וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקנות מקרר מיד שנייה? לפעמים מדובר בחיסכון מזויף

דורון אלטר

1.4.2018 / 7:56

קניית מכשירי חשמל מיד שנייה עשויה לחסוך לנו כסף, אך לעתים גם לגרום לנו להפסדים ועוגמת נפש. מה צריך לבדוק לפני שקונים מכשיר שאינו חדש ומתי כדאי לא להסתכן? מדריך

צילום: יותם רונן, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: תערוכת הצעצועים לקראת חג הפסח)

כמו בכל שנה, תקופת חג הפסח היא תקופה של ניקיון והתחדשות. עובדה זו באה לידי ביטוי במידה רבה גם ברכישת פריטים לבית - בין היתר מכשירי חשמל ביתיים. לעתים מעדיפים הצרכנים הישראלים לרכוש מכשירים חשמליים מיד שניה באחד מאתרי הקנייה המקוונים שמספקים מגוון עשיר, או שמוצעים למכירה ברשתות החברתיות השונות - מאשר בחנויות יעודיות למוצרי חשמל. הסיבה המרכזית היא החיסכון הכספי הבלתי מבוטל שיש ברכישת מכשיר משומש.

אך לא תמיד מדובר בחיסכון אמיתי. לא אחת רוכשים שקנו מכשירים חשמליים מיד שנייה גילו לאחר זמן קצר כי המכשיר אינו תקין או לא בטיחותי, והחיסכון התברר כהוצאה מיותרת. האם יש דרך לוודא שמכשיר כזה תקין לחלוטין, וכיצד תהיו בטוחים שהמכשיר אינו מסכן את בטיחותכם או בריאותכם?

תיקון מכונת כביסה. ShutterStock
לבדוק את גיל המכשירים. מכונת כביסה/ShutterStock

מה לבדוק?

בכל הנוגע למכשירי חשמל ביתיים כמו מקרר, תנור או מכונת כביסה, יש לבדוק את גיל המכשירים ותקינותם טרם הרכישה. כמו כן, כדאי לנסות להבין את הסיבה בגינה נמכר המכשיר והאם היו לו תקלות שחזרו על עצמן במהלך התקופה שהיה ברשות המוכר.

כדאי לבדוק את כל הסימנים האפשריים לתקינות המכשיר. במכונת כביסה כדאי לבדוק האם הצג פועל ותקין, האם המים הקרים והחמים זורמים בצורה תקינה ושהיא אינה משמיעה רעשים חריגים. בנוסף, מומלץ לוודא בסיום התוכנית, שהמכונה אכן מבצעת את פעולת הסחיטה בשלמותה. כאשר בוחנים תנור, כדאי לבדוק האם הטיימר והמנורה של התנור עובדים כהלכה, האם דיזות הגז אינן סתומות והאם המצת פעיל. כמו כן יש לבדוק את שלמות הזכוכית.

במקררים מומלץ לבדוק האם גומיות המקרר והמקפיא אוטמים אותו כהלכה והאם אין קרח שהצטבר במקפיא. בבחינת טלוויזיות יש לוודא שהמסך אינו פגום, ללא שריטות, ושאין בו "פיקסלים מתים" - חלקים במסך שאינם עובדים, שהשמע תקין ושהשלט עובד ושלם.

באופן כללי, יש לשים לב האם כל חלקי המכשיר שלמים והאם המראה החיצוני של המכשיר סביר ללא מכות רציניות וללא חלקים רופפים. כל אלו הן בדיקות שאפשר לעשות באופן עצמאי, כל עוד יודעים מה חשוב לבדוק בכל מכשיר.

בדרך כלל לא מומלץ לרכוש מכשיר חשמלי מיד שנייה ממוכר שעבר דירה זה עתה, מכיוון שמכשירי חשמל גדולים המיטלטלים בצורה קיצונית או מקבלים מכה בהעברתם נוטים להתקלקל.

מפצל שקע חשמלי. ShutterStock
לבדוק אם אין בעיה בחיבורי החשמל/ShutterStock

בטיחות קודמת לכל

מלבד בדיקות אלו, שהן בדרך כלל פשוטות לביצוע, יש לשים לב לליקויים אפשריים בחיבורי החשמל וחיבורי הגז; ולוודא עם מוכר המכשיר כי לא נעשו בו בעבר תיקונים הקשורים לתקלות מסוג זה, משום שהדבר עלול לסכן את חייכם. במקרים אלו, אם יש ספק אז אין ספק - וההמלצה היא לוותר על המכשיר.

חשוב להבין כי המכשיר אינו נמכר על ידי גוף מוסמך ואמין, שמחויב במתן אחריות עליו, גם אם מוגבלת בזמן, ולכן אין שום ערובה לתקינות המכשיר. זכרו כי כל בעיה ותקלה עלולות לגרור תשלומים נוספים על תיקונים והחלפת חלקים, ובסופו של דבר תאלצו לשלם סכום דומה לרכישת מכשיר חדש.

לכן, אם אתם מחליטים לקנות מכשיר משומש, יש לכל הפחות לוודא שמדובר במותג יחסית חדש, אמין ומוכר על פי סקרי שביעות רצון של קונים אחרים. אם מדובר במותג ישן, חשוב לוודא עם היצרן או היבואן הרשמי של המכשיר שעדיין קיימים לו חלקי חילוף בשוק בישראל, כך שבמידת הצורך תהיה האפשרות לתקנו.

אם אינכם אנשי מקצוע בעצמכם - טכנאים, חשמלאים או מהנדסים - מומלץ שתגיעו עם מישהו שמבין בתחומים הללו, שילווה אתכם במעמד הקנייה ויוכל לסייע לכם לאתר תקלות אפשריות ובעיות. קחו בחשבון שבלי איש מקצוע כמעט אין דרך ודאית לדעת האם המכשיר תקין.

אלו מכשירים לא מומלץ לקנות יד שנייה

מכשירים כמו תנורים ומיקרוגלים פולטים קרינה אלקטרומגנטית גבוהה והם בעלי שדה מגנטי חזק. הסכנה בקניית מכשירים אלו מיד שנייה, גם אם הם נראים במצב טוב ופועלים בצורה שנראית תקינה, טמונה באפשרות שהמכשיר קיבל במהלך הזמן חבטה חזקה, ובמצב כזה, הקרינה עלולה לדלוף החוצה מהמכשיר. הדבר עלול להיות מסוכן בעיקר לנשים הרות ולתינוקות. בכל מקרה, כדאי לשמור על מרחק של לפחות 2 מטרים ממכשירים אלו כאשר הם פועלים.

חשוב לזכור כי כל עוד המכשיר אינו חדש מהניילון, יש סכנה שהוא לא יפעל בצורה מיטבית לאורך זמן. בניגוד למכשיר שנקנה מחנות ייעודית למכשירי חשמל, אין אחריות לתקינותו או בטיחותו של המכשיר, ולכן כל עוד הדבר מתאפשר ולא מדובר בהפרש מחירים משמעותי מאוד, ההמלצה היא לקנות מכשיר חדש.

הכותב הוא סמנכ"ל קבוצת פל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully