וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזקי הסערה: מה חשוב לדעת כשצריך להגיש תביעה

טל מתוק וניר מלמד

27.4.2018 / 0:03

הסופה שפקדה את ישראל באמצע אפריל גרמה לפגיעות ברכוש ואף גבתה קורבנות בנפש. מי אחראי לפיצוי על נזק לדירה או לרכב והאם העובדים אחראים על איחורים? מדריך

צילום: שלומי גבאי, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על מזג האוויר הסוער)

למרות אזהרות החזאים, איש לא האמין שהחורף יחזור במלוא עוצמתו בסוף אפריל. הסערה האחרונה גבתה למרבה הצער קורבנות בנפש, עורקי תחבורה וכבישים בכל הארץ הוצפו או נחסמו לתנועה, פקקים נוצרו בכבישים ועיכובים נגרמו בתחבורה הציבורית וחנויות הוצפו כמו גם מכוניות ודירות מגורים.

מה יכול לעשות מי שנגרם לו נזק כתוצאה מפגעי מזג האוויר?

1. מים הציפו את החנות שלי הממוקמת ברחוב - ציוד ומלאי ניזוקו ואין אפשרות לעבוד בחנות בימים הקרובים - יש את מי לתבוע?

במקרה של הצפת מים בשל מזג אויר סוער, ניתן לפנות בדרישה אל העירייה בשל חוסר תחזוקה נכון של מערכת הניקוז, וכן בשל אחריותה לניקוז תקין בשטחה. בנוסף, יש לבדוק האם לחנות קיימת פוליסת ביטוח שממנה אפשר להיפרע. כמובן שיש לבחון כל מקרה לגופו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
עץ קרס ברחוב ישעיהו בתל אביב על שתי מכוניות, אין נפגעים בנפש, 25 באפריל 2018. ארז מיכאלי, מערכת וואלה! NEWS
נזקים כבדים/מערכת וואלה! NEWS, ארז מיכאלי

2. מפגעי מזג האוויר גרמו לעומסים בכבישים וברכבת ונאלצתי לאחר לעבודה. האם המעסיק יכול להוריד לי שעות?

החקיקה ודיני העבודה אינם מגנים על העובדים, שכן המחוקק לא הביא נושאים אלו בחשבון. אם אין לעובד התייחסות בהסכם העבודה האישי או בהסכם קיבוצי מיוחד כדוגמת ההסכם הקיבוצי ברשות הגנים הלאומיים, אז על העובד מוטלת האחריות להגיע לעבודה במועד גם בימים גשומים. הפסיקה גם היא אינה מכירה בימי גשם ככוח עליון (אלא במקרים חריגים מאוד מאוד), ומשכך ובהעדר הסדר ספציפי על העובד לנהוג באחריות כאשר התחזית מבשרת על גשמים ולהיערך לכך מראש.

3. גרים בשכירות: הדירה היא ישנה וממוקמת בקומה האחרונה ומים חודרים מכיוון הגג המשותף וגורמים לנזקים בדירה. מי אחראי לתקן?

האחריות לביצוע תיקון מונחת לפתחו של ועד הבית אשר כל השטחים הציבוריים והמשותפים הם באחריותו. יש לפנות לוועד לצורך ביצוע התיקון. יש לבדוק האם לוועד הבית יש פוליסה אותה יש לתבוע. כמובן, מאחר ומדובר בדירה שבשכירות, יש לעדכן גם את בעל הדירה. האחריות שהתיקון יבוצע ושהחיים ישובו לסדרם היא עליו. במקביל, פוליסות דירה רבות נותנות כיסוי לנזקים שנגרמו למבוטח גם מרכוש שאינו בבעלותו (כיסוי מוגבל).

4. החניון התת קרקעי בקניון הוצף והרכב ניזוק, מה לעשות?

יש לפנות ולדווח להנהלת הקניון ולחברת הביטוח המבטחת את הרכב בביטוח מקיף, אשר תיתן כיסוי לנזקים. פעמים רבות, חברת הביטוח תתבע את הקניון או את העירייה להשבת הכסף ששילמה. אם הפעלתם את פוליסת הביטוח, ניתן להגיש תביעה כנגד הקניון או העירייה בעבור השבת הסכומים ששולמו להשתתפות עצמית והפסדי הפרמיה לשנים הבאות מחברת הביטוח. אם לא קיימת פוליסת ביטוח מקיף לרכב, ניתן לדרוש את הפיצוי בגין כל הנזקים שנגרמו לרכב, מהנהלת הקניון, או מהעירייה, הכל בהתאם לנסיבות.

בנייה של בניין ברחוב כצנלסון, ראשון לציון. ShutterStock
מזג אוויר אינו נחשב לכוח עליון שמעכב מסירת דירה/ShutterStock

5. האם פגעי מזג האוויר הם עילה לעיכוב במסירת דירה מקבלן?

הפסיקה אינה מכירה בפגעי מזג האוויר כ"כוח עליון", אלא אם הוכרזו ככאלו בהחלטת ממשלה. יחד עם זאת, רוב הסכמי הרכישה מקבלן מכילים סעיף מפורש שבמסגרתו מסכימים הצדדים על הגדרת "כוח עליון" אשר מרחיבה את ההגדרה בפסיקה וכוללת גם פגעי מזג האוויר. לכן רצוי וכדאי לתקן סעיפים אלו באמצעות עו"ד המתמחה בתחום כך שרק מזג אויר חריג אשר אינו מאפשר בנייה או משפיע עליה ישירות ייחשב ככזה הדוחה מסירה.

6. האם חלה התיישנות על תביעה לפיצוי בגין נזקים של הצפה?

כן, קיימת התיישנות, אולם יש להבחין בין שני פרקי זמן. הראשון, התיישנות בת 7 שנים, במקרים בהם נטען לרשלנות העירייה ו/או הקניון. השני, תקופת התיישנות בת 3 שנים למקרים בהם המבוטח מפעיל ותובע את פוליסת הביטוח שברשותו (רכב, נכס). במקרים אלו ישנה חשיבות רבה לפעול באופן מידי לאחר קרות הנזק. רצוי להתייעץ עם סוכן הביטוח או עורך דין בתחום תביעות רכוש על מנת להבין את מכלול האפשרויות העומדות בפניכם.

כיום בעידן הטכנולוגי והסלולרי, חשוב להקפיד ולתעד את הנזקים וניתן לעשות זאת בקלות באמצעות צילום מקום הנזק. בכל מקרה, חשוב ולנקוט באמצעי זהירות ולהימנע ממעשים שעשויים לגרום לנזקים (השארת חלון פתוח, העמדת הרכב תחת עץ וכיוצ"ב).

הכותבים הם שותף ומנהל המחלקה המסחרית ומנהל מחלקת רכוש ממשרד פייל ושות' עורכי דין המתמחה בתביעות ביטוח ורשלנות רפואית. אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully