וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים לקנות רכב? בדקנו מה עדיף - ליסינג פרטי או הלוואה בבנק

2.3.2018 / 0:00

רבים מקבלים רכב ממקום העבודה במסגרת עסקת ליסינג תפעולי. מי שלא נהנה מהטבה זו יכול לבחון עסקת ליסינג מימוני. הדר חורש מתרגם לעברית את המושגים הכלכליים שמאיימים עלינו - מילון המושגים הגדול

חמש עובדות על כסף/מערכת "אסור לפספס"

(בווידאו: 5 עובדות על כסף)

רכב בליסינג הפך מזמן לחלק מתנאי העבודה של מעמד השכירים הבינוני ומעלה בישראל. אבל הליסינג היא שיטת מימון הפתוחה גם בפני מי שאינו נהנה מהרכב במסגרת תנאי ההעסקה שלו.

הליסינג המקובל במקומות עבודה הוא בדרך כלל ליסינג תפעולי - חברת הליסינג אחראית לכל העלויות הקבועות והמשתנות של הרכב, כולל תיקונים וטיפולים שונים. הליסינג המימוני, המכונה גם פרטי הוא מעין עסקת שכירות ארוכת טווח, שבה נשאר הרכב בבעלות החברה והלקוח נושא בעלויות התחזוקה והביטוח. לקוחות הליסינג המימוני הם מי שמעדיפים דרך זו לאחזקת מכונית על פני ההשקעה הכרוכה ברכישת המכונית. הליסינג הפרטי חודר לשוק הרכב בעיקר בזכות שיווק אגרסיבי של חברות הליסינג והופך להיות חלק משמעותי מעסקיהן, לצד הליסינג התפעולי המשווק בעיקר לחברות המעמידות רכב לרשות העובדים.

סוחר רכב. ShutterStock
עסקת הליסינג היא עסקת השכרה לטווח הנע בין 18 ל-30 חודשים/ShutterStock

ההשוואה אינה פשוטה

בשיטת הליסינג מקבל הלקוח לשימושו רכב הנשאר בבעלות החברה. בתום תקופת ההלוואה עליו להחזיר אותו לחברה או לרכוש אותו במחיר מוסכם

התחרות העיקרית של הליסינג היא מול חברות המימון והבנקים, המציעים הלוואות "רגילות" כנגד שיעבוד הרכב. לכאורה מדובר בסופו של דבר בהלוואה, ובהשוואה בין שתי החלופות יש לבדוק בעיקר את ההבדל בריבית על ההלוואה ותנאי ההחזר. בפועל, קיימים הבדלים מהותיים יותר.

בהלוואה רגילה מקבל הלקוח את המכונית לבעלותו. עסקת הליסינג היא עסקת השכרה לטווח הנע בין 18 ל-30 חודשים. הלקוח קונה זכות שימוש ברכב. העלות אותה צריכה חברת הליסינג לכסות, בנוסף לרווח מהעסקה, היא בעיקר מחיר הפחת - הירידה בערך הרכב במהלך תקופת השימוש. זוהי גם העלות העיקרית של בעל רכב, בנוסף להוצאות התחזוקה השוטפות בהן נושא הלקוח בכל מקרה.

הדרך להשוות את עלות הליסינג הפרטי לעומת עלות הלוואה לרכישת הרכב אינה פשוטה: יש להשוות את הריבית על ההלוואה עם ירידת הערך הצפויה בתקופת השימוש ועם המחיר שגובה חברת הליסינג. השוואה שיטחית שערכנו לגבי דגם מכונית נפוץ מסוג מאזדה 3 לא העלתה ממצאים ברורים. מחיר ליסינג סביר למכונית מסוג זה צריך להיות כ-1,100 שקלים לחודש, ואפשר למצוא מכוניות בגודל דומה במחיר נמוך יותר. יש לזכור שלתשלום החודשי נלווית מקדמה המשולמת בתחילת העיסקה, בסך של כ-10,000 שקל לדגמים משפחתיים.

בשיטת הליסינג מקבל הלקוח לשימושו רכב הנשאר בבעלות החברה. בתום תקופת ההלוואה עליו להחזיר אותו לחברה או לרכוש אותו במחיר מוסכם. במרבית המקרים תציע לו החברה להחזיר את הרכב, לחתום על הסכם הלוואה חדש ולקבל רכב חדש. הניסיון מלמד שלשיטה יש אפקט ממכר: לקוחות מתרגלים לתשלום הקבוע היורד מהחשבון וחברת הליסינג מחליפה להם בתקופות קצובות את הרכב. חבי ברק, סמנכ"ל השיווק של חברת הליסינג אלבר, אומר שכ-25% מלקוחות החברה מעדיפים להשאיר אצלם את המכונית. מחיר הרכישה של המכונית נקבע מראש בעת חוזה הליסינג, והוא נקוב לרוב במספר אחוזים (10-15) מתחת למחיר המחירון של לוי יצחק.

רכישת הרכב בתום התקופה עשויה להיות בעייתית: למרות שהלקוח היה הבעלים היחיד של המכונית, הוא נרשם עם הרכישה כ"יד שניה" לאחר שהיד הראשונה היא חברת ליסינג. עם רישום כזה ברישיון הרכב מקבלת המכונית ערך שוק הנמוך ב-10%-20% מהערך של מכונית יד ראשונה, למרות שאין הבדל מעשי בשימוש ברכב. המחיר הפוטנציאלי של "רכב יד שניה מליסינג" ישתקף גם במחיר שיוצע לנהג במקרה שירצה למכור לחברה את המכונית. אם ירצה הלקוח להישאר בחברה ולחדש את הסכם הליסינג, הוא עשוי כמובן לקבל תנאים טובים יותר.

מגרש מכוניות למכירה. ShutterStock
חברות הליסינג מציעים מכוניות חדשות בהנחה של כ-10%/ShutterStock

חברות הליסינג חולקות את ההנחה מהיבואן עם הלקוחות

עסקת ליסינג מימוני (פרטי) נחשבת לעסקה פשוטה יחסית אבל כדאי לשים לב למספר פרטים: הפרות קטנות של ההסכם מאפשרות לחברות "לקנוס" את הלקוחות באופן שיפחית מאד מכדאיות העסקה

היתרון העיקרי של עסקת הליסינג הפרטי על פני הלוואה רגילה הוא לרוב בעלות הרכב. חברות הליסינג קונות מכוניות במספרים גדולים מאד, ובהתאם לכך הן מקבלות הנחות משמעותיות מהיבואנים. ההנחות מאפשרות להן להציע את הרכב במחיר נמוך מהמחיר שמציע היבואן ללקוח פרטי מהשורה, וחברת הליסינג יכולה להעביר חלק מההנחה ללקוח. זוהי הסיבה שמספר הדגמים שעומד לבחירת הלקוח בליסינג הפרטי מוגבל יחסית למגוון הדגמים המוצעים באולמות התצוגה של היבואנים. לרוב ייאלץ לקוח הליסינג להסתפק בגרסאות פחות מאובזרות של הדגם הרצוי לו.

מי שמעוניין לחלוק עם חברות הליסינג בהנחה שהן מקבלות על מחיר הרכב ועדיין לממן את רכישת המכונית ממקורות אחרים יתעניין ברכישת "אפס קילומטרים". מרבית החברות מציעות עסקה לרכישת מכונית חדשה בהנחה של כ-10% ויותר לעומת מחירון היבואן. עסקה כזו עשויה להתאים למי שאינם נזקקים להלוואה לרכישת רכב, או במקרה שיש להם מקור מימון זול יותר מהמימון שמציעה חברת הליסינג.

עסקת ליסינג מימוני (פרטי) נחשבת לעסקה פשוטה יחסית אבל כדאי לשים לב למספר פרטים: הפרות קטנות של ההסכם מאפשרות לחברות "לקנוס" את הלקוחות באופן שיפחית מאד מכדאיות העסקה. אחד הסעיפים החשובים בהסכם הוא טיפול תקופתי סדיר במוסך המאושר על ידי היבואן. רכב שלא יטופל בהתאם לחוזה השירות עלול לאבד את אחריות היבואן.

האחריות לתיקון תאונות ופגיעות פח ברכב חלה על הלקוח, ובמקרה של מכה יש לו אפשרות לתקן אותה בעצמו או לפנות לחברה שתתקן ותחייב את הלקוח בהתאם להערכת שמאי. מדובר בעסקה רגישה: הלקוח עלול תמיד לחשוד שדעת השמאי מוטה. מאידך, תיקון עצמי עלול לעורר טענות מצד החברה על איכות עבודת התיקון. מרבית החברות מציעות ללקוח שירות "השבה לקדמות" - החברה לוקחת אחריות על כל התיקונים בתמורה לתוספת תשלום קבועה. ההסדר עשוי להשתלם למי שנוהגים וחונים בעיר צפופה.

חברות הליסינג מציעות גם שירותים נלווים, כמו תיקונים או ביטוח. שווה לבדוק: גם כאן יש לחברות יתרון לגודל ואפשרות להעביר ללקוח חלק מההנחה שהן מקבלות ממוסכים וחברות ביטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully