וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצורת וסערות: היקף הנזק לחקלאות ב-2017 - 180 מיליון שקל

10.1.2018 / 14:49

על פי קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, קיבלו כ-10,000 חקלאים ברחבי הארץ פיצוי על נזקי מזג אוויר - בצורת, קרה או סערות. הפיצויים לא כוללים נזקים מפשיעה חקלאית

צילום: גולשי וצלמי וואלה!NEWS, עריכה: ורד לידני וניב מעוז

(בווידאו: כך נראתה הסערה שהתחילה את שנת 2018)

קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, פרסמה היום (רביעי) את סיכום נתוני הנזקים שנגרמו לחקלאות במהלך שנת 2017. מהנתונים עולה כי בשנת 2017 טיפלה קנט בכ-10,000 דיווחים על נזקי טבע שנגרמו לחקלאים, כאשר היקף הפיצוי הכולל עמד על כ-180 מיליון שקל. כ- 95 מיליון שקל שולמו במסגרת ביטוח נזקי טבע וכ-85 מיליון שקל שולמו במסגרת ביטוח אסונות טבע. היקף הנזקים אינו כולל פשיעה חקלאית, הכוללת גניבות של גידולים וציוד חקלאי ואינו כולל נזקים שנגרמו בשנה החולפת כתוצאה מפגיעה מכוונת בגידולים או בציוד.

גורם הנזק המרכזי לחקלאים בשנה החולפת הייתה הקרה. נזקי הקרה הם נזקים ארוכי טווח שפגיעתם יכולה להימשך לאורך חודשים ארוכים. גורמי נזק משמעותיים נוספים בשנה החולפת היו מחלות ומזיקים שגרמו לפחיתה ביבול וכן נזקים שנגרמו מסערה, חום וברד.

מנתוני קנט עולה כי היקף הנזק הגדול ביותר ב-2017 אירע למגדלי הירקות והיקפו למעלה מ-44 מיליון שקל. מגדלי הפירות פוצו בשנה החולפת בכ-20 מיליון שקל, מגדלי הבננות פוצו במעל ל-18 מיליון שקל. מגדלי ההדרים פוצו בכ-16 מיליון שקל ונזקים משמעותיים נוספים נגרמו גם למגדלי הפלחה. בענפי החי שולמו כ-50 מיליון שקל פיצויים, מרביתם למגדלי הלול - כ-27 מיליון שקל וענפי הבקר - כ-15.5 מיליון שקל.

נזקי סערה בבננות. קנט,
נזקים במטע בננות/קנט

הרוב מרחיבים את הביטוח

מבחינת סוגי הגידולים, העגבנייה הייתה הגידול שספג בשנה האחרונה את היקף הנזקים הגדול ביותר ולאחריה הפלפל והמלפפון. נזקים משמעותיים נוספים נגרמו לגידולי האבטיח ותפוחי העץ, החיטה, קלמנטינה מזן אור ותפוחי האדמה. מבחינה גיאוגרפית, כ-40% מהודעות הנזק התקבלו ממגדלים באזור הצפון, כ-35% מחקלאים במרכז הארץ וכ-25% מהנזקים דווחו על ידי מגדלים בדרום.

בקנט מציינים כי בניגוד לנזקים העלולים להיגרם לענפים אחרים, נזקי הטבע מאופיינים בעוצמה גדולה ובהיקף נרחב העלול לפגוע בכל הגידולים של החקלאי. מסיבה זו, ועל מנת להבטיח את יציבותם הכלכלית של החקלאים ולמנוע מצב של קריסת משקים כתוצאה מהיקף נזקים נרחב, מרבית הגידולים החקלאיים מבוטחים בביטוח בסיסי הנרכש במרוכז על ידי הארגונים והמועצות. בנוסף, קנט מאפשרת לחקלאים לרכוש ישירות בחברה ביטוח מורחב המאפשר קבלת פיצוי גבוה יותר והשתתפויות עצמיות נמוכות יותר מהביטוח הבסיסי. מנתוני קנט עולה כי מרבית הפיצויים משולמים במסגרת הביטוח המורחב. בשנה החולפת בענפים בהם קיימת אפשרות להרחיב לרכוש ביטוח מורחב קנט שילמה למעלה מ-110 מיליון שקל במסגרת הביטוח המורחב וכ-25 מיליון שקל במסגרת הביטוח הבסיסי.

נזקי חום בגידול ענבים ירוקים. קנט,
נזקי חום בגידול ענבים ירוקים/קנט
בקנט התקבלו עשרות דיווחים של חקלאים על נזקים שנגרמו מהגשמים העזים ומהרוחות החזקות

מנכ"ל קנט, שמואל תורג'מן, אמר כי "מעבר לחשיבות הכלכלית של החקלאות המקומית, לשמירה על חקלאות ישראלית חזקה ישנה משמעות לאומית בהיבטים שונים כגון עצמאות מזון ושמירה על קרקעות המדינה. בנוסף להיבטים כלכליים הכרוכים בהתמודדותו של כל עסק, החקלאים נאלצים להתמודד עם נזקים הנגרמים כתוצאה ממזג האוויר ושינויי האקלים ומפשיעה חקלאית, נזקים בהיקף עצום ששום ענף אחר אינו נאלץ להתמודד איתם. ללא הביטוח והשתתפות משמעותית של המדינה בעלויות הגבוהות, נהיה עדים לקריסה של משקים רבים, על כל המשתמע מכך".

קנט הגישה השנה למשרד החקלאות תוכנית לביטוח נזקים הנגרמים כתוצאה מהפשיעה החקלאית המוערכת בכ-60 מיליון שקל בשנה. בהתייחס לסופה שהתחוללה בארץ בסוף השבוע האחרון, בקנט התקבלו עשרות דיווחים של חקלאים על נזקים שנגרמו מהגשמים העזים ומהרוחות החזקות. מעריכי החברה בוחנים בימים אלה את היקף הנזקים. לדברי תורג'מן, "כחלק מחזון החברה אנחנו רואים את ייעודינו במציאת מגוון פתרונות ביטוחיים מתקדמים שיסייעו לחקלאים ויאפשרו להם להמשיך בעבודתם, תוך מניעת פגיעה כלכלית. עד כה התמקדנו בביטוח כנגד נזקי טבע, אך אנו מאמינים כי עלינו להרחיב את תחומי פעילותנו, ולספק לחקלאים ביטוח רחב ככל הניתן".

נזקי סערה בתפוחים-צפון הארץ. רנט,
נזקי סערה במטע תפוחים בצפון הארץ/רנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully