וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה הקמת מחלקה כלכלית בבית המשפט המחוזי בחיפה

9.1.2018 / 11:26

ועדת חוקה חוק ומשפט אישרה את הצעת החוק הממשלתית, לפיה המחלקה תתווסף לזו הקיימת בבית המשפט המחוזי בת"א. המחלוקות ידונו בעניינים המוגדרים בחוק "עניין כלכלי"

אילוסטרציה. ShutterStock
בית משפט/ShutterStock

ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה אתמול (שני) הצעה להקמת מחלקה כלכלית בבית המשפט המחוזי בחיפה. לפי הצעת החוק הממשלתית, תוקם מחלקה כלכלית בבית המשפט המחוזי בעיר, שתתווסף לזו הקיימת בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו. שתי המחלקות ידונו בעניינים המוגדרים בחוק "עניין כלכלי" אך הליכים המגודרים "עניין כלכלי-מנהלי" ידונו בפני המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו בלבד.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי חוק בתי המשפט תוקן ב-2010 ונקבע בו כי עניינים כלכליים יהיו בסמכותם העניינית של בתי המשפט המחוזיים. כמו כן הוקמה במסגרת התיקון מחלקה כלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו המורכבת מהרכב קבוע של שופטים מקצועיים, שבפניה נדונים הליכים פליליים, מנהליים ואזרחיים בעניינים כלכליים ובעניינים כלכליים-מנהליים. "הקמת מחלקה כלכלית גם בבית המשפט המחוזי בחיפה תוסיף ליצירת תשתית קבועה ומהודקת של מערכת שיפוט יעילה ומקצועית שבה יידונו עניינים כלכליים ותשרת הלכה למעשה את הציבור ובכלל זה חברות שמקום עיסוקן בעיר חיפה", נכתב בדברי ההסבר.

הוועדה קבעה כי החוק ייכנס לתוקפו ארבעה חודשים מיום פרסומו ותתאפשר הארכה בחודשיים נוספים בצו השרה. כמו כן נקבע כי עניינים שהחל דיון לגביהם בבית משפט מחוזי בהליך רגיל לא יועבר לבית המשפט הכלכלי.

ראש עיריית חיפה יונה יהב הגיב להחלטה ואמר כי "זו החלטה דרמטית שכולה עשיית צדק חברתי לעיר חיפה. אני מברך את שר האוצר, משה כחלון, שרואה לנגד עיניו את קידום העיר חיפה בפרט והפריפריה ככלל. בית משפט כלכלי יצמיח לאין שיעור את הכלכלה האזורית, יפתח את המרכז העסקי בעיר, יגדיל את מקומות התעסוקה וימשוך עורכי דין ורואי חשבון להעתיק את מקום מושבם לעיר".

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אמר כי "אני מקווה שזהו צעד ראשון בדרך למקצע את השופטים ולהגדיל את מספרם. בשלב הבא יש לשקול להוסיף שופטים לבית המשפט העליון כדי להקל על העומס. בנוסף, הקמת בית המשפט הכלכלי תרחיב את הפרישה של בתי המשפט, היא תנגיש אותם לציבור ותקל בכך על המתדיינים".

עו"ד לירון בנית ששון ממשרד המשפטים הסבירה כי הקמת המחלקה תעזור לפיתוח הצפון. "הצדקה נוספת היא נתונים שהראו היקף משמעותי של הליכים בין חברות שמתנהלים בבית המשפט בחיפה. הקמת המחלקה הכלכלית תתמרץ מתדיינים להביא את הנושאים הכלכליים לדיון בבית המשפט".

עו"ד שירי לנג מהנהלת בתי המשפט סיפרה כי בהנהלה ניסו להעריך את היקף הפעילות הכלכלית במחוזות השונים לפי מספר התביעות שמגישות חברות נגד חברות. "ראינו שהמחוז הבא מבחינת היקף התביעות אחרי תל אביב הוא חיפה ולאחריו ירושלים. זה לא אומר שאחרים לא מקיימים דיונים כלכליים. הקמת המחלקה הכלכלית תבטיח שהניתוב ייעשה לשופטים שזו התמחותם כאשר כיום הניתוב נעשה לפי הנשיא. העתירות המנהליות על החלטות של רשות לני"ע והבורסה יישארו בת"א שכן מבדיקה שלנו מדובר סך הכל בחמישה תיקים ולכן בשל המומחיות שנצברה הם יישארו שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully