וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הכלכלה מרחיב היתרים ליבוא אישי לשורת מוצרים

10.6.2018 / 8:00

צו שפרסם המשרד יתיר יבוא אישי של מוצרים רבים וביניהם גם חלקי חילוף לרכב ומוצרים לשיפוץ הבית. כדי למנוע יבוא מסחרי יוגבל היבוא ל-1,000 דולר או 30 יחידות מאותו מוצר

לפטופ וכרטיס אשראי. ShutterStock
כרטיס אשראי/ShutterStock

במסגרת המאבק ביוקר המחייה מרחיב משרד הכלכלה את ההיתרים ליבוא אישי של מוצרי צריכה. הבוקר (ראשון) פרסם המשרד, בראשות השר אלי כהן, צו המאפשר יבוא אישי של שורת מוצרי צריכה ביתיים בסכום כולל שאינו עולה על 1,000 דולר או 30 יחידות מאותו מוצר. בכל יבוא ניתן יהיה לייבא עד 5 מוצרים בלבד. מגבלות אלה נועדו למנוע יבוא מסחרי ללא אישור נפרד, אולם הן אינן מהוות מגבלה משמעותית לצרכי יבוא לשימוש אישי.

המוצרים לגביהן הוצאו ההקלות כוללים בין היתר שואבי אבק, מגהצים, מקררים, מדיחי כלים, תנורים, מושבי תינוק לרכב, חלפים לרכב, חלקים למערכת הבלימה, קוסמטיקה, תוספי מזון, מחשבים וטלוויזיות. רבים מהמוצרים המפורטים ברשימה מיובאים גם היום באופן פרטי באמצעות הזמנות מאתרי אינטרנט אולם בחלק מהמקרים עוברים הקונים על תקנות המחייבות אישורים רגולטוריים. מבחינה זו הצו "מיישר קו" עם מציאות קיימת ומסיר מגבלות רגולטוריות שאינן מיושמות.

בשורה של ממש צפוייה בתחום החלפים לרכב - בתחום זה המחירים בישראל גבוהים בשיעורים המגיעים למאות אחוזים בהשוואה למחירים במרבית מדינות העולם, ומהווים מקור עיקרי לרווחים המונופוליסטיים של היבואנים הרשמיים.

הוזלת מוצרים בשיעור של 10%-50%

יבוא של חלק מהמוצרים, כמו מוצרי בטיחות לרכב, ידרוש אישור נוסף של גופים מפקחים כמו משרד התחבורה. אולם על פי הודעת משרד הכלכלה תטופל כל בקשה והגוף המפקח יידרש למסור את תגובתו בתוך יומיים בלבד. יצוין שלאחרונה הוסרה הדרישה לאישור משרד התקשורת ליבוא מכשירים הפועלים בתקשורת קצרת טווח כמו שלטים לטלוויזיה, מכשירי בלוטות' ועוד.

הצו מרחיב גם את אפשרות היבוא האישי של מוצרים לשיפוץ הבית, כגון חומרי בניה מוצרים סניטריים.

הצו ליבוא אישי מפורסם בעקבות המלצות שהוגשו לשר כהן בספטמבר האחרון, על ידי וועדה מיוחדת שדנה בהסרת חסמים ליבוא אישי. ההחלטה תעמוד לשימוע הציבור למשך 21 ימים ולאחר מכן צפוי הצו להיכנס לתוקפו.

ההתנגדות העיקרית לפרסום צפויה מצד יבואנים ובעלי עסקים העשויים להיפגע מהיבוא. בין היתר צפויים יבואנים לטעון שהצו יאפשר את הכנסתם של מוצרים שאינם בטיחותיים ואינם עומדים בתקנים. השר כהן אמר עם פרסום הצו כי "הקלות ביבוא האישי למוצרים מיובאים לשימוש אישי תפחית את הרגולציה, תמנע תשלום עלויות נוספות ביבוא אישי, תגדיל את ממגוון המוצרים ותסייע בהפחתת יוקר המחייה".

מנתונים שאסף משרד הכלכלה עולה שפתיחת אפשרויות ליבוא אישי וקניות ברשת מוזילה מוצרים בשיעור של 10% -50%. עם זאת היקף היבוא המקוון והיבוא האישי בישראל מצומצם מאד. משק בית ישראלי מייבא בממוצע רק ב-104 שקלים בחודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully