וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המטרה שלי היא ללמוד מהניסיון של ערים כמו ת"א וירושלים"

4.5.2018 / 0:00

בראיון לוואלה! עסקים מספר ראש עיריית טביליסי, קחה קלדזה, איך אחרי 4 חודשים בלבד בתפקיד הוא כבר מקדם רפורמת תחבורה; מדוע סוגיית החניה קיבלה משקל כה גדול בבירה הגיאורגית; ולמה ביטל באופן חד צדדי חוזה שמן עם החברה הישראלית סיטי פארק

קאחה קאלדזה שחקן מילאן לשעבר וראש עיריית טביליסי. ראובן קסטרו
ראש עיריית טביליסי בישראל, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

ראש עיריית טביליסי, קחה קלדזה, הגיע בחודש שעבר לביקור בישראל לפגישה עם שניים מראשי הערים הבולטים בארץ - רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, וניר ברקת, ראש עיריית ירושלים. ביקור זה מתנהל בצל הליכים משפטיים המתקיימים בין עיריית טביליסי לחברה הישראלית סיטי פארק, אשר זכתה במכרז בינלאומי שהוציא הממשל בגיאורגיה להסדרת החניה בעיר הבירה הגיאורגית.

כפי שנחשף בוואלה! עסקים, קלדזה החליט לבטל באופן חד צדדי את ההסכם, ששווי ביטולו נאמד במיליוני דולרים. בצד הגיאורגי טוענים כי החברה הישראלית לא קיימה את התחייבויותיה בחוזה ולא ביצעה שילוט הולם לחניה; וכי ההסכם - שעליו חתם ראש העיר הקודם (שמאז הואשם בשחיתות), לפיו החברה הישראלית תזכה ל-40% מרווחי הקנסות בגין חניה - הוא מושחת.

מנגד, בחברה הישראלית טוענים כי מהרגע שהגיעו לטביליסי, הממשל הגיאורגי עשה הכל כדי לחבל להם בעבודה שוטפת, וכי היא לא עברה על אף סעיף בחוזה ביניהן. עוד טוענים שם כי ההתנהלות הגיאורגית בתחום העסקי היא כזאת שמבקשת למשוך משקיעים זרים עם טכנולוגיה וידע - ולאחר מכן לעשות הכל כדי לגרש אותם ולהשאיר את הידע והטכנולוגיה אצלם.

בימים אלה מתקיימים הליכים משפטיים בינלאומיים בבית המשפט בלונדון, שכן מאז הצהרת ראש העיר נאלצה החברה לסיים את עבודתה בגיאורגיה. אבל על פי הערכות של פירמת ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג, שווי ביטול החוזה במעמד צד אחד עלול להביא את הצד הגיאורגי לתשלום פיצויים בסך של 20 מיליון דולר.

קאחה קאלדזה ראש עיריית טביליסי. ראובן קסטרו
ראש עיריית טביליסי, קחה קלדזה/ראובן קסטרו

"המטרה: ללמוד מהניסיון הישראלי"

"המטרה היא ללמוד מהניסיון של הערים האלה ולנסות ליישם פרויקטים מוצלחים בטביליסי, כמו שירותים שהעירייה נותנת לאזרח - ולא רק בתחום החניה - למשל שירותים שניתנים דרך העירייה לתושבים באמצעים טכנולוגיים"

בראיון לוואלה! עסקים מספר ראש עיריית טבליסי, שזהו אינו הביקור הראשון שלו בארץ, על היחסים שלו עם ישראל, המצב המשפטי מול חברת סיטי פארק ורעיונות לחידוש קשרים עם משקיעים ישראלים בגיאורגיה.

מה אתה עושה בישראל?

"יש לנו 2 פגישות רשמיות - אחת עם ראש עיריית ירושלים והשנייה עם ראש עיריית תל אביב. המטרה היא ללמוד מהניסיון של הערים האלה ולנסות ליישם פרויקטים מוצלחים בטביליסי, כמו שירותים שהעירייה נותנת לאזרח - ולא רק בתחום החניה - למשל שירותים שניתנים דרך העירייה לתושבים באמצעים טכנולוגיים".

למה סוגיית החניה הפכה כל כך מרכזית בטביליסי ובגיאורגיה?

"סוגיית החניה הפכה להיות מרכזית בקרב הציבור הגיאורגי כי החוזה שנחתם עם סיטי פארק היה בעייתי והחברה לא קיימה את הסעיפים שכתובים בחוזה. תחום החניה בגיאורגיה אינו מפותח כמו בישראל, שיש בה חניות תת קרקעיות וטכנולוגיה. היום אנחנו עובדים על זה ומקווים שזה ישתפר, מספר כלי הרכב בשנים האחרונות פשוט גדל וזה הביא לבעיה מאוד גדולה - יש משפחות שיש בבעלותם 3 מכוניות ויותר".

גורמים בחברה טוענים שהשתמשת בכעס התושבים על כך שהחלו לשלם לראשונה על חניה כקמפיין פוליטי - כדי לגרוף יותר קולות.

"אף פעם לא אמרנו לסיטי פארק - לכו הביתה, אני מעולם לא טענתי את זה. יכול להיות שהחברה היא זאת שמפיצה את המידע הלא נכון. ההחלטה שהתקבלה היא שמפסיקים את החוזה וזה נעשה במסגרת החוק. אין שום הפרה של החוק - יש לכך הצדקה משפטית, כי הם באמת לא קיימו את ההתחייבויות בחוזה.

"הבעלים של סיטי פארק בעצמו טען שהנושא פופולרי בטביליסי בגלל שהאוכלוסייה לא הייתה מרוצה. היום האזרחים מאוד מרוצים שטביליסי סיימה את יחסיה עם סיטי פארק. כמובן שלא עשינו את זה כדי שירשמו לנו נקודות אצל הציבור, זה היה הדבר הנכון לעשות".

מדובר בהסכם בינלאומי, זה נראה לך הוגן לבטל אותו בלי לשלם פיצויים?

"אם צד אחד מפר את ההתחייבויות שלו לפי החוזה, אז במקרה הזה יש לך זכות להפר את החוזה בלי לשלם פיצויים".

סיטי פארק טוענת שהם לא הפרו את החוזה.

"אז בואו נלך לבית המשפט והוא זה שיקבע מי צודק ומי לא. לא חשבתי שהחברה תבוא ותגיד: כן הפרנו חוזה ולא עמדנו בהתחייבויות שלנו".

קאחה קאלדזה ראש עיריית טביליסי. ראובן קסטרו
ראש עיריית טביליסי, קחה קלדזה/ראובן קסטרו

בגיאורגיה עדיין מחכים לישראלים

"אם היה לה כל כך רע בגיאורגיה ומהיום הראשון העירייה לא נתנה לה לעבוד ולפעול בצורה רגילה ושמנו לה רגליים - למה החברה נשארה בטביליסי? 11 שנים זה המון זמן, למה הם לא ביקשו לעבור על החוזה, לשנות דברים? למה הם לא התלוננו שלא נותנים להם לעבוד?"

המשקיעים הישראלים חשובים לגיאורגיה, שמוכנה לפתוח את הדלת עבורם בכל הזדמנות. על השאלה האם הוא אינו דואג שהמאבק המשפטי עם החברה הישראלית יפגע בהגעתם של משקיעים נוספים לעיר, משיב קלדזה כי לשיטתו, אין כל קשר בין הדברים.

"המשקיעים הישראלים מאוד חשובים לגיאורגיה, אני לא רואה את הקשר בין המקרה של סיטי פארק להגעת משקיעים אחרים", הוא אומר, "אם מגיעים משקיעים שלא מפרים חוזה ומצייתים לחוקים הגיאורגיים ולהתחייבויות - אז לא צריכה להיות בעיה. אם היו מגיעים משקיעים גיאורגיים לישראל שהיו מפרים את החוזה, גם אתם הייתם מתנהלים מולם באותה צורה".

בחברה טוענים כי מהיום הראשון שחתמתם על חוזה מולם, ניסיתם לחבל להם באפשרות לעבוד.

"אם היה לה כל כך רע בגיאורגיה ומהיום הראשון העירייה לא נתנה לה לעבוד ולפעול בצורה רגילה ושמנו לה רגליים - למה החברה נשארה בטביליסי? 11 שנים זה המון זמן, למה הם לא ביקשו לעבור על החוזה, לשנות דברים? למה הם לא התלוננו שלא נותנים להם לעבוד?".

בחברה טוענים שהשיטה הגיאורגית היא להזמין משקיעים לגיאורגיה שיביאו איתם ידע וטכנולוגיה, ומהרגע שזה קורה אתם מסובבים את שעון החול כדי לגרש אותם ולקחת להם את ההשקעה שהביאו איתם.

"אני לא ממש מבין באיזו השקעה מדובר. סיטי פארק זאת החברה היחידה שלא השקיעה דבר בטביליסי, מעבר לעובדה שהיא אפילו לא קיימה את הסעיפים בחוזה, כמו לעדכן זמני חניה, שילוט וצביעה - אפילו את זה הם עשו לא נכון".

בחברה טוענים שהם הביאו את המחשוב והטכנולוגיה של חניה לטביליסי, מה שלא היה בעיר קודם לכן.

"אין בטביליסי חניות תת קרקעיות או על קרקעיות. כמובן שסיטי פארק לא הייתה צריכה לעשות את זה, אבל באף עיר באירופה אי אפשר למצוא חברה פרטית שהיא זאת שמרשה לעצמה לרשום את הקנס האדמיניסטרטיבי וגם לגבות את ההכנסות ממנו. על פי הנוהל, מי שצריכה לעשות את זה זאת העירייה".

אבל אלה התנאים שאתם הצעתם לכל החברות מהעולם שהתמודדו על המכרז.

"זה היה לפני 11 שנים וזאת הייתה הצעה לא טובה - כבר בממשלה הקודמת ב-2008 טענו את זה. ראש העיר הקודם, גיגי גולבה, הואשם בשחיתות; ואחת הטענות במשפט הייתה שהעסקה עם סיטי פארק הייתה מושחתת".

קלדזה מצטט מכתבה שפורסמה ב-2014 על האישומים של גולבה, בה רואיין נציג ממשלה שאמר אי שם בשנת 2007 כי ראש העיר לשעבר חתם על הסכם עם חברה פרטית ובכך זלזל בתקציב המדינה ובזבז למעלה ממיליון לירות גיאורגיות לטובת סיטי פארק, אשר הרוויחה מלבד זה יתרונות נוספים בהסכם.

רפורמות אקולוגיות ותחבורתיות

"יש הרבה פקקים בעיר, מאוד קשה להתנייד כאן. כמות התיירים בטביליסי גדלה בכל שנה, ולתיירים הישראלים יש חלק מאוד גדול בענף זה"

קלדזה נכנס לתפקידו כראש עיריית טביליסי לפני 4 חודשים בלבד, וכבר החל לקדם רפורמות בתחום האקולוגיה, התשתיות והתחבורה הציבורית. "יש הרבה פקקים בעיר, מאוד קשה להתנייד כאן. כמות התיירים בטביליסי גדלה בכל שנה, ולתיירים הישראלים יש חלק מאוד גדול בענף זה", הוא אומר.

לדבריו, "לטביליסי יש הרבה מה להציע - מוזיאונים, בניינים היסטוריים. מבחינת חיי הלילה, הבירה הגיאורגית היא אולי העיר השנייה אחרי ברלין שיש בה מועדוני מוזיקה וחיי לילה מאוד מפותחים. יש הרבה אנשים שמגיעים לשישי-שבת ולסופי שבוע כדי לבלות בעיר".

בימים אלה החלו בעירייה לעבוד על פרויקט שנקרא "התפתחות כלכלית בלילה", שמטרתו לנצל את השעות החשוכות לטובת העצמה כלכלית. "יש שעות מסוימות שבהן התחבורה הציבורית עובדת, ואנחנו פועלים לכך שהתחבורה הציבורית תעבוד גם לאורך הלילה - כדי לאפשר למי שמתקשה כלכלית לנסוע במוניות".

מעבר לכך, בחודש מאי חברת אלביט הישראלית צפויה לפתוח מפעל גדול שלה בטביליסי. "הולכת להיות פתיחה מאוד גדולה, זאת אחת ההשקעות הגדולות ביותר בתחום הטכנולוגי בגיאורגיה. מעבר לכך, יש הרבה השקעות של משקיעים ישראלים בתחום התיירות והנדל"ן", הוא מסכם.

סיטי פארק: "דוחים מכל וכל את טענות ראש העיר"

מחברת סיטי פארק נמסר בתגובה: "סיטי פארק דוחה מכל וכל את טענותיו של ראש העיר קלדזה. החברה קיימה את הוראות החוזה ככתבו וכלשונו. אופן קיום החוזה נבדק גם על ידי חברת הייעוץ הבינלאומי ארנסט אנד יאנג, שנשכרה על ידי עיריית טביליסי לבדוק את פעילות החברה, כדי לבדוק אפשרות לסיום החוזה באופן חד צדדי ולפני תום תקופת החוזה. ארנסט אנד יאנג הגישה דוח, ולפיו לא מצאה כל דופי בפעילותה של החברה.

"למרות זאת, בחרה העירייה לצאת בהודעה לפיה החברה הפרה את הוראות החוזה, ולבטל את החוזה באופן חד צדדי ובלתי חוקי. כ'הוכחה' להפרות החוזה הנטענות, סיפקה העירייה תצלומים מרחובות העיר שצולמו במכוון בצורה מטעה כדי לתמוך בטענות העירייה כי סיטי פארק לא הציבה תמרורים כנדרש. בידי סיטי פארק 4 כרכים הכוללים למעלה מ-70 תמונות שסיפקה העירייה, ולצידם תמונות שצילמה סיטי פארק ביום ביטול החוזה ואשר מראות כיצד העירייה מזייפת ראיות. בהמשך סירבה העירייה להשעות את ביטול החוזה עד לבירור המחלוקת בבית המשפט, והעדיפה לקבוע עובדות בשטח באופן שלא ניתן לחזור מהן.

"הצעדים המתוארים לעיל הם השיא של מסכת התנכלויות מהם סבלה החברה בכל שנות פעילותה בגיאורגיה, התנכלויות שכללו צעדים מילוליים בדבר 'משקיעים ישראלים הגוזלים את כספי אזרחי טביליסי' וכן צעדים פרקטיים כגון ניתוק אספקת החשמל לחברה כסנקציה על חוב ארנונה שלא היה ולא נברא, ועוד. הסכסוך הנוכחי הוא חוליה נוספת בשרשרת סכסוכים בין רשויות גיאורגיות לחברות ישראליות ובינלאומיות, שניסו לפעול בגיאורגיה. בדומה למקרים קודמים, סיטי פארק מתכוונת למצות את ההליכים המשפטיים במישור הבינלאומי כדי להבטיח לעצמה פיצוי הוגן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully