וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערכת החדשה שתאפשר לכם לקנות יותר ברשת - ותוריד את המחירים

11.1.2018 / 8:00

מערכת "שער עולמי" תעקוב אחר יבוא ויצוא סחורות, בצורה שתקל על הבירוקרטיה ותאפשר את הגברת היבוא האישי של צרכנים פרטיים. האם הסוחרים הגדולים צריכים לחשוש?

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: שר האוצר, משה כחלון, מודיע על הורדת מכסים בהיקף של 800 מיליון שקל)

היום (חמישי) תתחיל לפעול מערכת "שער עולמי" לניהול מערך היבוא והיצוא של המדינה. המערכת תעקוב אחרי כל נתוני היבוא והיצוא של הסחורות דרך נמלי התעופה והים, תרכז את כל הנתונים בבסיס נתונים אחד, ותספק למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר - וכמובן לאנשי העסקים את כל המידע הנדרש, כולל קבלה ומשלוח אישורים נדרשים.

המערכת צפויה לעבוד ללא נייר, בהסתמך על מערכות חתימה דיגיטלית, המאשרות את האותנטיות של המסמכים המועברים לצורך מעבר ושחרור סחורות מהמכס. ברשות המסים ובמשרדים הכלכליים מבטיחים הקלה של ממש בבירוקרטיה המפורסמת של מעברי המכס, ייעול והוזלת היבוא והיצוא. ממהלך זה צפויים היצואנים, היבואנים והציבור כולו להרוויח - וכך גם היבוא האישי (קניות באינטרנט בשפה פשוטה), שמשנה כבר את הרגלי הצריכה בישראל ואת פני המשק כולו.

לצד ההקלות, מקווה המדינה שהמערכת תשפר את יכולתה לאכוף את החוק על מי שפועלים בניגוד לתקנות. המעקב המדוקדק אחרי כל פריט יאפשר לזהות ביתר קלות יבוא אסור של נשק וחלקי נשק, סמים ומוצרים בלתי תקניים שעלולים לפגוע בשלום הציבור. במכס מקווים להגביר את האבחנה בין מי שמייבאים מוצרים לשימוש פרטי במסגרת יבוא אישי, למי שמייבאים מוצרים לצרכים מסחריים, אך מתחזים ליבוא אישי - במטרה לזכות בהקלות המיוחדות בתחום התקינה והמסים על היבוא.

חבילת דואר בארה"ב. GettyImages
על מנת לשחרר את המוצרים מהמכס יהיה צורך לשלוח צילום תעודת זהות לחברת הבלדרות/GettyImages

מי שמבקש לייבא מוצרים יקרים ביבוא אישי באמצעות חברת בלדרות צפוי להרגיש בשינוי כבר הבוקר. על מנת לשחרר את המוצרים מהמכס יהיה צורך לשלוח צילום תעודת זהות לחברת הבלדרות. מנהל המכס, אבי ארדיטי, מסביר שהנוהל החדש נועד לוודא שהמזמין אינו גוף מסחרי המתחזה לאדם פרטי לצורך הקלות ביבוא אישי, וכן במטרה להבטיח מעקב אחר יבוא של חומרים אסורים או מסחר במוצרים המסכנים את שלום הציבור.

גם הוראה זו היא זמנית, שכן מערכת "שער עולמי" תוכל בעתיד הקרוב לספק גם זיהוי דיגיטלי של המזמין - כל לקוח יוכל לקבל כרטיס זיהוי דיגיטלי שיוודא את זהותו כמזמין הסחורה. "המטרה הסופית היא להקל ביבוא ולהסיר חסמים, ולא להעמיס על היבוא האישי בירוקרטיה מיותרת" מבטיח ארדיטי.

חשש: העסקים הקטנים יפגעו

"היבוא האישי המקוון עומד להרוס את המגזר הקמעונאי. הפטורים החדשים יאפשרו לעסקים לייבא באופן מסחרי תוך התחזות ליבוא אישי, ואלה גם יסכנו את הציבור"

ובכל זאת לא כולם מאושרים מהתכניות הממשלתיות להקלות ביבוא האישי. חוק ההסדרים שיובא היום לאישור הממשלה מסיר חסמים נוספים בפני היבוא האישי ומאיים על חברות מסחריות רבות העוסקות ביבוא ושיווק מוצרי צריכה.

על פי הצעת החוק תורחב כמות הפריטים שניתן לייבא ביבוא אישי לעד 30 פריטים מאותו מוצר, יוסרו מגבלות רבות הקיימות היום על מוצרי אלקטרוניקה בחיבור אלחוטי, והמוצרים ביבוא אישי לא יידרשו כלל לעמוד בתקן הישראלי. הקלות ניכרות יהיו גם ברישוי ליבוא אישי של מוצרי מזון וקוסמטיקה לצרכים אישיים.

הקלה נוספת היא הכרה בשער המטבע ביום הרכישה, כאשר המוצר נרכש בדולרים. ברכישות במטבעות זרים אחרים נקבע השער ביום שבו עובר המוצר את המכס. ההבדלים מקשים על הלקוחות לחשב את שיעור המס שישלמו בפועל ומקשה על השוואת מחירים מדויקת. במטרה להקל על הקונים את חישובי המס אמורה רשות המסים להציב באתר שלה מחשבון שיאפשר לכל אחד לדעת מראש את המס המדויק שיצטרך לשלם עבור המוצר שקנה.

לסוחרים יש ממה לפחד. היקף היבוא האישי לישראל מסתכם כבר, על פי ההערכות, ב-14 מיליארד שקל בשנה. חנויות אופנה ויבואני מוצרי אלקטרוניקה מרגישים היטב את זליגת הקונים לאתרי הקניות ברשת וכניסתה הצפויה של אמזון לישראל צפויה להחריף את המגמה. במדינות רבות במערב יש אזרחים רבים שכמעט שאינם מגיעים לחנויות הרגילות. במדינה המיבאת כמעט את כל מוצרי הצריכה, מדובר באיום משמעותי על כל הענף הקמעונאי, למעט אולי ענף המזון הטרי.

אנשי העסקים יוצאים למאבק בתוכנית, מחשש שההקלות החדשות יפגעו בעסקים קטנים ויביאו לפיטורים של אלפי אנשים. "היבוא האישי המקוון עומד להרוס את המגזר הקמעונאי", מזהיר יו"ר איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין. "הפטורים החדשים יאפשרו לעסקים לייבא באופן מסחרי תוך התחזות ליבוא אישי, ואלה גם יסכנו את הציבור כאשר ינצלו את הפטור מעמידה בתקן הישראלי. ההקלות עלולות לאפשר לעבריינים לייבא אפילו יבוא של אמצעי לחימה, בזמן שהמשרד לביטחון פנים אינו נמנה על רשימת המשרדים המעורבים בקביעת התקנות שעל פיהן תותר פתיחת היבוא".

ההתנגדות עשויה להביא לשינויים בחוק שיאושר בסופו של דבר בכנסת, אולם במשרדים הכלכליים בטוחים שפתיחת השערים למסחר המקוון והסרת החסמים ליבוא המסחרי תוריד את יוקר המחיה בעשרות אחוזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully