וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלק ממשיך להתייקר: עלה ב-11 אגורות ל-6.46 שקלים לליטר

1.5.2018 / 0:00

המחיר לליטר בנזין 95 בשירות עצמי עלה בחודש מאי ויעמוד על 6.46 שקלים לליטר. בתוך כך, ועדת המחירים המשותפת למשרדי האנרגיה והאוצר המליצה להפחית את מרווח השיווק בשירות עצמי ב-5 אגורות לליטר - מהלך שצפוי להניב חיסכון של עד 150 מיליון שקל לציבור

בחורה בתחנת דלק. ShutterStock
תחנת דלק/ShutterStock

מחירי הדלק ממשיכים להתייקר בחודש מאי: משרד האנרגיה הודיע כי הלילה (שלישי) יעודכנו מחירי מוצרי הדלק הנמצאים בפיקוח, הנמכרים לצרכן בתחנות הדלק.

השינוי במחיר מורכב מהפחתת מרווח השיווק למחיר השירות העצמי ב-4.7 אגורות לליטר ועליית התוספת לתדלוק המלא ב-0.85 אגורות לליטר; ומעליית מחירי הבנזין בשוק הבינלאומי של 16 אגורות לליטר. סך הכול מדובר בעלייה של 11 אגורות לליטר במחיר בשרות עצמי.

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 6.46 שקלים לליטר (עליה של 1.73%). תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ) - עלייה של אגורה מחודש קודם.

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) לא יעלה על 5.52 שקלים לליטר - עלייה של 9 אגורות מהחודש הקודם (בשיעור של 1.66%). תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 18 אגורות לליטר (ללא מע"מ) - עלייה של אגורה מחודש קודם.

חיסכון לציבור בהיקף של 100-150 מיליון שקל בשנה

בתוך כך, ועדת המחירים המשותפת למשרדי האנרגיה והאוצר המליצה הערב לשרים להפחית את מרווח השיווק בשירות עצמי ב-5 אגורות לליטר בנזין - שחתמו על הצו המסדיר את הפחתת מרווח השיווק. על פי חישובי מינהל הדלק במשרד האנרגיה, משמעות ההפחתה מהווה חיסכון לציבור בהיקף של 100-150 מיליון שקל בשנה.

ההמלצה מגיעה לאחר שמינהל הדלק ערך בחודשים האחרונים בחינה יסודית לתעריף הבנזין בתחנה. זאת בהתאם למתודלוגיה המקובלת הקובעת בחינה אחת ל-5-6 שנים. הבדיקה כללה בקרה של דוחות חשבונאיים והתייחסה גם להשלכות מקרו בתחום בתחרות וקידום המשק, השפעות והשוואות למוצרים שאינם בפיקוח ועוד.

במסגרת העבודה, זיהה המשרד כי בשל צמצום עלויות החברות וגידול משמעותי בכמויות הבנזין הנרכש, העלות המקסימלית לליטר אותו משלמים האזרחים יכולה להיות נמוכה יותר. לפיכך, יצאו המשרדים לשמיעת עמדות הציבור, נפגשו עם נציגי רשות ההגבלים העסקיים, המועצה לצרכנות וקיבלו מידע מפורט מחברות הדלק.

בעקבות הצגת העמדות, שכללה גם העברת נתונים עדכניים ומפורטים ובכלל זה עדכונים של הוצאות שכר, עדכוני הוצאות ארנונה ועוד, ממליצה הוועדה על הפחתה של 4.7 אגורות לכל ליטר בנזין אותו נרכוש ב-5 השנים הקרובות (5.5 אגורות כולל מע"מ). כמו כן, בהתאם לחישובים, תעלה עמלת התדלוק בשירות המלא בכאגורה אחת, בעיקר בשל עליית שכר המינימום במשק.

מהמכון לאנרגיה וסביבה נמסר בתגובה למהלך: "הפחתת מרווח השיווק היא החלטה פופוליסטית. היה נכון לשקול את הסרת הפיקוח כולו, לפתוח את הענף לתחרות בריאה ולבחון את השלכות השינויים הצפויים בשוק האנרגיה בפרק זמן מוגדר. כעת מדובר בהוזלה של אגורות בודדות, שעלולה לפגוע בצורה אנושה בחברות הדלק ובשירות לציבור הצרכנים. עם הורדת מרווח השיווק, המס על הדלק נותר גבוה, כשני שליש ממחיר הדלק. אם באמת רוצים להוריד את מחירי הדלק צריך להוריד את שיעור המס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully