וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: מכירת הגז למצרים - תרגיל של דלק ונובל לגייס 2 מיליארד שקל

יעקב צלאל

20.2.2018 / 9:54

בהסכם שנחתם לאספקת הגז למצרים אין בפועל כל חידוש, אבל עיתוי ההודעה אינו מפתיע. בקרוב צפויה תמר פטרוליום, הנמצאת למעשה בשליטת דלק, לגייס 2 מיליארד שקל לרכישת מניות תמר במחיר מופרז - על בעלי המניות להתנגד לעסקה זו

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS מהמסחר בבורסה בתל אביב)

הודעתה של דלק קידוחים אתמול (שני) על חתימת הסכמים לאספקת גז טבעי למצרים, תפסה את שוק ההון הישראלי בהפתעה. לאחרונה אפילו אנליסטים, שלאורך שנים צפו שייצוא גז טבעי הוא קרוב, החלו לשנות את דעתם. כמי שצפה לפני מספר שנים שהייצוא לא יתבצע, אלא אם תתרחש תפנית גיאופליטית משמעותית במזרח התיכון ובמידה שהתנאים הכלכליים יאפשרו זאת, נראה לי שהתפנית טרם התרחשה - וייצוא הגז הטבעי אינו קרוב יותר היום מאשר היה שלשום.

ואולם, במובן מסוים ההודעה אינה מפתיעה כלל. היא פורסמה זמן קצר לפני שתמר פטרוליום, לכאורה חברה יעודית לאחזקה בשותפות תמר בשליטה ציבורית ומבוזרת, ולמעשה חברה הנשלטת על ידי קבוצת דלק, עומדת לגייס 560 מיליון דולר (כ-2 מיליארד שקל) חוב מהציבור, כדי לרכוש במחיר מופרז מאוד 7.5% ממניות תמר. למעשה, לבד מהחלפת הכותרת "מכתב כוונות" ל"הסכם", אין בחוזה החדש פרטים שיסבירו מדוע חוזה היצוא ימומש, מעבר למה שקרה עד היום.

חברי דירקטוריון תמר פטרוליום, אם אינם רוצים להיות בובות על חוט כמו חברי דירקטוריון איי.די.בי בשעתו, חייבים להתנגד לעסקה זו. בעלי המניות של תמר פטרוליום, שיתאספו ב-6 במרץ לאשר את העסקה, חייבים להתנגד אף הם לעסקה, ולו רק מהסיבה שהם, הגופים המוסדיים וקרנות הפנסיה, המחזיקים בחלק ניכר ממניות תמר פטרוליום, יהיו אלה שיזרימו את הכספים לגיוס החוב. למעשה, קיים פה עיוות קשה בשוק האנרגיה וההון הישראלי.

המאמר שלמטה נכתב שעות ספורות לפני ההודעה של דלק קידוחים על ההסכם למכירת גז לדולפינוס הולדינגס המצרית. לא מצאתי סיבה להכניס בו ולו תיקון קל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאגר לוויתן/מערכת וואלה!, צילום מסך

תמר פטרוליום חייבת לחתוך בחצי את מחיר עסקת נובל אנרג'י

שוק האנרגיה הישראלי מתנהל בעולם משלו: לא כשוק חופשי, אלא כשוק השבוי בידי שחקן אחד או שניים. השבויים מרצון הם הגופים המוסדיים וקרנות הפנסיה

האירוע החשוב ביותר במשק האנרגיה הישראלי בתקופה הקרובה עומד להתרחש בתחילת מרץ. תמר פטרוליום, החברה שנוסדה בשנה שעברה כדי לרכוש מקבוצת דלק חלק מאחזקותיה בשותפות תמר, שדה הגז הטבעי, עומדת לגייס חוב בסך 560 מיליון דולר כדי לרכוש 7.5% נוספים של מניות תמר, הפעם מנובל אנרג'י, בעסקה המוערכת ב-800 מיליון דולר. האם תמר פטרוליום, שהיו"ר שלה הוא גם מנכ"ל דלק קידוחים, והמנכ"ל שלה מונה על ידי קבוצת דלק, כלומר לפחות למראית עין היא נשלטת על ידי קבוצת דלק, למרות שראשי החברה מכחישים זאת, תצליח לגייס את 2 מיליארד השקלים המבוקשים? האם המחיר המבוקש אינו מופרז?

בשאלה האחרונה תלויה הצלחת הגיוס. את התשובה צריכים לתת מנהלי ההשקעות של הגופים המוסדיים וקרנות הפנסיה. תשובה חיובית פירושה יהיה חילוץ נובל אנרג'י מהשקעתה בתמר, ברווח מרבי והטלת כל סיכוני הפרויקט על בעלי החסכונות והפנסיות מהציבור הרחב.

לתמר פטרוליום עמדה מצוינת כדי להשיג מחיר נמוך במידה ניכרת מזה שסוכם עליו: נובל אנרג'י לחוצה להשיג מזומנים. כדי לקבל את ה-560 מיליון דולר במזומן, היא מוכנה לקבל מניות תמר פטרוליום בשווי כ-240 מיליון דולר, מעשה חסר תקדים בשוק המקומי. אולם לתמר פטרוליום מנופים להשגת מחיר הרבה יותר טוב, מאחר שנובל אנרג'י מחויבת למכור את המניות בהתאם למתווה הגז הטבעי; ותמר פטרוליום היא ברירת המחדל לעסקה, מאחר שאין אף חברה אחרת המעוניינת ברכישת המניות. בשוק חופשי, במקרה כזה, המחיר אמור לצנוח בעשרות אחוזים. אבל שוק האנרגיה הישראלי מתנהל בעולם משלו: לא כשוק חופשי, אלא כשוק השבוי בידי שחקן אחד או שניים. השבויים מרצון הם הגופים המוסדיים וקרנות הפנסיה.

המחיר הנמוך יותר מתחייב לא רק בגלל יחסי הכוחות בין הצדדים, אלא גם מאחר שהערכת השווי של שותפות תמר היא מנופחת בהיותה מבוססת על מחיר גז טבעי מופרז, נושא שמתברר היום בבית המשפט; ועל הערכות ייצוא גז טבעי שאין סיכוי שיתגשמו.

דרושה התאמה במחיר העסקה

מתוקף הזהירות והאחריות לכספי החוסכים והפנסיונרים, דרושה התאמה חדה במחיר העסקה, התשלום לנובל אנרג'י חייב להיות נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר המוצע

בשנים האחרונות השותפויות בתמר ולווייתן מבטיחות פעם אחר פעם חוזי ייצוא למצרים, טורקיה, ירדן, הרשות הפלסטינית ואירופה. אולם, כמאמר הטורקים, חוזים - יוק. החוזה היחיד, שנחתם, עם חברת החשמל הלאומית של ירדן, לייצוא גז טבעי מפרויקט לווייתן, עומד על כרעי תרנגולת ומן הסתם יפול קורבן למעשי טרור ופגיעה בצינור הגז המוקם בירדן, אם לא למצב הכלכלי הרעוע של הממלכה ההאשמית.

בתמחור שווי השוק של תמר, המעניק לשותפות שווי של כ-11.5-12 מיליארד דולר, נכלל ייצוא של 24.6 מיליארד מ"ק גז טבעי עד 2040 בכ-5 מיליארד דולר. לא נכללת בתמחור השווי הפחתה אפשרית במחיר הגז הטבעי. 2 גורמים אלה, כ-2 להבי מספריים, מקצצים בשווי תמר בחדות.

על אף שאיני יכול לקבוע נחרצות שלא יהיה ייצוא מתמר עד 2040, גם אנשי תמר פטרוליום לא יכולים לקבוע נחרצות שהייצוא יתבצע, ובוודאי שלא לנקוב במחירי הגז שיושגו. לכן, מתוקף הזהירות והאחריות לכספי החוסכים והפנסיונרים, דרושה התאמה חדה במחיר העסקה, כלומר התשלום לנובל אנרג'י חייב להיות נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר המוצע.

האחריות לביצוע התאמת מחיר מוטלת על בעלי המניות והדירקטורים בתמר פטרוליום, ובהם הגופים מוסדיים וקרנות הפנסיה שהם אחראים על כספי הציבור, שבכספו הם מתכוונים לממן את חילוצה של נובל אנרג'י.

על בעלי המניות בחברה למנוע את ביצוע העסקה במחירה המוצע, בכינוס מיוחד שייערך ב-6 במרץ לאישורה. כגופים שאמורים להשיא תשואה מרבית לציבור החוסכים והפנסיונרים, מצד אחד, וכמי שעתידים לממן את העסקה מצד שני, עליהם לדרוש הפחתה של עשרות אחוזים במחירה. נובל אנרג'י, הזקוקה לכסף לשם השקעה בלווייתן, תקבל גם את זה. ואם לא עכשיו אז בסוף 2021. כך, הרי, קבעה הממשלה.

הכותב הוא עיתונאי עצמאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully