וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא רק לעשירים: למי כדאי לנהל תיק השקעות?

21.1.2018 / 8:34

לא צריך מיליונים בחשבון הבנק - גם בעלי סכומים קטנים יותר יכולים להיכנס למשחק. האם לשכור את שירותיו של מנהל תיקי השקעות - ואיך? הדר חורש מתרגם לעברית את המושגים הכלכליים שמאיימים עלינו - מילון המושגים הגדול

עריכת וידאו:אביב אירגז

(בווידאו: אלון גלזר מדווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS מהמסחר בבורסה בתל אביב)

נסיגת המשקיעים משוק הנדל"ן ושערי הריבית הנמוכים שמציעים הבנקים על פקדונות, מחזירים את הציבור להשקעות בבורסה - והברוקרים הזריזים החלו לפרסם הצעות לניהול תיקי השקעות. ניהול מקצועי של תיקי השקעות היה בעבר שירות השמור לבעלי הון ואנשים מבוססים שלהם חסכונות נזילים בהיקף של מיליוני שקלים. כעת, הטכנולוגיה ושינויים בענף מביאים את השירות היוקרתי גם לבעלי חסכונות צנועים יותר של מאה אלף שקלים ואף פחות.

איך זה עובד? בעל תיק ההשקעות לא מוציא מחשבונו את הכסף, אלא מעניק למנהל התיקים הרשאה לפעול בחשבון ניירות הערך שלו. הניהול הוא שקוף לחלוטין ובעל החשבון יכול בכל רגע להיכנס לחשבונו, לראות כיצד מושקע כספו ומה התשואות שהניב.

השקעות. ShutterStock
אחת מחברות הברוקרים, פסגות, מציעה "ניהול דיגיטלי" של תיק השקעות, באמצעות מערכת ניהול מיוחדת שהקימה החברה/ShutterStock

איך בוחרים במנהל תיקים?

תיק השקעות בסיכון נמוך מאופיין בהרכב גבוה של אגרות חוב מסוגים שונים. בתיק בסיכון גבוה יש כמות רבה יותר של מניות ואופציות מסוגים שונים

ניהול תיקים הוא מקצוע המוכר בחוק ניירות ערך, ויש לוודא שמנהל התיקים שלכם הוא בעל תעודה כחוק. חלק מהמנהלים פועלים במסגרת חברת ברוקרים גדולה ומוכרת אבל יש גם מנהלים עצמאיים טובים לא פחות. בכל מקרה, יש לוודא שהמנהל הוא בעל תעודת הסמכה. רשות ניירות ערך היא הגוף המפקח על כל שמנהלים המוסמכים על ידה פועלים במסגרת החוק.

אחת מחברות הברוקרים, פסגות, מציעה "ניהול דיגיטלי" של תיק השקעות, באמצעות מערכת ניהול מיוחדת שהקימה החברה. המערכת מאפשרת לחברה לנהל ביעילות יחסית תיקי השקעות רבים, גם כשהתיק קטן מהמקובל בענף, אבהל הקשר האישי עם יועצי החברה מוגבל.

תיק ההשקעות המנוהל מבוסס על מגוון של ניירות ערך הנבחרים בעיקר על פי רמת הסיכון בהשקעה, כשהעיקרון המנחה הוא שרמת הסיכון קשורה בתשואה הצפויה: תיק בסיכון גבוה עשוי לשאת תשואה גבוהה, אבל ההשקעה כרוכה בסיכון לאובדן חלק משמעותי מהכסף. תיק סולידי יותר יבטיח בסבירות גבוהה תשואה נמוכה, תוך סיכון קטן יותר לאובדן ההשקעה. לכן נדרש כל בעלי תיק השקעות להודיע מראש מה הסיכון שהוא מוכן לקחת על עצמו. רמת הסיכון שאפשר לספוג בתיק קשורה במידה רבה לשאלה כמה מתוך החסכונות המשפחתיים מושקע בתיק. ככל שהתיק מהווה חלק קטן יותר, אנחנו עשויים להיות מוכנים לספוג הפסד גדול יותר, בתקווה שהסיכון לא יתממש והתיק יניב תשואה גבוהה יותר.

שיקול נוסף הוא טווח ההשקעה: אם הלקוח מעריך שלא יוכל להחזיק בהשקעות לאורך זמן והוא עשוי להזדקק לכסף בקרוב, מוטב שהרכב ההשקעות יהיה בסיכון נמוך. תיקי השקעות בסיכון גבוה הם בעלי סיכוי רב להניב תשואה עדיפה בטווח ארוך של מספר שנים.

תיק השקעות בסיכון נמוך מאופיין בהרכב גבוה של אגרות חוב מסוגים שונים. בתיק בסיכון גבוה יש כמות רבה יותר של מניות ואופציות מסוגים שונים. יש לשמור את ההסכם שבו צוינה רמת הסיכון הרצויה בהשקעות, למקרה של מחלוקת עם מנהל התיק.

הבורסה לניירות ערך, תל אביב. פברואר 2016. ראובן קסטרו
גם אם בחרתם מנהל טוב ואמין, רצוי לעקוב מידי פעם אחר פעולותיו. הבורסה בתל אביב/ראובן קסטרו

מעקב אחר התיק

שירותיו של מנהל תיקים מקצועי אינם זולים והעמלות השנתיות הקשורות בניהול התיק עשויות להגיע לכ-5% משווי הכסף המושקע

גם אם בחרתם מנהל טוב ואמין, רצוי לעקוב מידי פעם אחר פעולותיו. בכל מקרה, מחויב היועץ להתעדכן במצבו של הלקוח ולחדש את העדפותיו לגבי אופי התיק אחת לשנה.

הלקוח לא צריך להסתפק בכך. כדאי לעתים להתייעץ עם מומחים אחרים, כמו יועצי ההשקעות בבנק, לגבי הרכב תיק ההשקעות, ולבקש הסבר לגבי החלטות ההשקעה של מנהל התיקים. לא פעם מגלים בעלי תיקים שהמנהלים נוטים "להתאהב" מסיבות לא ענייניות בסוג מסוים של ניירות ערך. היו מקרים שבהם חברת הברוקרים שניהלה את תיקי ההשקעות דחפה ללקוחותיה קרנות נאמנות שהיא עצמה משווקת לציבור. לעתים אפשר להבין זאת: חברת הברוקרים מאמינה שקרנות הנאמנות שלה הן הטובות ביותר.

יצוין עוד שככל שתיק ההשקעות סולידי יותר, פוחת הצורך בשירותיו של מנהל תיקים: מי שרוצה להשקיע באיגרות חוב בטוחות יחסית המונפקות על ידי המדינה או בנק ישראל, יכול לעשות זאת באופן ישיר. התשואה העודפת שיכול מנהל תיקים מקצועי היודע ללהטט בין איגרות חוב שונות זניחה. שירותיו של מנהל תיקים מקצועי אינם זולים והעמלות השנתיות הקשורות בניהול התיק עשויות להגיע לכ-5% משווי הכסף המושקע. במקרים רבים עשויות עמלות הניהול והתפעול לבלוע חלק ניכר מהרווחים או להגדיל את ההפסד במקרה של כישלון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully