וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: העסקים הקטנים בצפון מתקשים כלכלית

25.1.2018 / 8:48

סקר מדד העסקים של חברת המידע העסקי CofaceBdi, שנערך לקראת הוועידה הכלכלית של צפון הארץ, מעלה כי למרות עלייה בפדיון של עסקים רבים באזור - עדיין ניתן למצוא בערי הגליל והעמקים מספר רב יחסית של חשבונות מוגבלים. הסיבה לקשיים: רגולציה ובירוקרטיה

אתר רשמי

(בווידאו: שר האוצר משה כחלון מציג את תוכנית "נטו תעשייה")

מגזר העסקים הקטנים ממשיך לצמוח. על פי סקר מדד העסקים שפרסמה חברת המידע העסקי CofaceBdi נפתחו בישראל בשנת 2017 47,600 עסקים חדשים ו-43,200 עסקים נסגרו. כלומר, במהלך השנה האחרונה נוספו למשק 4,400 עסקים חדשים. הסקר נערך לקראת הוועידה הכלכלית של הצפון 2018 מייסודה של לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון הנערכת היום (חמישי) במלון דן כרמלחיפה. הסקר מעלה כי בישראל מוקם עסק בממוצע על כל 16,700 תושבים לעומת אירופה בה עומד היחס על 25,900 תושבים לעסק.

בחינת הסקר על פי מיקום גיאוגרפי של העסקים מציב תמרור אזהרה בפני בכירי המשק בנוגע למצב העסקים בצפון הארץ. בצפון יש עסקים רבים המצויים בקשיים כלכליים וריכוז גבוה יחסית של חשבונות מוגבלים. קשיים אלה ניתן למצוא בישובים דוגמת: צפת, כרמיאל, עכו, עפולה ובית שאן. גם בדרום הארץ, בישובים כמו באר שבע ודימונה ובירושלים יש עסקים רבים המתקשים כלכלית.

בנוסף מציינים העסקים במסגרת הסקר את בעיית מוסר התשלומים במשק - הן בהיבט של ימי אשראי ארוכים יחסית העומדים על 97 ימים בממוצע, והן בהיבט של פיגור בימי האשראי בפועל לעומת ימי האשראי בהסכמה. בחודשים אוקטובר ונובמבר 2017 נאצלו בעלי עסקים לספוג בממוצע איחור בתשלומים של כשבוע - זאת מעבר למספר ימי האשראי בהסכמה.

מבט משגב עם לאצבע הגליל. ראובן קסטרו
קשיים בעסקים רבים בגליל/ראובן קסטרו

הפדיון במגמה חיובית

עם זאת, מנתוני הסקר עולה כי פדיון העסקים בחיפה והצפון נמצא במגמה חיובית. 68% מהעסקים דיווח על עלייה בפדיון בשנת 2017 לעומת שנת 2016 ורק 11% מהעסקים דיווחו כי הפדיון ירד במהלך שנת 2017 . לטענת מחברי הסקר, נתון זה משתנה בהתאם למספר המועסקים בכל עסק. עסקים קטנים המעסיקים עד 20 עובדים לא דיווחו על ירידה בפדיון, 13% מעסקים המעסיקים בין 20-100 עובדים דווחו על ירידה בפדיון ואילו 16% מהעסקים המעסיקים מספר גבוה יותר של עובדים דיווחו על ירידה.

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CcfaceBdi , אמרה כי "עם כל הקשיים איתם מתמודדים העסקים הקטנים בישראל על פי הסקר שערכנו, אנו די אופטימיים. החדשות הטובות הן שקיימת מגמת התמתנות ברמת הסיכון של החברות בחודשים האחרונים. בישראל שורה של ענפים חזקים וטובים, נתוני מקרו כלכליים טובים ובהם תוצר לנפש, תעסוקה מלאה, תמ"ג, גרעון הממשלה וחשבון שוטף". יחד עם זאת מציינת ינאי כי בשונה משנים עברו, מסלולי הנפילה של עסקים מהירים יותר מאשר בעבר.

ינאי ציינה עוד כי הנתון המפתיע בסקר הוא כי הקשיים בניהול עסקים בצפון הארץ נובעים בעיקר מתחרות במחירים, בירוקרטיה ורגולציה ואילו והגורמים שנחשבו בעבר כיוצרי קשיים - מחירי האשראי ויכולת קבלת אשראי לא מהווים קושי משמעותי בניהול עסקים בקרב חברות ועסקים בצפון.

"להקים שדה תעופה בינלאומי בצפון"

נשיא לשכת המסחר והתעשיה של חיפה והצפון, דוד קסטל אמר בוועידה כי "מדינת ישראל מאבדת את הצפון כתוצאה מהזנחה של עשרות שנים של הממשלה". לדבריו מספר המשתתפים במעגל העבודה בצפון נמוך ב-20% בצפון ומספר הבלתי מועסקים גבוה ב-50% וגם כוח הקניה נמוך יותר. "תוחלת החיים נמוכה יותר, ויש נהירה של תושבים מהצפון. הממשלה הזו עושה לתיקון, אבל זו טיפה בים". קסטל פנה לשר האוצר משה כחלון שנכח באולם בעת שנשא את דבריו וביקש "תעשה תכנית נטו צפון".

"אנחנו רוצים שדה תעופה. מדברים על אי? שווה לבדוק, אבל זה פרוייקט של 40 שנה. עד שהדשא יגדל הפרה תמות. אנחנו צריכים פרוייקט מהיר", אמר קסטל. "שדה תעופה זה עסקים, זה עשרות אלפי מקומות עבודה". קסטל הוסיף כי בחיפה יודעים ששדה תעופה זה גם מטרד, כפי שטוענים בעמק יזרעאל הישובים השכנים לבסיס חיל האויר רמת דוד, המועמד להתפתח לשדה תעופה בינלאומי אזרחי, אבל מבינים שזה צורך לאומי.

עוד אמר קסטל כי "חייבים בורסה בחיפה" והבטיח שהיא תעבוד גם בימי שישי. הוא קרא לשר האוצר לפתוח בחיפה משרד של הרשות לניירות ערך.

השר כחלון שנאם אחריו ודיבר בנושא הפסגה העולמית בדאבוס אמר כי "מתפרסם שם שישראל היא אחת הכלכלות החזקות בעולם. אני לא מייחס זאת לשנתיים וחצי האחרונות של הממשלה הנכחית. התחילו את זה לפני הרבה שנים ותפקידנו לשמר ולחזק וזה מה שאנחנו עושים. הבאנו את ישראל להיות במקום ראשון-שני בכדאיות להשקעה בהיי טק. HP באה לפה עם 400 מיליון. אבל - למדתי מנסיוני, כמתקין אביזרי רכב ברח' יפו (בחיפה, י.א.) עד שהפכתי שר אוצר - אף אחד לא ישתף איתך פעולה אם אין לך מה להציע לו . הכלכלה צומחת, הגירעון יירד. המיסים מורידים אותו ואנחנו בסדר. אנחנו מנצלים את זה לחינוך ולבריאות ולרווחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully