וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לדעת לשאול: הדרך הבטוחה להצליח בראיון עבודה להייטק

מרב לייפר

15.5.2018 / 8:01

ראיון עבודה למשרה בתחום ההייטק עלול להיות מעמד מלחיץ אבל חשוב לזכור שלא רק אתם עומדים לבחינה - אלא גם החברה השוכרת. איך כדאי לנהוג במהלך הפגישה? מדריך

חמש עובדות על כסף/מערכת "אסור לפספס"

(בווידאו: 5 עובדות על כסף)

כמה פעמים קרה לכם שיצאתם מראיון עבודה וכל הדרך חזרה הביתה, אפילו עד שעות הערב, שחזרתם את השיחה מול המעסיק הפוטנציאלי וחשבתם מה אמרתם נכון, מה לא אמרתם נכון, איפה יצרתם רושם חיובי ואיפה טעיתם? בתוך הלחץ והמתח שעוטף אתכם לפני ובזמן ראיון העבודה, אתם כל כך עסוקים בלענות נכון על השאלות וליצור את הרושם החיובי ביותר שאתם יכולים, ולמעשה שוכחים להיות קומוניקטיביים.

המשפט "לטנגו צריך שניים" מתלבש בשלמותו על ראיון עבודה בתחום ההייטק. כדי שהראיון יצליח ויהיה מעניין על שני הצדדים להיות פעילים ולנהל ביניהם דיון הדדי. אחת הסיבות לפעול כך היא שאינכם רוצים לצאת מהראיון בתחושה שלא שאלתם שאלות שיעזרו לכם להבין אם אתם בעצמכם רוצים את המשרה, ושלמעשה לא בזבזתם זמן ואנרגיות בתהליך הגיוס על משרה שלא מתאימה לכם.

סיבה נוספת ומשמעותית עוד יותר להיות פעילים בראיון העבודה היא שהראיון הוא הזדמנות מצוינת להציג את עצמכם כאנשים מעורבים, סקרנים ובטוחים בעצמם. זכרו כי בסופו של דבר האדם שעומד מולכם אמנם רוצה לדעת שיש לכם את הכישורים המקצועיים הרלוונטיים ועל כן אתם מתבקשים להציג אותם אך יחד עם זאת, אתם נדרשים להציג יחסי אנוש ויכולות תקשורתיות על מנת לשכנע שאתם מסוגלים להשתלב במארג העובדים הקיים בחברה - ועל כן התגובתיות שלכם הכרחית.

אישה בראיון עבודה. ShutterStock
צריך 2 לטנגו/ShutterStock

כאשר אתם מגיעים לראיון עבודה אתם צריכים לראיין את המעסיק בדיוק כפי שהוא מראיין אתכם, ולא רק מכיוון שבסוף הראיון שניכם צריכים לדעת אם אתם באמת מתאימים למשרה. הצגת שאלות על ידי המרואיין משנה לגמרי את הדינמיקה של הראיון ואת התפישה של מנהל הגיוס לגביכם. בתור מי שמלווה אלפי מועמדים למשרות הייטק מדי שנה, אני יכולה לומר בפה מלא - תשאלו שאלות במהלך ראיון עבודה ואל תחששו מזה. המראיינים רוצים לשמוע אתכם אקטיביים ויוזמים. אלו תכונות קריטיות לעובד בתחום ההייטק ואתם בוודאי רוצים ליצור את הרושם שיש לכם אותן.

זה שאינו יודע לשאול

נלחצתם? קחו אויר. עם תכנון נכון אפשר להיערך בהתאם. בדיוק כפי שאתם מכינים לעצמכם נקודות לשיחה ועורכים סימולציות לקראת ראיון העבודה עם חברים, בני משפחה ובני זוג, כך תוכלו להיערך לשאילת שאלות רלוונטיות. מומלץ להכין לפחות 4 שאלות מראש, כך שאם במהלך הראיון המגייס יענה על חלקן, עדיין יוותרו לכם שאלות נוספות בשרוול.

נסו לשלב את השאלות במהלך הראיון על פי הלך הרוחות של השיחה, אך המנעו מלקטוע את הרצף או לסטות מהנושאים שעליהם שואל המראיין. קחו בחשבון שלרוב בסוף הראיון מנהל משאבי האנוש פונה אליכם על מנת לתת לכם את האפשרות להוסיף דברים שתרצו לציין או כדי שתוכלו להציג שאלות. קחו את ההזדמנות הזו בשתי ידיים - זה הרגע שלכם לפרוח. גם אם לא נעשתה פניה כזו אליכם, נצלו את סוף הראיון כדי להראות שגם לכם יש כמה דברים שאתם מעוניינים לברר. זאת הדרך הטובה ביותר עבורכם להציג את עצמכם כאסרטיביים ומעורבים וגם להבין אם אתם תהיו שמחים לעבוד באותה חברה ואם המטרות והרצונות שלכם חופפים.

אל תשאלו שאלות רק כדי לשאול שאלה, הקדישו זמן ומחשבה אילו דברים חשוב לכם לדעת על המשרה הבאה שלכם או על מקום העבודה החדש שלכם. היזהרו - השאלות שלכם יכולות מצד אחד לסייע לכם לקבל את המשרה אך הן גם עלולות לפגוע לכם בסיכויי הקבלה. למשל, אם תשאלו משהו שכבר דנתם בו במהלך הראיון, זה עלול להעיד על חוסר הקשבה מצדכם, דבר שבהחלט עלול לפגוע בכם. במידה ובמהלך הראיון משהו לא היה ברור ואתם רוצים להעלות את הנושא בשנית, נסחו את השאלה כך שברצונכם להבהיר נקודה מסוימת עליה כבר שוחחתם.

שאלו שאלות שיעלו את המניות שלכם אצל המנהל המגייס, כאלו שמראות שאתם מקצוענים אמיתיים ושעשיתם שיעורי בית לפני שנכנסתם לראיון העבודה. למדו את החברה החדשה, את התחום ואת התפקיד המיועד והפגינו את הידע הזה בשאלות שלכם.

שאלות לדוגמה

על מנת להבין מהו האופי הנדרש לתפקיד תוכלו לשאול שאלות כמו: מי ממלא עכשיו את התפקיד ולמה הוא עוזב? נסו לברר גם על הפעילות היומיומית של החברה באמצעות שאלות כמו - האם אתה יכול לתאר לי כיצד נראה יום עבודה בתפקיד המיועד? מה מייחד את החברה הזו לעומת המתחרים שלה? כיצד נמדדת הצלחה? ומה התכניות של החברה לשנה הקרובה?

לבסוף, זכרו לשאול שאלות גם על תהליך הגיוס כדי להראות שאתם עם היד על הדופק ורוצים להבין כיצד הדברים עומדים להתנהל מעתה והלאה, וגם כדי לתת לעצמכם תשובות הכרחיות על המשך הדרך - למשל, האם אתה יכול לספר לי על השלבים הבאים של תהליך הגיוס? האם אני יכול לפגוש את האנשים איתם אני אעבוד או את המנהלים שלי בשלבי הגיוס? וכן, אל תחששו לשאול גם מתי צפויים לחזור אליכם בנוגע למועמדות שלכם - גם לכם מגיעות תשובות.

הכותבת היא מנכ"לית see.V, המתמחה בגיוס טאלנטים בתחומי התוכנה לסטרטאפים ולחברות הייטק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully