וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ועדת הכספים: לא נאפשר את ביטול הפטור ממס על רכישות ברשת

30.4.2018 / 16:10

במהלך דיון סוער שעסק במצבן של רשתות הקמעונאות בישראל, ובאפשרות של ביטול הקלת המיסוי על יבוא אישי בסכום של עד 75 דולר, ציינו חברי הכנסת כי יש צורך בפתרון לסיוע לרשתות הישראליות - אך הדבר לא צריך לבוא על חשבון הצרכן והרכישות המוזלות ברשת

קניות אונליין באמצעות לפטופ. ShutterStock
קניות ברשת/ShutterStock

ועדת הכספים של הכנסת קיימה היום (שני) דיון ב-2 הצעות: היערכות למשבר המתפתח בשוק הקמעונאות המקומי (הצעתו של יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג) וכוונת רשות המסים להעלות את המיסוי על הרכישות באינטרנט (הצעתם של חה"כ אורי מקלב, נחמן שי, מירב בן ארי).

במהלך הדיון הבהירו חברי הוועדה והעומד בראשה, ח"כ משה גפני, כי לא יסכימו לביטול הפטור ממסים על רכישות באתרי אינטרנט (יבוא אישי) בחו"ל בסכום של עד 75 דולר. לצד כך, קראו חברי הוועדה לממשלה לפעול ולמצוא פתרונות שיסייעו לרשתות הקמעונאות הישראליות המצויות בקשיים כלכליים קשים, על רקע הגידול ברכישות ברשת.

ח"כ הרצוג אמר בדיון כי "כשהציג שר האוצר את התקציב, הוא הציג תחזית צמיחה מאוד אופטימית, שבין היתר התבססה על עלייה בצריכה הפנימית. אבל בפועל, ישנה מנגד ירידה בצמיחה הקמעונאית המקומית בישראל, על רקע הרכישה המוגברת ברשתות אינטרנט בחו"ל. נכון שאנחנו בעידן אחר, אך העובדות מדברות בעד עצמן - וישנה רשימה ארוכה של רשתות בקשיים".

הוא הוסיף: "אם לא קונים זה ישפיע על הקניונים ועל הנדל"ן - ויביא להאטה משמעותית במשק. ממשלת ישראל לא מתמודדת עם האתגר הזה. נכון שזה אתגר עולמי, אך ניתן ליצור שוויון ולתמרץ עסקים קטנים ובינוניים ולבחון מה ההשפעה על השוק בישראל".

"תחשבו מחוץ לקופסא - לא תוכלו לעצור את הייבוא האישי"

"אנחנו צריכים לקחת בחשבון, שאם אנחנו משנים את המיסוי על הקנייה באינטרנט, ומבטלים את הפטור ממע"מ ברכישות בסכום של עד 75 דולר, אנחנו פוגעים באופן משמעותי וישיר ביוקר המחייה והוצאה לנפש"

ח"כ מקלב אמר כי "ההצעה שלי היא הקצה השני של ההצעה של יו"ר האופוזיציה - אבל הן למעשה משלימות. אני חושב שזו שאלה ערכית: האם אנחנו יכולים לכפות תרבות צריכה, האם אנחנו יכולים לשנות אותה, האם אזרחי ישראל יכולים להיות שבויים בידי קמעונאים מסוימים, שעה שהם יכולים לשלם סכום נמוך הרבה יותר. רוב בתי האב רוכשים באמצעות האינטרנט מחו"ל, יש גם קמעונאים ישראלים שפועלים בתחום הזה בישראל ומצליחים".

לדבריו, "אנחנו צריכים לקחת בחשבון, שאם אנחנו משנים את המיסוי על הקנייה באינטרנט, ומבטלים את הפטור ממע"מ ברכישות בסכום של עד 75 דולר, אנחנו פוגעים באופן משמעותי וישיר ביוקר המחייה והוצאה לנפש. אנחנו גם לא ממוקמים במקום גבוה בנושא גובה הפטור מול המערב, להפך".

ח"כ שי הוסיף: "אנחנו מתמודדים עם משהו שגדול עלינו, הוא גלובלי, אי אפשר לבלום אותו. הדילמה היא אמיתית, אנחנו רוצים שהרשתות האלה יתקיימו, אנחנו לא רוצים שאלפי ישראלים יאבדו את מקום עבודתם והרווחים הולכים ופוחתים. צריך רגולציה או שיתנו לרשתות הישראליות הגנה של פטור ממע"מ עד 75 דולר או שיבטלו את הפטור ברשת. אני נגד הביטול, זו תהיה נסיגה. המדינה חייבת ללמוד את השוק ולהציע פתרונות".

ח"כ מיקי לוי ביקש: "תחשבו מחוץ לקופסא, לא תוכלו לעצור את הייבוא אישי. מחר בבוקר יבטלו את ה-75 דולר? ששר האוצר לא יביא את זה לפה, אצביע נגד. נראה את שר האוצר אומר לציבור שהוא מבטל את הפטור. מצד שני, איך אנחנו יכולים להגן על התוצרת המקומית? התרעתי מפני פיטורים רחבים. אני אומר - תנו לרשתות את האפשרות להתחרות, תורידו להן מסים".

גפני השיב: "ביטול כזה מצריך אישור של הוועדה ולא יהיה אישור של הוועדה. שלא יטעו לחשוב, אנחנו לא נאשר את זה. שר האוצר לא יכול לעשות את זה לבד".

עוד באותו נושא

עתירה: פטור ממע"מ על רכישות מחו"ל - גם לבתי עסק בארץ

לכתבה המלאה
זוג עושה שופינג אונליין. ShutterStock
קניות ברשת/ShutterStock

"2 מיליון איש תלויים בעתיד מגזר הקמעונאות בישראל"

"מדינות העולם ביטלו את הפטור ברכישות מקוונות כדי לאפשר תחרות שווה, יש לבטל את הפטור ממע"מ ובמקביל להוריד את המע"מ לכולם"

עו"ד דן כרמלי, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, הציג את עמדתו: "אני רוצה לדייק את העובדות. יש 54 אלף קמעונאים במדינת ישראל, שמעסיקים חצי מיליון עובדים. יש עוד 280 אלף יצרנים שמייצרים לשוק המקומי. כל אלה חיים במדיניות אפלייתית מבחינת מע"מ. מי שנפגע זה כלל העובדים - 2 מיליון אנשים תלויים בעתיד מגזר הקמעונאות במדינת ישראל. מדינות העולם ביטלו את הפטור ברכישות מקוונות כדי לאפשר תחרות שווה, יש לבטל את הפטור ממע"מ ובמקביל להוריד את המע"מ לכולם".

ג'קו גבאי, בעלי אופנת דיסקרט, האשים את הבנקים במשבר ענף האופנה כשאמר: "אני מייצר בעזה כדי להתמודד עם הסינים, אני רוצה לקנות ציוד מתקדם, אך כשאתה מגיש בקשה ותוכנית עסקית כדי לייצר בארץ - הבנקים אומרים לך לא. הבנקים סגרו את ענף האופנה".

יבגני ציקנובסקי, נציג משרד הכלכלה, הסביר: "יבוא אישי מהווה בסה"כ 1% מסך היבוא למדינת ישראל. היבוא האישי תרם להורדת מחירים בתחומים החשופים ליבוא אישי. לעמדת בנק ישראל המצב מצדיק את הפטור ממס".

אורי זיסקינד, נציג רשות המסים, הדגיש כי "הנושא רב משקל, היות שהדבר נידון בבג"ץ לא נוכל להתייחס". גם עידו סופר, נציג משרד האוצר, אמר כי "לסוגיית הפטור ממע"מ לא ניתן להתייחס. על שאר הנושאים תהייה התייחסות".

יו"ר הוועדה, ח"כ גפני, תקף את הדברים ואמר: "ההתייחסות של הממשלה לכנסת היא משפילה ומתחת לכל ביקורת". הוא הוסיף: "אני מבקש לזמן לדיון מיוחד בעניין הזה את מנכ"ל משרד האוצר, כלכלן האוצר, מנהל רשות המסים, מנכ"ל משרד הכלכלה, נגידת בנק ישראל או מי מטעמה. נקיים דיון עקרוני: האם מדינת ישראל ערוכה כדי לעמוד מול הגל הזה, במסגרת מציאות בה אנחנו לא רוצים להוריד את הפטור ממע"מ, ומצד שני אנחנו לא רוצים לפגוע בקמעונאות הישראלית.

על כך השיב סופר: "ניתנה כאן תשובה לטעמי מלאה לחברי הכנסת. בסופו של דבר מדובר על מגמה עולמית, לא ניתן לעצור את זה. מדובר לא ב-17%, זה שולי, אלא בהפרש של עשרות אחוזים, הצרכן לא מוכן לקנות מוצר שההפרש יכול להגיע ל-40%. המדינה הובילה שורה של צעדים להורדת נטל רגולטורי עבור היבואנים. יש רפורמות שונות שחוסכות בין 10%-15% במחיר המוצר. הייתה הפחתה גם במסי קנייה כדי שיוכלו לייצר. אך גם הקמעונאים צריכים למקסם את הסוגיה, את החוזים מול היבואנים וחוזי עלויות השכירות, כי הפער הוא לא 17% אלא הרבה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully