וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתחיל את השנה ברגל ימין: כך תנהלו את העסק שלכם נכון

גולן שרמן

8.1.2018 / 8:02

השנה החדשה היא הזדמנות לבעלי עסקים קטנים, הנאלצים להתמודד עם פערי ידע בניהול, רגולציה ובירוקרטיה לארגן את ניהול העסק שלהם בצורה מסודרת ולמקסם את רווחייהם. מה כדאי לזכור? מדריך

צילום:אבי כהן עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: חן הרצוג, כלכלן ב-BDO מדווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על המסחר בבורסה ועל תקציב המדינה שיובא בקרוב לאישור הממשלה)

מגזר העסקים הקטנים והבינוניים במשק אחראי על כ-61% מהמשרות (במגזר העסקי) ותורם למשק כ-53% מהתוצר. מדי שנה קמים בישראל כ-45 אלף עסקים חדשים ונסגרים מעט פחות, כך שלשמחתנו קצב הגידול הוא חיובי. במקביל, רק 70% מהעסקים הקטנים והבינוניים שנפתחים מצליחים לשרוד לאחר שנתיים ורק 50% שורדים את השנה החמישית.

הבנקאים חווים את הקשיים והאתגרים עימם מתמודדים הלקוחות העסקיים ופועלים כל העת למתן כלים, מסלולים ומוצרים שיסייעו לאותם בעלי עסקים. לעיתים, ענפים ספציפיים הנקלעים למשבר נקודתי כזה או אחר - כך למשל בענף הבניה אנו עדים לעלייה בכמות קבלני הביצוע אשר הגיעו למצב של כשל עסקי בשנה האחרונה וזה דורש התייחסות וטיפול מסוג אחר.

מהם אותם קשיים איתם מתמודד בעל העסק?

אימרה מוכרת גורסת כי "ככל שהעסק קטן יותר, כך האתגרים והבעיות שלו גדולים יותר". אי אפשר להתעלם מכך שהעסקים הקטנים פגיעים וחשופים יותר הן לתופעות מאקרו כלכליות, הן לבעיות תזרים הנובעות מתרבות השוטף + , רגולציה ובירוקרטיה, היעדר טכנולוגיה ומשאבים וכו'.

צריך לזכור שברוב המקרים עסקים קטנים מתחילים כ"מופע של איש אחד" ואז גם אם הכל מצליח, הם מוצאים עצמם נדרשים להתמודד עם תזרימים הולכים וגדלים של הוצאות והכנסות, סוגיות ניהול עובדים (לעיתים לראשונה בחייהם) ועוד. בכלל, ככל שהעסק צומח הוא נדרש להתמודד עם עולמות תוכן מורכבים יותר - שווקים מורכבים יותר, התמודדות עסקית מקצועית יותר, מכרזים, לקוחות גדולים, פעילות סחר חוץ ועוד. לכן כל עולם הניהול הופך מורכב יותר עבור העסק.

עוד באותו נושא

איקאה מגיעה לבאר שבע: תפתח את החנות החדשה בסוף פברואר

לכתבה המלאה
קיוסק באלנבי המוכר באופן חוקי סמים הגורמים לתופעות לוואי, ינואר 2013. יותם רונן
עסקים קטנים יותר סובלים יותר מהשפעות הכלכלה/יותם רונן

כיצד ניתן להתמודד עם האתגרים אותם חווה בעל העסק?

כמובן שלא נוכל להתייחס כאן למגוון הקשיים והאתגרים עימם מתמודד העסק ולכן אני רוצה להתמקד בהקשר הזה ב-2 נושאים. הראשון הוא מחסור בידע של בעלי העסקים הקטנים והשני הוא ההקשר של התנהלות עסקית. ראשית, נתחיל בתהליך של מיפוי פערי ידע בעסק, תעדופם וצמצומם.

אנחנו חיים כיום בעידן המכונה בפי רבים מהפיכת המידע על שום השפע של התכנים הזמינים לכולם במגוון של ערוצים ומומלץ לכל בעל עסק לרכוש כל הזמן עוד ועוד כלים, מיומנויות ויידע בעולמות התוכן הרלוונטים כגון: ניהול, מכירות, חשבונאות, ניתוח דוחות כספיים, תמחור, שיווק דיגיטלי, מסחר אלקטרוני, רשתות חברתיות וכל נושא אחר שיכול לקדם, לשפר ולייעל את הפעילות העסקית.

דרך נוספת להתמודד עם האתגרים היא לנסות לצפות אותם מראש ולתת להם מענה באמצעות תכנון נכון של מהלכים עסקיים. תכנון שנתי/חודשי, תוכנית שיווקית, תוכנית עסקית למטרה ספציפית והתכנון בכלל ככלי - הוא אחד המרכיבים החשובים בכל עסק ואין לו תחליף.

איזה טיפים כדאי לתת בעלי העסקים לדרכי ההתנהלות בשנה החדשה?

עסק צריך לפעול במרחב שבו הוא ימקסם את הערך שהוא מייצר עבור לקוחותיו במקביל למיקסום פוטנציאל הרווח שלו עצמו

קושי מרכזי אותו מציינים בעלי העסקים קשור במיומנויות ניהול שונות אשר צצות לעיתים עם הצמיחה במחזורי ההכנסות, הגידול בכמות העובדים ובמורכבות האתגרים עימם צריך להתמודד בעל העסק. ולכן הנה חמש ההחלטות ניהוליות שלדעתי כל בעל עסק צריך לתת עליהן את הדעת לקראת השנה החדשה:

1. תקציב: יש לתכנן את המסגרת התקציבית לשנה הקרובה – מה יהיה היקף ההכנסות השנתי וכיצד יתפלג על פני החודשים? מה יהיה שיעור ההוצאות ממנו? ולאחר שתקבלו תמונת מצב חישבו כיצד תשמרו עודפים או תגוונו מקורות הכנסה באופן שיחפה על תקופות בהן העסק מתקשה לייצר תזרים מזומנים חיובי.

2. מיקוד: מה יהיו המיקודים העסקיים ומנועי הצמיחה שלכם בשנה הקרובה? עסק צריך לפעול במרחב שבו הוא ימקסם את הערך שהוא מייצר עבור לקוחותיו במקביל למיקסום פוטנציאל הרווח שלו עצמו.

3. השקעות: בעל העסק צריך לשאול את עצמו אילו השקעות נדרשות על מנת לשמר את היתרון היחסי שלו?

4. תזרים: על הבעלים לבחון האם תזרים המזומנים של העסק צפוי לתמוך בכל התוכניות האמורות? בדרך כלל נדרש המנהל בשלב הזה לבצע איזונים ותעדוף בין המקורות לשימושים.

5. בשלב האחרון עליכם לשתף את כל השחקנים בתסריט שרקמתם לשנה החדשה ולחבר אותם. ולמה הכוונה? הרעיון הוא לשתף ולרתום את אנשי המפתח ומחזיקי העניין בעסק בתוכניות הצפויות, כל אחד בתחומו הרלוונטי - בין אם את הבנקים, הספקים, העובדים או כל גורם בעל השפעה שהוא שותף מלא ובעל יכולת הכרעה בהצלחת העסק.

הכותב הוא מנהל אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully