וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולגייט, ספיד סטיק ודאב: מהיום תדעו כמה מרוויחים עליכם

7.2.2018 / 10:59

הרשות להגנת הצרכן במשרד הכלכלה פרסמה את רשימת המוצרים עליהם תחול חובה להציג את פערי המחיר בין ישראל ומדינות שונות בעולם. הפערים מדהימים ומגיעים ל-107%. בייבואנית שסטוביץ דוחים בכל תוקף את תוצאות הבדיקה

צילום: ניב אהרונסון, רוני כנפו, שי מכלוף, ערן גילווארד, בני בן סימון, אדריאן הרבשטיין, עריכת וידאו: אביב אירגז

(בווידאו: ריאיון עם שר הכלכלה, אלי כהן)

שר הכלכלה, אלי כהן, חתם היום (רביעי) על צו המחייב את רשתות הפארם להציג את פערי המחירים בין ישראל לעולם. במסגרת הצו פרסם המשרד את רשימת המוצרים שרשתות הפארם יחוייבו להציג על גביהם את הפער במחיר.

הפעימה הראשונה, לפי הצו, תכלול משחות שיניים ודיאודורנטים. מדובר במשחות שיניים של קולגייט: משחת שיניים מקס פרש Cool Mint משחה 100 מ"ל, משחת שיניים משפחתית 100 מ"ל, ומשחת השניים טוטאל 100 מ"ל. עוד במוצרים ניתן למצוא דיאודורנטים לנשים: דאב דיאודורנט ספריי אורגינל 150 מ"ל, דיאודורנטים לגברים של חברת ג'ילט - AI קליר ג'ל 70 מ"ל, ודיאודורנטים של חברת ספיד סטיק: 24/7 Fresh Rush ג'ל 85 גרם, וג'ל ספורט 85 גרם.

החל בימים הקרובים יחלו רשתות הפארם בפרסום פערי המחירים, המגיעים עד לעשרות אחוזים. משרד הכלכלה בדק את המחירים באמצעות חברת מחקרי השוק נילסן ומצא שהמחיר הממוצע של קולגייט מקס פרש Cool Mint במדינות נבחרות, בהן רומניה, בריטניה, יוון, צרפת, פורטוגל, גרמניה וארה"ב הוא 8.25 שקלים, בעוד שבארץ המחיר הממוצע הוא 16.04 שקלים - פער של 95%.

דיאודורנט לגברים ספיד סטיק 24/7 Fresh Rush נמכר בארץ ב-19.48 שקלים בממוצע, ובמדינות נבחרות, בהן רומניה ובולגריה המחיר הוא 10.32 שקלים - פער של 89%. הפער הגדול ביותר הוא בדיאודורנט לגברים ספיד סטיק ג'ל ספורט, שנמכר בארץ ב-17.73 שקלים בממוצע, לעומת ארה"ב ורומניה, שם המוצר נמכר ב-8.58 שקלים בממוצע, פער של 107%.

פערי מחירים בין ישראל ומדינות נבחרות בעולם  (בשקלים). עיבוד תמונה
פערי המחירים: בקרוב ברשתות הפארם/עיבוד תמונה

"פערי מחירים גדולים ולא הוגנים, גובים רק כי אפשר"

באפריל בשנה שעברה ערך משרד הכלכלה סדרה של בדיקות במטרה לברר את הסיבות ליוקר המחיה בתחום הטואלטיקה. לאחר פרסום המסקנות הוקמה ועדה הכוללת את כל הגופים הרלוונטים במשרד הכלכלה, בהם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, במטרה להפחית את המחירים. הוועדה פרסמה שורה של צעדים, בהם חוק שקיפות המחירים ברשתות הפארם, תמיכה באפליקציות להשוואת מחירים לטובת צרכנות נבונה ועוד.

במשרד הכלכלה טוענים שעצם הדרישה לפרסום הפערים הוזילה משמעותית את המחירים עוד טרם הצו נכנס לתוקף. כך למשל ירדו המחירים של משחת השיניים קולגייט Cool Mint ב-19%, ג'ילט AI קליר ב-12%, קולגייט טוטאל ב-8% וקולגייט משפחתי 100 מ"ל ב-6%. "מצאנו כי מדובר בפערי מחירים גדולים ולא הוגנים", אמר עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. "מחיר לא הוגן לצרכן על פי אמות המידה של הרשות הוא מחיר שמשקף כוחנות כלכלית וגובים אותו רק כי אפשר".

מחברת שסטוביץ המייצרת, מייבאת ומשווקת מוצרי צריכה וקוסמטיקה נמסר בתגובה לפרסום כי "בתגובה שהוגשה למשרד הכלכלה לפני למעלה מחודש, הראנו כי העבודה שהוזמנה על ידי המשרד, ועליה נסמך הצו - רצופה כשלים ושגיאות. למשל, חוסר יכולת לזהות מה המוצרים שנדגמו, השוואת מוצרים שאינם זהים וכלל אינם נמכרים בישראל, טעות בגודל המוצרים המושווים - כגון 75 מ"ל לעומת 100 מ"ל וכן השוואה למדינות בהן היצרן כלל אינו מוכר את המוצרים. יותר מכך, בפני המשרד הוצגו נתונים המלמדים באופן מובהק כי פערי המחיר אותם פרסם המשרד לא היו ולא נבראו, ופרסומם הוא הטעיית הציבור. לאחרונה, הודה המשרד בחלק משגיאותיו אך בחר, מסיבותיו הוא, לחתום על הצו מבלי לבצע בירור מעמיק ויסודי של יתר השגיאות.

"פניותינו לשר ולאנשי משרדו לבצע בירור מעמיק של הנושא ולעבוד במשותף עם המשרד ועם הגורם אשר ביצע את הבדיקה עבור המשרד - לא נענו, דבר המלמד כי התנהלות המשרד מונעת משיקולים פוליטיים ופופוליסטיים. גם התייחסות המשרד ל'ירידת מחירים' מטעה ומגמתית. מחירי המוצרים משתנים מחודש לחודש באופן שוטף, ולא ניתן לייחסם לפעולות המשרד. אנו בוחנים כעת את צעדנו".

שר הכלכלה, אלי כהן, אמר בתגובה לטענות היבואנית כי "אין שום סיבה שהמחירים בלונדון וברלין יהיו זולים בעשרות אחוזים ביחס לישראל. אני מציע ליבואנים הבלעדיים להתמקד בכך שהמחיר לצרכן הישראלי יהיה הוגן ולא מופקע".

seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל: yael_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully