וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תנהלו את העסק המשפחתי שלכם בצורה נכונה

אורי הכהן

15.2.2018 / 8:00

עסק משפחתי מביא מצד אחד עובדים מסורים ואפשרות להמשכיות, ומצד שני אתגרים וסכסוכים רגשיים. שמירה על כללי זהב תעזור לכם לשגשג בעבודה המשותפת. מדריך

עריכה: ניר חן.

(בווידאו: עסקים בסכנת סגירה - צפו במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

מרשת סטימצקי וויסוצקי ועד לתאגיד הענק ג'ונסון אנד ג'ונסון - ניתן למצוא בשוק הישראלי והבינלאומי חברות רבות שהחלו את דרכן מאפס והשאירו את הכל "בתוך המשפחה". הבחירה להקים עסק משפחתי היא לא פשוטה, ולפני שפותחים אותו צריך להבין את האתגרים הרבים שמציב מהלך זה בפני המשפחה.

יחד עם זאת להקמת עסק משפחתי יש גם צדדים חיוביים. עסק משפחתי מעודד לכידות והכרות אינטימית עם העובדים שארגונים אחרים מייצרים באופן מלאכותי. מצד שני ריבים אישיים בתוך המשפחה יכולים לבוא על חשבון העסק.

בעל העסק צריך לנהל את החברה מתוך הבנת החיסרון המרכזי והיתרון המרכזי של חברה משפחתית. מצד אחד, העובדים בעסק מסורים ואמינים, שכן המשפחה עובדת בשביל עצמה. בנוסף, ניתן ליצור המשכיות לעסק לאורך מספר דורות. מצד שני, הקשר המשפחתי יכול להוביל להחלטות עסקיות שנובעות מהרגש והתחשבות ברצון האישי של בני המשפחה ולא מטובת העסק.

למעשה, איך שלא תסתכלו על זה, מדובר בעסק רגשי ואישי מאוד ויש להתנהל בשקיפות, בסדר וארגון ובחלוקת תפקידים מסודרת. אז לאחר שהחלטתם שפתיחת עסק משפחתי הוא הדבר הנכון ביותר, הנה כמה דגשים שחשוב שתזכרו.

להב עסק משפחתי. ShutterStock
חלוקת תפקידים מוגדרת בין בני המשפחה תייצר סביבת עבודה חיובית ומסודרת/ShutterStock

חלוקת תפקידים נכונה בעסק

כל אחד מבני המשפחה צריך לעסוק בתחום בו הוא טוב. חלוקת תפקידים מוגדרת בין בני המשפחה תייצר סביבת עבודה חיובית ומסודרת שתייעל את העסק. צרפו בני משפחה על בסיס כישורים ולא על בסיס היותם בני משפחה. התפקידים ותחומי האחריות צריכים להיקבע על בסיס יכולות, כישורים ומומחיות של כל אחד מבני המשפחה.

השאירו את הניהול הפיננסי לגורמים מקצועיים

במידה שאף אחד מבני המשפחה הוא לא מומחה ובעל תואר בתחום, הניסיון מראה כי בכל הקשור לניהול כספים נכון של החברה, תמיד עדיף להיוועץ ולהיעזר במקור חיצוני, מקצועי וניטרלי.

הפרדת חשבונות בנק

כלל זהב בסיסי הוא לא לערבב את האישי והעסקי. הרבה פעמים עסקים משפחתיים מאחדים בין חשבונות פרטיים של המשפחה לבין החשבון של העסק, דבר שיכול לגרום לניהול כלכלי- פיננסי לקוי ואף לייצר מצבים לא נעימים וסכסוכים בתוך המשפחה.

ערכו הפרדה ברורה בין הבית לעסק ככל הניתן

במהלך העבודה השאירו את ענייני הבית בבית והתנהגו אחד לשני כשותפים לעסק, נהלו פגישות מסודרות על מצב העסק, השיווק פיתוח ושימו את כל הדברים על השולחן. בבית, השתדלו לא לדבר רק על העבודה ולהפריד את האווירה המשפחתית מהאווירה העסקית.

לעסקים משפחתיים, בייחוד אלו בתחילת דרכם, מומליץ לבחון ולחקור גם חברות משפחתיות אחרות, ללמוד מהן ומתהליך הקמת העסק שלהן ובכך להבין מה היו החסמים והאתגרים שעמדו בפניהן ומה הטיפים שהן יכולות לתת על סמך הניסיון שלהן.

עסקים לדוגמא

כלל הזהב של קדוש לעבודה עם המשפחה: "שכל אחד במשפחה יידע את תפקידו, ככה שומרים גם על שלום הבית וגם על שלום העסק"

קדוש מאיר, סוכנות לביטוח 2003 בע"מ

מאיר קדוש החל את דרכו המקצועית עוד כשהיה בן 20. בשל המצב הכלכלי הקשה בביתו, איפשר לו הצבא ללמוד ולעבוד במקביל להיותו קצין טכנולוגי מרחבי. מאיר למד להיות טכנאי תעשיה וניהול ועבד כגזבר במושב.

לאחר 6 שנים בהם עבד כגזבר, החליט לעזוב ולהקים חברה לעבודות חשמל עם שני אחיו שהיו אנשי מקצוע. הוא ניהל את החברה מול החברות הגדולות במשק. אחרי כמה שנים ובעקבות מתיחות בין האחים החליט מאיר לשים את המשפחה במקום הראשון, עזב את העסק, השאיר אותו לאחיו והחליט לצאת לדרך חדשה.

בעקבות המלצה של חבר הוא החל ללמוד בבית הספר לסוכני ביטוח ותוך 3 ימים מסיום הלימודים כבר פתח חברת ביטוח עצמאית. בתוך שנתיים מיום ההקמה, הצליח מאיר לבסס קשרים עם עשרות לקוחות. מוקד העבודה של מאיר היה במרכז הארץ ואחרי תקופה החליט לעבור לקריית גת ולפתח שם את העסק עם משפחתו, שם הם פועלים כבר 3 שנים.

מיכאל, בנו, מנהל איתו את החברה ומטפל בעיקר בתחום הביטוח האלנמנטרי וההשקעות בעוד מאיר מטפל בפרט וביטוחי החיים. כמו כן, עובדים בחברה גם חנה, אשתו של מאיר כמנהלת חשבונות; שמואל וישראל, החתנים של מאיר כיועצי משכנתאות; ובתו של מאיר, שרה שמתעסקת בתחום הפרט, ביטוחי בריאות ועבודה מול המגזר הדתי. את המשרדים החדשים בקריית גת כל המשפחה בנתה ביחד כאשר מיכאל היה אחראי על העיצוב וחיבור החשמל והתקשורת והבנייה עצמה והשיפוצים נעשו על ידי כל חברי המשפחה.

כלל הזהב של מאיר לעבודה עם המשפחה: "שכל אחד במשפחה יידע את תפקידו, ככה שומרים גם על שלום הבית וגם על שלום העסק".

אישה צועקת על גבר. ShutterStock
להפריד בין העבודה והמשפחה/ShutterStock
כלל הזהב של צבן לעבודה עם המשפחה: "כמה שפחות להביא את העבודה הביתה"

'עיזה פזיזה' - חווה לגידול עיזים ולגבינות איכות מושב טל שחר

משק "עיזה פזיזה" הוא משק משפחתי ופינת חמד הממוקמת במושב טל שחר, למרגלות הרי ירושלים. המשק כולל דיר עיזים פורה, מחלבה, מרכז מבקרים ומעדניית גבינות ומוצרים משלימים לאירוח ולפיקניקים איכותיים. מדובר בעסק משפחתי בו מעורבים 3 דורות ממושב טל שחר. האב ייסד את העסק ושני בניו המשיכו.

כיום מנהל הבן, אלון צבן, את העסק עם אשתו רות, שהגיעה מפינלנד. 5 ילדיהם הקטנים מעורבים גם הם בעשייה ובטיפול בעדר. צבן הצטרף לעסק המשפחתי בקיץ 2006 אחרי 4 שנים בפינלנד. הוא ואשתו רות חזרו עם ילדיהם לטל שחר. השנים הראשונות היו מלאות בגישושים ובשינויי כיוון והם ניסו למצוא את הדרך להגשים את החלום שלהם - למצוא פרנסה בחקלאות קטנה. היום מיצבו את עצמם בנישה של החקלאות התיירותית. כל המשפחה עוסקת במלאכה וכולם נהנים מלגדל יחדיו עזים המניבות חלב.

כלל הזהב של צבן לעבודה עם המשפחה: "כמה שפחות להביא את העבודה הביתה".

הכותב הוא מנכ"ל מעוף, מערך השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה באזור המרכז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully