וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים למצוא עבודה? שימו לב לאיך אתם נראים ברשת

גילי שרגא

22.1.2018 / 10:20

העולם בכלל, ועולם התעסוקה בפרט, משתנים: אם בעבר כדי למצוא עבודה מספיק היה לשלוח קורות חיים ולחכות לראיון, היום כולל התהליך בדיקה ושליטה באישיות שאתם מציגים ברחבי הרשת. איך זה יכול לעבוד גם לטובתכם? מדריך

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:אביב אירגז

(בווידאו: כתב ביזפורטל גיא בן סימון מדווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על המסחר בבורסה בתל אביב)

אנו חיים בתקופה של שינויים מהירים. לסביבת החיים הפיזית שלנו התווספה סביבת חיים וירטואלית, המתקיימת על גבי רשת האינטרנט, מנועי החיפוש והרשתות החברתיות. כבני אדם וכיצורים חברתיים עלינו להיות ערניים תמיד לסביבה שלנו, ובעיקר לסביבה הווירטואלית. עליכם לשיפ לב לתמורות ולשינויים בה, להתפתח יחד איתן, לאמץ אותן ולהתסגל אליהן - וכך תדעו לרתום אותן לטובתכם.

הדבר נכון פי כמה כשמדובר באחד הנדבכים החשובים בחיי כולנו - עולם התעסוקה. עולם חיפוש העבודה, ושוק התעסוקה עובר שינויים ותהפוכות רבות בשנים האחרונות. עד לא מזמן, כאשר ארגון כלשהו חיפש עובד חדש, כל שהיה עליו לעשות הוא לפרסם מודעת דרושים בעיתונות המקומית או באתרי הדרושים ולהמתין לקורות חיים אשר יישלחו אליו בדואר האלקטרוני.

בארגון היו קוראים את קורות החיים, בוחנים את הרקע המקצועי, האקדמי והנסיון, ובוחרים האם לזמן לראיון על מנת לבדוק את התאמתו האישית לתפקיד פנים אל פנים. עם הזמן נחקקו חוקים שנועדו להגן על המועמד מפני אפלייה. לדוגמא: כיום בראיון עבודה, אסור למראיין על פי חוק לשאול מועמד על מצבו המשפחתי, גילו, אזור מגוריו, דתו, דעותיו, עמדותיו הפוליטיות ועוד.

כעת, הכל משתנה. קורות החיים אותם כתבתם, ערכתם ושלחתם אינם אלא חלק קטן מהמידע אודותיכם הנחשף לחברה המגייסת. אם חשבתם שהפרטים שלא נכתבו בקורות החיים לא ידועים ולא נכללים בשיקול הדעת להזמינכם או לא להזמינכם לראיון - טעיתם.

אישה בראיון עבודה. ShutterStock
מנוע החיפש של גוגל יודע וזוכר הכל - גם אם אתם כבר שכחתם/ShutterStock

1. בדקו את מצבכם ברשת

אנו חיים בעידן דיגיטלי, עידן של שקיפות מלאה בו חיינו פרושים לעין כל ברשת האינטרנט. עידן בו המידע המוזן למנועי החיפוש מאפשר לדעת עליכם (כמעט) הכל. על כן כיום, כאשר אדם נכנס לשוק מחפשי העבודה, עליו לבחון היטב מה מופיע בפרופילים החברתיים אותם הוא מנהל, איזו פרסונה הוא מציג לעולם?

ניסיתם פעם לחפש את שמכם בגוגל? מנוע החיפש של גוגל יודע וזוכר הכל - גם אם אתם כבר שכחתם. הוא זוכר את הבלוג שניהלתם אי שם בשנות ה-90 או את התמונה המביכה שלכם שהעלו במסיבת השנה החדשה של 2010. וכך גם המעסיק העתידי שלכם בלחיצת כפתור אחת יכול לגלות עליכם הכל עוד לפני שנפגשתם פנים אל פנים.

2. היו יסודיים בחפירת העבר שלכם ברשת

אתם יכולים להיות בטוחים שלפני שאתם מגיעים לראיון עבודה, המעסיק העתידי שלכם כבר מצא את הפרופילים שלכם

כל פוסט, תמונה או לייק שפורסמו ברשת החברתית אינם פרטיים, הם יישאר שם לעד ואינכם יודעים מתי הם עלולים לצוץ וכיצד ישפיעו על חייכם. כיום, יותר מתמיד, המסיכה אותה נהגנו לחבוש בזמן ראיון עבודה או במקום העבודה נעשית מיותרת לחלוטין. כיוון שהפרסונה אותה אנו יוצרים ברשת החברתית, היא תמידית, היא מייצגת אותנו בכל רגע ורגע נתון. זוהי אותה פרסונה אותה אנו מציגים למעסיקים העתידיים שלנו - לטוב ולרע.

אתם יכולים להיות בטוחים שלפני שאתם מגיעים לראיון עבודה, המעסיק העתידי שלכם כבר חיפש ומצא את הפרופילים השונים שלכם ברחבי הרשת, הפייסבוק, הוא כבר יודע כמה ילדים יש לכם, מה הם התחביבים שלכם ומה הן הדיעות הפוליטיות שלכם. הוא יכול לדעת עליכם כמעט הכל. לכן, אסור על הפרסונה אותה אתם מציגים בראיון להיות שונה מהפרסונה אותה חשפתם ברשתות החברתיות. אי אמינות היא הסיבה הראשונה לאי קבלה לעבודה.

אילוסטרציה. ShutterStock
יש לכם את הכוח לבדוק מול מי תשבו בראיון/ShutterStock

3. השקיפות היא הזדמנות

השתמשו ברשתות החברתיות כדי להכיר את המקום אליו אתם מתראיינים. כנסו לאתר החברה, קראו אודותיה

כיוון שהשקיפות ברשתות חברתיות הן כביש דו כיווני - השתמשו בה כדי להכיר את המראיין. בעבר המעסיק היה זה שהחזיק בכל הקלפים - הוא זימן אתכם לראיון, היו לו את כל הפרטים עליכם, ואילו אתם הגעתם אל הראיון מבלי לדעת דבר על האדם אותו אתה עומד לפגוש. כיום, גם לכם יש את הכוח לא רק ליצור הזדמנויות וליזום ראיונות עבודה, אלא גם את הכוח לבדוק ולדעת את מי אתם עומדים לפגוש בראיון העבודה.

השתמשו ברשתות החברתיות כדי להכיר את המקום אליו אתם מתראיינים. כנסו לאתר החברה, קראו אודותיה, בחנו במה היא עוסקת, מה מצבה הכלכלי, מי הם העובדים שלה, האם אתם מכירים אותם? מה הן האג'נדות שלה, מהו ההווי החברתי שלה, ומעל הכל מיהו הבוס העתידי שלכם. אולי יש לכם חברים משותפים? אולי יש לכם תחומי עניין משותפים או תחביבים שיאפשרו לכם לייצר קשר אישי בראיון. המידע הזה עשוי להיות כרטיס הכניסה שלכם.

5. נסו נטוורקינג בעולם הוירטואלי

חיפוש העבודה כבר מזמן איננו רק מתן מענה על מודעות דרושים, אלא הוא בא לידי ביטוי בכל דבר שאנו עושים ברשת החברתית. בין אם זה הקבוצות בהן אתם חברים, הפורומים בהם אתם פעילים וכמובן האנשים אותם אתם מכירים. ככל שתשתפו יותר מהידע המקצועי שלכם ותיצרו קשרי חברויות עם אנשים נוספים בתחום שלכם, כך תתפסו כמביני עניין ומקצועיים בתחומכם.

אתם לא יודעים מהיכן עשויה להגיע הצעת העבודה הבאה שלכם. שורת הניסיון בקורות החיים שלכם היא כבר לא זאת שקובעת האם אתם האדם המתאים לתפקיד, אלא המידע אותו אתם משתפים והביטחון שאתם מפגינים ברחבי הרשת.

הכותבת היא מנהלת רשתות חברתיות - קבוצת משאבי אנוש מעוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully