשר ניהול נכון יותר, ללא ניגוד אינטרסים ומתן יחס שווה ליצרני החשמל השונים.

עם זאת, קשה עדיין להעריך אם ההסכם הנדיב עם העובדים ישתלם. גם אם יתקיים ההסכם, תישאר חברת החשמל מונופול חזק השולט באספקת החשמל במדינה, עם ועד עובדים שיכול בכל רגע נתון לשתק את אספקת האנרגיה למשק. בשורה התחתונה צריך להגיד: האצבע נותרה על השאלטר.

כחלון: "שבירת המונופול טובה לכולם"

הערב נערכה במסיבת עיתונאים בירושלים, שבה לקחו חלק כל הגורמים המעורבים בחתימת ההסכם: שר האוצר, משה כחלון; שר האנרגיה, יואב שטייניץ; יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן; יו''ר חברת החשמל, יפתח רון-טל; מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד; הממונה על השכר והסכמי עבודה, ערן יעקב; הממונה על התקציבים באוצר, שאול מרידור; מנכ''ל משרד האנרגיה, אודי אדירי; יו''ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת; הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין; מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך; ויו''ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי.

"שבירת המונופול טובה לכולם - לחברה, לעובדים ולמשק", אמר כחלון, "בשנת 1996 מדינת ישראל החליטה לבצע רפורמה בחברת החשמל, לייעל אותה ולהוציא חלק מהייצור לתחרות. זה לקח 21 שנים - אבל היום זה קורה. בשנת 2009 אני הייתי שר תקשורת ושטייניץ היה שר האוצר, והכרזנו כאן על הרפורמה בסלולר. היום אני שר האוצר ושטייניץ שר האנרגיה - ואנחנו מכריזים על רפורמה נוספת משותפת במשק החשמל". אשר להשלכות של הרפורמה על הציבור, הדגיש השר שטייניץ כי "בתוך מספר שנים יירד מחיר החשמל לצרכן כתוצאה מהרפורמה".

פרסום ראשון: 13:24

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully