וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פערי מחירים אדירים: כמה כסף צריך לשלם אם אתם נמנעים מגלוטן

13.4.2018 / 0:00

הבדלים של 1,000% ויותר, אריזות מוקטנות, מבחר דל וסטריליות מוטלת בספק. המועצה לצרכנות ערכה בדיקה ראשונה מסוגה עבור וואלה! עסקים ובחנה כמה עולים מוצרים לחולי הצליאק והנמנעים מגלוטן. את החדשות הטובות תמצאו בעיקר במסעדות ההמבורגרים

צילום מסך

(בווידאו: אם לחולת צליאק יוצאת נגד פערי המחירים)

חג הפסח הסתיים ומבול המוצרים החדשים ללא גלוטן הנמכרים במחירי מבצע פסק. השוק חזר לשווק קמח ללא גלוטן על כל סוגיו במחירים מופקעים ולקפח את היוצאים מהכלל, חולי הצליאק, אלה שגלוטן מסכן את חייהם ואין להם ברירה אלא להימנע ממנו. הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות מדווחים ש-1 מכל 500 איש מאובחן כחולה צליאק בישראל מדי שנה. אולם היקף התופעה רחב הרבה יותר. מחקרים עדכניים במשרד מעריכים שבפועל, 1 מכל 150 איש בישראל חולה צליאק, רובם כלל אינם מאובחנים ואינם נבדקים.

השוואה ראשונה מסוגה של המועצה לצרכנות, שנערכה עבור וואלה! עסקים, סוקרת את המוצרים ללא גלוטן הקיימים על המדף, ומשווה את המחירים בין רשתות השיווק למחירי המוצרים הרגילים. ההשוואה נערכה גם בבתי קפה, מסעדות ופיצריות. התוצאה מדהימה: פערי המחירים אדירים, וחולי הצליאק שידם אינה משגת נאלצים לערוך ויתורים כבדים ולהסתפק במועט במקרה הטוב.

השוואת מחירי ערגליות עם וללא גלוטן ברשתות השונות

ממוצע רשת אחרי שקלול מחירים ל-100 גרם 	אושר עד	אלמשהדאוי קינג סטור	ויקטורי
ערגליות ללא גלוטן שהאר 150 גרם	 	16.60	14.60
ערגליות עוגיות ממולאות במילוי בטעם שוקולד אסם 300 גרם	2.90	3.63	2.22
פער 	 	357%	557%

חצי חינם	טיב טעם	יוחננוף	יינות ביתן	מגה בעיר	מחסני השוק	סאלח דבאח	רמי לוי
19.93	 	14.60	 	 	 	 	14.47
3.30	 	3.25	2.51	3.00	3.47	3.54	3.29
504%	 	349%	 	 	 	 	340%

שופרסל דיל	שופרסל שלי	שוק העיר
17.27	 	 
2.97	2.99	3.63
481%. עיבוד תמונה
השוואת מחירי ערגליות עם וללא גלוטן/עיבוד תמונה

1,190% פער בין הקמחים, 173% פער בין מוצרי הפסטה

חומרי הגלם, קמחים מסוגים שונים ובצק עלים, משמשים פעמים רבות את הנמנעים מגלוטן להכנת תחליפים שאינם נמכרים ברשתות השיווק, שקשה להשיגם, שטעמם אינו מוצלח או שמחירם גבוה מדי: מאפים, לחמים, עוגות ועוד. פערי המחירים מתחילים במאות אחוזים ומגיעים אף לאלפי אחוזים. הפער הגדול ביותר הוא דווקא במוצר הכי בסיסי - הקמח: כדי להשוות בין המוצרים תרגמנו את המשקל ל-500 גרם ובדקנו איפה ההבדלים המשמעותיים ביותר בין רשתות השיווק שהמועצה לצרכנות סקרה.

כך למשל, הקמח הזול ביותר נמכר ברשת סאלח דבאח. חבילה של קילו קמח לבן בהיר עולה שקל אחד בלבד. בקטגוריה ללא גלוטן נמצאו קמחים מסוגים שונים בטווח מחירים רחב - קמח תירס, קמח חומוס ועוד. המוצר היקר ביותר ברשת סאלח דבאח הוא קמח החומוס של נטורל קייקס בחבילת 500 גרם, במחיר 12.90 שקלים - פער של 1,190%. המחיר מטפס עוד יותר כשעוברים רשת. במגה בעיר ניתן לקנות את אותו קמח החומוס ב-16.90 שקלים - המחיר הגבוה ביותר מבין הרשתות שנבדקו.

מוצר בסיסי נוסף הוא הלחם הפרוס. בין הרשתות שנבדקו, רשת חצי חינם אשר מוכרת את המוצר היקר ביותר. הרשת גובה 19.90 שקלים עבור לחם ללא גלוטן במשקל 500 גרם, תוצרת חברת גידרון. לעומתו, הלחם הלבן הפרוס במשקל 500 גרם עולה באותה הרשת 5.90 שקלים - פער של 237%.

רוצים לדעת כמה עולה בצק העלים היקר ביותר וכמה עולה פסטה ללא גלוטן ברשת הקרובה לביתכם? היכנסו לבדיקה המלאה של המועצה לצרכנות בקטגורית קמחים, בצק עלים ולחמים

דוגמא נוספת לפערים הגדולים מתקיימת בעולמות הפסטה. בחרנו את אחד מהמוצרים השכיחים ביותר - פנה, פסטה קצרה וחלולה. עבור ההשוואה תרגמנו את המוצרים למשקל 100 גרם: מבין הרשתות שנבדקו, הפער הגדול ביותר מתקיים ברשת שוק העיר. פסטה פנה ללא גלוטן של חברת ברילה באריזת 400 גרם, עולה בתרגום ל-100 גרם 2.73 שקלים. המוצר הרגיל המקביל, פסטה פנה רגטה מספר 73 של חברת ברילה בחבילת 500 גרם, עולה ל-100 גרם באותה הרשת שקל אחד בלבד - פער של 173%.

גם בין הרשתות עצמן יש פערים גדולים. הפסטה הזולה ביותר ללא גלוטן של חברת ברילה, עולה 2.38 שקלים ל-100 גרם ברשת רמי לוי; ואילו היקרה ביותר עולה 2.98 שקלים ברשת מגה בעיר וברשת אלמשהדאוי קינג סטור.

רוצים לדעת איפה אפשר למצוא פסטות נוספות במחירים הוגנים, ואיפה הפערים הנמוכים ביותר? היכנסו לבדיקה המלאה של המועצה לצרכנות בקטגורית הפסטה

השוואת מחירי לחם עם וללא גלוטן ברשתות השונות. עיבוד תמונה
השוואת מחירי לחמים עם וללא גלוטן/עיבוד תמונה

קורנפלקס במחיר כפול, ערגליות בפער של יותר מ-500%

חובבי הקורנפלקס בוודאי הבחינו שיצרנית דגני הבוקר תלמה לא פסחה על שוק הנמנעים מגלוטן, ויצרה מספר מוצרים עבור פלח שוק זה. למרות הדמיון בשם, הפערים בין המחירים דרמטיים

המותג ערגליות של אסם הצליח למצב את עצמו כאחד המותגים הפופולרים של החברה לאורך השנים. חברת שהאר הצליחה לייצר מוצר זהה עבור קהילת הנמנעים מגלוטן, וגם כאן הפערים מגיעים למאות אחוזים. הפער הגדול ביותר מבין הרשתות שבדקו במועצה נמצא ברשת ויקטורי: ערגליות ללא גלוטן במשקל 150 גרם עולות 14.60 שקלים, בתרגום ל-100 גרם. באותה הרשת ערגליות של חברת אסם, במילוי שוקולד בחבילה של 300 גרם, עולות 2.22 שקלים בתרגום ל-100 גרם - פער של 557%.

מי שיתעקש, יצליח למצוא ערגליות במחיר גבוה עוד יותר. רשת חצי חינם מוכרת את המוצר ב-19.93 שקלים בתרגום ל-100 גרם, ואילו את המחיר הנמוך ביותר מבין הרשתות שנבדקו, אפשר למצוא ברשת רמי לוי. שם מוכרים ערגליות ללא גלוטן ב-14.47 שקלים בתרגום ל-100 גרם.

רוצים לדעת כמה עולים הממתקים הזולים ביותר ללא הגלוטן? ואיפה נמכר הקרקר היקר ביותר? היכנסו לבדיקה המלאה של המועצה לצרכנות בקטגורית חטיפים, ממתקים, קרקרים ועוגיות

ומה קורה בדגני הבוקר? חובבי הקורנפלקס בוודאי הבחינו שיצרנית דגני הבוקר תלמה לא פסחה על שוק הנמנעים מגלוטן, ויצרה מספר מוצרים עבור פלח שוק זה. למרות הדמיון בשם, הפערים בין המחירים דרמטיים. קורנפלקס של אלופים בחבילה של 750 גרם, עולה בתרגום ל-100 גרם 1.85 שקלים בלבד ברשת סאלח דבאח. המוצר המקביל ללא גלוטן נמכר בחבילה של 500 גרם ועולה 4.58 שקלים ל-100 גרם - פער של 147% באותה הרשת.

המחיר הנמוך ביותר מבין הרשתות שנבדקו נמצא ברשת מחסני שוק, בתרגום ל-100 גרם המחיר הוא 2.38 שקלים. לעומתו, המוצר היקר ביותר מבין הרשתות שנבדקו נמצא ברשת מגה ומחירו כמעט כפול - 4.86 שקלים בתרגום ל-100 גרם.

השוואת מחיר פסטה עם וללא גלוטן ברשתות השונות

ממוצע רשת אחרי שקלול מחירים ל-100 גרם 	אושר עד	אלמשהדאוי קינג סטור
קורנפלקס ללא גלוטן תלמה 500 גרם	2.83	3.98
קורנפלקס של אלופים תלמה 750 גרם	 	 
פער	 	 


ויקטורי	חצי חינם	טיב טעם	יוחננוף	יינות ביתן	מגה בעיר	מחסני השוק	סאלח דבאח	רמי לוי
3.18	3.18	4.66	2.98	3.99	4.86	2.38	4.58	2.78
2.39	 	2.31	 	1.89	2.12	 	1.85	1.85
33%	 	102%	 	112%	129%	 	147%	50%

שופרסל דיל
 
2.07. עיבוד תמונה
השוואת מחירי פסטה עם וללא גלוטן/עיבוד תמונה

החדשות הטובות: המבורגר במחיר אחיד לכולם

ומה בגזרת המבורגרים? חדשות טובות: ברשתות שנבדקו - בלאק בורגר, BBB ומוזס לא נמצאו הבדלים במחיר. יחד עם זאת, כולם מציינים שיש להיוועץ במלצר כדי לוודא שהאוכל מותאם לנמנעים מגלוטן

הפערים במחיר אינם פוסחים על בתי הקפה והפיצריות. כך למשל, נבדקו מספר סניפים של רשתות פיצה גדולות ברחבי הארץ: פיצה דומינוס, פיצה האט ופיצה פרגו. החדשות הטובות הן שבסניפים שנבדקו המחירים אחדים, כלומר פיצה ללא גלוטן עולה אותו הדבר בכל אחד מהסניפים. הפערים נפתחים בין החברות השונות וברגע שמבקשים להחליף במוצר ללא גלוטן. חשוב לציין כי בכל המסעדות ובתי הקפה השונים שנבדקו, עובדי המקום הדגישו שהמטבחים אינם סטריליים ועל הצרכן לקחת את זה בחשבון. כמו כן, עובדי הסניפים סיפקו את המחירים בתחילת השנה האזרחית בעת מועד הבדיקה, והם עשויים להשתנות מעת לעת ובהתאם למבצעי הרשת.

מבין המקומות שנבדקו, נמצאו הפערים הגדולים ביותר ברשתות פיצה פרגו ופיצה האט. בכל אחת מהפיצריות, המוצר ללא גלוטן יקר ב-5 שקלים מהפיצה הרגילה. מיד אחריהן פיצה דומינוס, שם הפיצה ללא גלוטן נמכרת בכמעט 3 שקלים יותר מהפיצה הרגילה בסניפים שנבדקו. לעומתם, בקטגוריית בתי הקפה, ברשת קפה ג'ו מצאו את הדרך ללב חולי הצליאק והנמנעים מגלוטן: הרשת מוכרת פיצה ללא גלוטן במחיר זהה לחלוטין לפיצה הרגילה. יתרה מזו, ברשת מציינים שבמנות הרשת ניתן להחליף את הלחמניה למוצר זהה ללא גלוטן ללא תוספת תשלום.

הרשתות ביגה, קפה קפה, לנדוור וקפה גרג מתייחסות לקהילת הנמנעים מגלוטן באופן שווה ובכולן ניתן לקבל לחמניה ללא גלוטן ללא תוספת תשלום. כמו כן, ברשתות דיווחו שבמידה שיש מנות חלופיות ללא גלוטן, הן נמכרות במחיר המנה הרגילה. יוצאת דופן היא ארומה, שם הלחמניה ללא גלוטן יקרה ב-2 שקלים מהלחמניה הרגילה בסניפים שנבדקו. לצד רשתות אלה, במועצה לצרכנות מדווחים שרשת רולדין קיבלה החלטה לא לייצר מוצרים ללא גלוטן. עם זאת מרשת רולדין נמסר כי "ימים אלה בוחנת הרשת מגוון של מוצרים נטולי גלוטן המיוצרים ע"י ספקים חיצוניים של הרשת, זאת על מנת להבטיח עמידה בסטנדרטים המחמירים ביותר של ייצור בסביבה נטולת גלוטן תוך הקפדה על איכות וטיב המוצרים, כפי שמקפידה הרשת בייצור המוצרים בקונדטוריה הראשית ובסניפיה".

ומה בגזרת המבורגרים? חדשות טובות: ברשתות שנבדקו - בלאק בורגר, BBB ומוזס לא נמצאו הבדלים במחיר. יחד עם זאת, כולם מציינים שיש להיוועץ במלצר כדי לוודא שהאוכל מותאם לנמנעים מגלוטן. "אין חדשות מרעישות בכך שהמוצרים ללא גלוטן יקרים משמעותית מאותם מוצרים עם גלוטן", אומרים במועצה לצרכנות, "מדובר בעלויות גבוהות מאוד ואם יש במשפחה יותר מנפש אחת שצורכת מוצרים ללא גלוטן, מדובר בנטל כספי". עוד מדווחים במועצה כי פעמים רבות אריזות המוצרים ללא גלוטן קטנות יותר ביחס למוצרים הרגילים. כמו כן, ביחס לממצאי בתי הקפה, אומרים במועצה שלמרות המחירים הזהים למוצרים הרגילים, "ניתן לצפות לשיפור במגוון עבור הצורכים ללא גלוטן".

seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל: yael_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully