וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית חיסכון לכל ילד מציינת שנה: בדקנו איזה מסלול הכי משתלם

4.3.2018 / 7:12

התוכנית מאפשרת להורים לבחור היכן להשקיע את הכסף מהמדינה - חשבון בנק או קופת גמל. איזו אפשרות הניבה תוצאות הכי טובות בשנת החיסכון הראשונה? ניתוח וואלה! עסקים

צילום מסך

(בווידאו: כך זה נראה לפני שנה - כל הפרטים על תוכנית חיסכון לכל ילד)

הדוחות שיגיעו בקרוב למשפחות שהצטרפו לתוכנית "חיסכון לכל ילד" ישמחו רבים. בעיקר את מי שבחרו לחסוך לילדיהם במסלולי קופות גמל המוגדרים "בסיכון גבוה". קופות גמל אלה השקיעו בעיקר בשוקי המניות שגאו בשנה האחרונה וימם עלו תשואות החיסכון. קופות גמל במסלולים שמרניים, המוגדרים "בסיכון נמוך", הניבו רווחים צנועים יותר ואילו ההשקעה הגרועה ביותר היתה ההשקעה הבטוחה ביותר - במסלולים שהציעו הבנקים.

חיסכון לכל ילד היא יוזמה ממשלתית שנולדה מפשרה בין דרישות הסיעות החרדיות להעלות את קצבת הילדים, להתנגדות משרד האוצר לכך. במסגרת הפשרה הוחלט שהמדינה תעביר תוספת קצבה של 50 שקל לילד, אולם התוספת תופקד בתוכנית חיסכון שתעמוד לרשות הילד לאחר שהגיע לגיל 18.

ההורים יכולים להורות למדינה לאן להעביר את הכסף: לחשבון בנק המבטיח ריבית או לקופת גמל המשקיעה את הכסף בעיקר בניירות ערך כגון אגרות חוב ומניות. בנוסף להפקדות המדינה, רשאים ההורים להוסיף לחיסכון מכיסם עוד 50 שקל לחודש, ובכך להכפיל את סכום החיסכון שיעמוד בעתיד לרשות הילד. ההטבה העיקרית למי שמפקידים את הסכום הנוסף היא בפטור ממס על הרווחים ממנו נהנים החוסכים בקופות הגמל המיועדות.

תשואות 5 הקופות המובילות בחיסכון לכל ילד. עיבוד תמונה
5 הקופות המובילות בחיסכון לכל ילד/עיבוד תמונה

בעקבות ההכרזה על התוכנית התפרסמו עצות רבות להורים הנבוכים, שנדרשו לקבל החלטות פיננסיות על מסלול החיסכון העדיף. כל היועצים אמרו כמעט פה אחד כי על ההורים להעדיף, לפחות בשלב המוקדם של החיסכון, את מסלולי קופות הגמל על פני הבנקים, ובתוך מסלולי קופות הגמל יש להעדיף דווקא את המסלולים עתירי הסיכון.

היועצים לא יכלו להתחייב על התשואה שיניבו קופות הגמל ובוודאי לא על תשואת המסלולים עתירי הסיכון בשנה הקרובה, אולם התמונה הרווחת היא שמסלולים אלה נושאים את התשואה הגבוהה ביותר במדידה ארוכת טווח, גם אם בחשבון קצר טווח הם נושאים בחובם סיכון להפסד גבוה. ואכן, במבחן של שנה אחת, מתברר שהאפיקים עתירי הסיכון בקופות הגמל הניבו תשואות גבוהות פי 4 ויותר מהמסלולים הבנקאיים המשתלמים ביותר.

הבנקים הניבו תשואות נמוכות

ההמלצה נשארה בעינה. בטווח הארוך אמורים החסכונות בסיכון גבוה לשאת תשואה גבוהה יותר

התשואה הממוצעת של קופות הגמל במסלול חיסכון לכל ילד היתה בשנה הראשונה לחיסכון 7.84%. בנק יהב, למשל, שהציע את הריבית המשתלמת ביותר למסלול בריבית ידועה מראש (פריים+1.57%) הניב לחוסכים ריבית שנתית של 3.17% בלבד. הריבית בבנק הפועלים היתה 2.79% ובבנק לאומי 2.58%.

התשואות הגבוהות ביותר נרשמו במסלולים עתירי הסיכון של קופות הגמל. הקופה הרווחית ביותר היתה במסלול הסיכון של אלטשולר שחם שהניב ריבית שיא של 22.07% אלטשולר שחם היתה מלכתחילה אחת הקופות המומלצות על ידי המומחים, לאחר שהחברה הציגה תשואות גבוהות בקופות גמל אחרות שהיא מנהלת. ואכן, הקופה הזו צברה את היקף הנכסים הגבוה ביותר - 700 מיליון שקל המהווים כ-24% מתוך סך נכסי הקופות המנהלות את כספי חיסכון לכל ילד. במקום השני עומדת הקופה קל גמל עם תשואה של 18.73% במסלול הסיכון ובמקום השלישי מנורה מבטחים עם תשואה של 16.27%.

קופות גמל במסלולים בסיכון מועט הניבו לרוב חצי עד שליש מהתשואה בקופות הגמל בסיכון מוגבר. את התשואה הנמוכה ביותר הציגה קופת הגמל בסיכון נמוך של הלמן אלדובי - 3.3% בלבד - תשואה דומה לזו שהושגה בחלק מהמסלולים הבנקאיים הנחשבים לחסרי סיכון כלל. במסלול הסיכון הגבוה הציגה הלמן אלדובי תשואה משופרת של 15.9%.

למרות ההישגים המרשימים של קופות הגמל עתירות סיכון, ראוי להדגיש שמדובר במסלול עתיר סיכון. כלומר: התנודות בתשואה צפויות להיות גבוהות. כך למשל, אם תתרחש מפולת בשוקי ההון, כפי שאירע לא פעם בעבר, עשויות התשואות הגבוהות של קופות הגמל להימחק בתוך מספר ימים, בעוד שמסלולי החיסכון הסולידיים ותוכניות החיסכון הבנקאיות לא ייפגעו בכלל או שייפגעו במידה מעטה. ובכל זאת, ההמלצה נשארה בעינה. בטווח הארוך אמורים החסכונות בסיכון גבוה לשאת תשואה גבוהה יותר. למי שיתקרב עד כדי מספר שנים ממועד פדיון החיסכון, מומלץ לשקול אפיקים מסוכנים פחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully