וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשמוע גם את העובד: מה צריך לדעת על שימוע לפני פיטורים

שלום בר

24.5.2018 / 8:00

בטרם מחליט המעסיק על פיטורי עובד, הוא מחויב לערוך לו שימוע, להקשיב לטענותיו - ולתת לו הזדמנות להגן על משרתו. כיצד עורכים את התהליך ומה אסור לעשות? מדריך

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS מהמסחר בבורסת ת"א)

חובת השימוע לפני פיטורין היא הליך המאפשר לעובד להשמיע את טענותיו בטרם תופסק עבודתו. חובה זו כבר מזמן לא חלה רק על עהמעסיקים במגזר הציבורי והיום מהלך זה הורחב וחל גם על המגזר הפרטי - תוך כדי הטלת סנקציות כבדות במקרה ויש הפרה ונגרם נזק לעובד שלו רק היה מקבל זכות לשימוע, ייתכן והיה שומר על משרתו.

בדרך כלל השימוע נערך כדי לקבוע אם העובד ימשיך בעבודתו, אך לאור פסיקת בתי הדין לעובדה ישנה מגמה של הרחבת חובת השימוע גם במקרים שמדובר בפגיעה בתנאי ההעסקה, העברה מתפקיד לתפקיד או כל שינוי מהותי אחר הקשור להרעת התנאים. חשוב לציין כי לא מדובר בהליך משפטי ולא ב"ויכוח מאורגן" בין עובד למעסיקו, אלא במתן במה לעובד להקשיב לטיעונים נגדו ולתת את תגובתו בנושא. אין זה גם הליך פורמלי שנועד לצאת ידי חובה לפני פיטורין - תוצאות השימוע יכולות להשתנות בהתאם לטיעוניו של העובד.

רוצים לקבל את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

מפוטר. ShutterStock
חובה לערוך שימוע גם במגזר הפרטי/ShutterStock

מועד השימוע

השימוע יערך לפני קבלת ההחלטה הסופית בעניין פיטוריו של העובד.

הזמנה לשימוע

העובד יקבל מהמעסיק זימן בכתב עם מטרת הזימון ופירוט הטענות העומדות נגדו, ללא יוצא מן הכלל. העובד יוכל להעביר את טיעוניו בכתב לפני השימוע, אך זה אינו מבטל את חובת ההתייצבות שלו במועד שנקבע. העובד רשאי להזמין לשימוע נציג של ועד העובדים מטעמו או עורך דין ויש לציין זאת בהזמנה. להזמנה יצורפו כל המסמכים הרלוונטיים לטענות העומדות נגד העובד.

מועד מסירת ההזמנה

ההזמנה תיעשה לפחות יומיים מראש ותוך זמן סביר לעובד להכין את נימוקיו.

היעדר התייצבות לשימוע

אם העובד אינו מעוניין בקיום הליך השימוע או לא מגיע במועד שנקבע ללא כל הסבר, ניתן לראות זאת כוויתור על זכות השימוע וחובה לציין זאת בפרוטוקול.

ויתור על השמעת הטיעונים במהלך השימוע

במידה והעובד בחר לא להגיב לטיעונים נגדו במהלך השימוע, יש לציין זאת בפרוטוקול.

פורום השימוע

השימוע ייערך בפני הגוף המוסמך לדון בהעסקתו ובפיטוריו של העובד. ניתן לזמן לשימוע את הממונה הישיר של העובד או הנציג שלו, כדי שבמידת הצורך יוכל לתת תשובות לשאלות שיעלו במהלך השימוע.

שימוע בכתב

ניתן לקיים שימוע בכתב לפי בקשת העובד, באמצעות העברת המסמכים הרלוונטיים בין הצדדים, אך מומלץ ביותר אם לא מתקיימות נסיבות מיוחדות, לערוך שימוע באופן סטנדרטי.

ראיון עבודה. ShutterStock
אין להיכנס לוויכוחים או עימותים עם העובד או להעביר אותו חקירות בסגנון בית משפט/ShutterStock

הליך השימוע

העובד מתייצב להליך השימוע, עם נציגו או בלעדיו, עם כל המסמכים והנימוקים הרלוונטיים כדי להגיב עליהם בעצמו או באמצעות הנציג שלו. פורום השימוע יאזין לטענות אלה ובמידת הצורך יציג לו שאלות הבהרה. אין להיכנס לוויכוחים או עימותים עם העובד או להעביר אותו חקירות בסגנון בית משפט. אין לקבל החלטות על תוצאות השימוע בנוכחות העובד עצמו או במהלך השימוע. יש להקשיב לטענות העובד בלב פתוח ובנפש חפצה. אם יעלו לטיעונים משכנעים, לא יתקיימו פיטוריו.

יש להודיע לעובד בתום השימוע שההחלטה הסופית תינתן לו במועד מאוחר יותר, לאחר ההתייעצות. הפורום ידון בטיעונים של העובד שלא בנוכחותו, ישקול היטב כל טענה וטענה כדי לקבל את ההחלטה. יש לבחון היטב את תיקו האישי של העובד. על חברי פורום השימוע להיוועץ בממונה הישיר על העובד במקרה הצורך.

פרוטוקול השימוע

יש לערוך פרוטוקול מפורט ומדויק בהקלטה או בכתב, שישקף באופן מלא את טענות הצדדים. אם הפרוטוקול נערך בכתב, הוא יאושר על ידי העובד בתום השימוע ויימסר לו עותק של הפרוטוקול. כמו כן, יש לערוך פרוטוקול של הדיון הפנימי בין חברי הפורום בנימוקיו של העובד ופירוט קבלת ההחלטה בדבר המשך העסקתו.

מסירת החלטה

יש למסור את החלטת פורום השימוע לעובד בסמוך ככל האפשר למועד קבלת ההחלטה, לא יותר מ-3 ימים לאחר מועד השימוע.

מכתב פיטורין

אם הוחלט לפטר את העובד, יש להוציא לו מכתב פיטורין בכתב עם מועד הוצאת המכתב, מועד כניסת הפיטורים לתוקף והנימוקים לפיטורין והאם נדרש לעבוד את תקופת ההודעה המוקדמת.

מחלה ושימוע

אסור לשלוח הזמנה לשימוע או לקיים שימוע בתקופת ימי מחלה.

השעיית עובד טרם שימוע

ככלל אסור להשעות עובד בכלל וטרם שימוע בפרט. במקרים חריגים, כאשר מדובר בעבירת משמעת חמורה או שיש חשש לנזקים, ניתן לעשות זאת. יחד עם זאת יודגש כי מדובר במקרים חריגים ובהסתמך על ראיות ברורות וחד משמעיות על העבירה או הנזק הצפוי.

כאשר מדובר בחובת השימוע לעובד לפני פיטורין, המעסיק נדרש לפעול במשנה זהירות פן יפגע בזכותו של העובד להציג את טיעוניו ויהיה מחוייב בפיצוי כספי גבוה על פיטורין שלא כדין. לפי כך, מומלץ מאד לפני נקיטת צעדים כלשהם להיוועץ בעורך דין המומחה לדיני עבודה.

הכותב הוא עו"ד מומחה לדיני עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully