וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסכון של מאות שקלים בשנה: כל מה שצריך לדעת על נקודות זיכוי במס

6.4.2018 / 0:00

מתי בדקתם לאחרונה את תלוש המשכורת שלכם? ייתכן שמגיעים לכם עוד מאות שקלים מבלי שאתם או המעסיק תדעו על כך - פשוט שמרו על קשר הדוק עם מחלקת משאבי אנוש. הדר חורש מתרגם לעברית את המונחים הפיננסים שצריך להכיר. מילון המושגים הגדול

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח מהבורסה בת"א במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

מתי בדקתם לאחרונה את תלוש המשכורת שלכם? כלומר, לא רק אם משכורת הברוטו היא זו שסוכם עליה, ואם לא הורידו יום חופשה מיותר או קיבלתם את העלאה שהובטחה. גם כשכל אלה תקינים, ייתכן שמגיעים לכם עוד מאות שקלים - מבלי שאתם או המעסיק שלכם תדעו על כך: אחד המרכיבים הקטנים אך משמעותיים של תלוש המשכורת נקרא נקודות זיכוי.

לכל אחד כמעט יש נקודות זיכוי, שכנגדן מופחת סכום מסוים מתשלומי מס הכנסה שלנו. כל נקודת זיכוי שווה 216 שקל, ואם הסכום נראה קטן לאחדים מאתנו, אפשר לחשוב במונחים של 2,592 שקל לשנה - ולרובנו מגיע הרבה יותר מנקודת זיכוי אחת. מעצם העובדה שהעובד הוא תושב ישראל, מגיעות לו 2.25 נקודות זיכוי שהן 486 שקל לחודש. נשים זכאיות לחצי נקודת זיכוי, נערים ונערות עובדים מעל גיל 16 זכאים לנקודה אחת. אם בן או בת הזוג אינם עובדים, אתם זכאים לנקודה נוספת.

יצרני הנקודות הגדולים ביותר הם, כמובן, הילדים. ילד ראשון שווה 1.5 נקודות בשנה הראשונה ולאחר מכן 2.5 נקודות. כל ילד נוסף עד סך של 5 ילדים שווה 2.5 נקודות. מעל מספר זה יורד הניקוד לנקודה אחת (לאחר גיל 6).

תלוש משכורת. שי מכלוף
תלוש משכורת/שי מכלוף

מי צריך בכלל את נקודות המס?

בעולם שבו אין אפליית נשים בתעסוקה ובשכר, לא יהיה צורך בניקוד עודף אוטומטי על בסיס מין. אבל בסופו של דבר, שרי האוצר אוהבים את מכשיר הנקודות, המאפשר בין היתר להעניק הטבות למשפחות מרובות ילדים או מילואימניקים

המשרתים במילואים זכאים לנקודות זיכוי בהתאם למספר ימי המילואים בשנה, החל מ-10 ימים. הזיכוי יכול להגיע לסכום שנתי נאה של 5,184 שקל על שירות של 37 יום לפחות.
עם הזכאים לניקוד נמנים גם גרושים, המשלמים מזונות והילדים אינם בחזקתם, והורים יחידים. עולים חדשים ותושבים חוזרים זכאים לניקוד במשך 3.5 השנים הראשונות לעלייתם, בסכומים יורדים ככל שהוותק עולה.

הסיכוי שהמעסיק יידע בזמן אמיתי על כל שינוי במעמדכם המשפחתי - נישואים, גירושים והולדת ילד חדש - אינו גבוה בדרך כלל. מרבית המעסיקים מקפידים לשלוח אחת לשנה טופס מיוחד (101), ובו בקשה לעדכון פרטים. לעתים קרובות, נופלות טעויות בהזנת הטופס או שהעובדים עצמם מתרשלים בעדכונו. התוצאה עלולה לעלות בהפסד של אלפי שקלים העוברים לקופת המדינה, במקום להגיע לחשבון הבנק שלנו.

כדי למנוע זאת, כדאי לפתח יחסים קצת יותר קרובים עם מחלקת כוח האדם ולשתף: לידה במזל טוב, גירושים, הסכם מזונות וכדומה. על כל אלה כדאי למהר ולעדכן את מחלקת משאבי האנוש, ולא לשכוח בסל הדואר את טפסי 101. לאחר שדיווחתם, כדאי לברר במחלקה מהו הניקוד המגיע לכם, ולוודא מדי פעם שהסכומים הנכונים מופחתים מתשלומי מס הכנסה. זה אולי עיסוק לא מלבב, אבל עשוי להשתלם יותר מתחקיר מקיף שאנחנו עושים מדי שנה על מחירי הטיסות לחופשת הקיץ.

דיון נפרד מתקיים מדי פעם בשאלה מי צריך בכלל את נקודות המס ומהו הצדק שבשיטה הקיימת. עיקרון המיסוי הפרוגרסיבי קובע שהמיסוי צריך להיות קשור רק בגובה ההכנסה. ייתכן שאין סיבה להעניק לבעלי הכנסות גבוהות הטבות מס באלפי שקלים רק בגלל שיש להם 2-3 ילדים. בעולם שבו אין אפליית נשים בתעסוקה ובשכר, לא יהיה צורך בניקוד עודף אוטומטי על בסיס מין. אבל בסופו של דבר, שרי האוצר אוהבים את מכשיר הנקודות, המאפשר בין היתר להעניק הטבות לאוכלוסיות מובחנות, כמו למשל הטבת הנקודות למשפחות מרובות ילדים, או לחיילים המשרתים במילואים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully