וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאים לעבוד: מהן זכויות בני הנוער המועסקים בחופש הגדול?

נמרוד רטנר

20.6.2018 / 8:00

מאיזה גיל מותר להעסיק תלמידים במהלך החופש, כמה זמן מותר להם לעבוד ביום וכמה חייבים לשלם להם? לא כולם מודעים למלוא הזכויות של בני הנוער בעולם העבודה. מדריך

שליח פיצה. ShutterStock
לא מעט מעסיקים שמחים לקלוט את בני הנוער לעבודה. שליח פיצה/ShutterStock

ב-20 ביוני יצאו מאות אלפי תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים לחופש הגדול. רבים מהם מעוניינים, לצד הבילויים, גם לנצל את החופש לעבודה - רובם כדי לאפשר לעצמם כסף לבזבוזים ועצמאות כלכלית גדולה יותר, כך שלא יהיו תלויים רק בהוריהם. תקופת החופש הגדול היא גם תקופה עמוסה מאוד בלא מעט חנויות, רשתות ובתי עסק, כך שישנם גם לא מעט מעסיקים ששמחים לקלוט את הנוער הצעיר והנלהב, לרוב כמובן לעבודות זמניות. עם זאת, לתלמידים - כמו גם למעסיקים הפוטנציאליים - לא תמיד ברור מה מותר ומה אסור, מהן הזכויות ומהן החובות. המדריך שלפניכם יסייע לכם לדעת את זכויותיכם וחובות המעסיקים.

חשוב לציין כי "חוק עבודת הנוער" נחקק כדי להגן על הנוער העובד, להבטיח את התפתחותו הגופנית, הרוחנית והמקצועית. לפי החוק, "ילד" הוא מי שעדיין לא מלאו לו 16 שנה. "צעיר" מוגדר מי שמלאו לו 16 שנה אך עדיין לא מלאו לו 18 שנה; "נער" מוגדר בחוק כילד או צעיר (כלומר - כולל את שתי ההגדרות).

מוקד שירות לקוחות. ShutterStock
העסקה עד 11 בלילה תותר רק במשרות של עבודה במשמרות/ShutterStock

מאיזה גיל מותר להעסיק נער או נערה בחופשות הלימודים של בתי הספר?

החוק מאפשר להעסיק ילד שמלאו לו 14 שנה בחופשת הלימודים בעבודות קלות שאין בהן להזיק לבריאותו ולהתפתחותו, כדוגמת הדרכה של קייטנות או מכירת אוכל בדוכני אוכל בקניונים. שימו לב כי החוק אוסר להעסיק ילד שטרם מלאו לו 15 שנים בהופעה ציבורית אמנותית, לצרכי פרסום או בצילומים לצרכי פרסום מבלי היתר של שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים.

מאיזה גיל מותר להעסיק ילד שלא מלאו לו 18 שנה במהלך הלימודים?

אסור להעסיק ילד שעדיין לא מלאו לו 15 שנה או ילד שמלאו לו 15 וחל עליו לימוד חובה לפי חוק לימוד חובה. עם זאת, החוק מתיר להעסיק ילד בגיל 15 במידה והוא "עובד כחניך" - כלומר, רוכש מקצוע לעתיד על ידי התנסות בפועל במקביל ללימוד המקצוע בבתי ספר מקצועיים שהוכרזו על ידי שר הכלכלה.

מהם התנאים להעסקת נער?

יש שני תנאים עיקריים המחייבים כל מעסיק: הראשון - הנער חייב לעבור בדיקה רפואית ולספק אישור מרופא המשפחה. השני - הצגת צילום תעודת זהות של הנער או הוריו. מי שלא עומד בשני אלה, הנער או המעסיק - עובר על החוק.

מהו השכר המינימלי שיש לשלם לנער?

בתקנות שכר מינימום (נוער עובד וחניכים) ישנה התייחסות להיקף המשרה של נער עובד (173 שעות) ולשכר המינימום שעליו לקבל.

שכר מינימום לבני נוער. יח"צ,
שכר המינימום לבני נוער/יח"צ

למי מתלוננים אם המעסיק לא עומד בהסכמים?

"מינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה" של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים הוא הגוף לפנות אליו במידה וזכויותיכם מופרות. ניתן לפנות אליהם בטלפון 03-7347951/10/26 או בדוא"ל: Hasdara.AvodatNoar@Economy.gov.il

כמה שעות מותר להעסיק נער?

החוק קובע כי לא ניתן להעסיק נער יותר מ-8 שעות עבודה ביום אחד, ולא יותר מ-40 שעות עבודה בשבוע. אולם, במקום עבודה שמותר לעבוד בו מעל 8 שעות ביום, אפשר להעסיק ילד שמלאו לו 16 שנה ועדין לא מלאו לו 18 שנה עד 9 שעות ביום, ובלבד שלא יועסק יותר מ-40 שעות בשבוע. החוק קובע תנאי נוסף בנוגע לשעות העסקת נער - והוא שביום שלפני המנוחה השבועית או ביום שלפני חג יעבוד נער עד 7 שעות.

לאלו הפסקות זכאי הנער?

נער העובד 6 שעות ויותר זכאי להפסקה בת 45 דקות לפחות, מתוכן לפחות 30 דקות הפסקה רצופה. ביום שלפני המנוחה השבועית וביום שלפני חג, ההסקה היא של חצי שעה לפחות.

מהן שעות המנוחה שנקבעו בחוק?

לפי החוק, אסור להעסיק נער ביום המנוחה השבועית. כמו כן, המנוחה השבועית של נער לא תפחת מ-36 שעות רצופות. כאן עושה החוק הפרדה בין נער יהודי לנער שאינו יהודי. לגבי נער יהודי - המנוחה השבועית תכלול את יום השבת, ולגבי נער שאינו יהודי - תכלול המנוחה השבועית את יום השבת, או את היום הראשון או את היום השישי בשבוע, לפי המקובל עליו.

באלו שעות מותר להעסיק נער?

ככלל, נער לא יועסק ולא ירכול בלילה בין 8 בערב ל-8 בבוקר (כלומר - אסורות "משמרות לילה"). עם זאת, ישנם סייגים. החוק מתיר להעסיק צעיר (גילאי 16-18) עד לשעה 12 בלילה בתקופת חופשת לימודים רשמית, ובלבד שאם ההעסקה הסתיימה אחרי השעה 23:00, המעסיק יחזיר את הצעיר לביתו בסיום העבודה, בעצמו או באמצעות אחר מטעמו.

העסקת נער עד לשעה 12 בלילה בחופשה לא תותר בענפי עבודה מסוימים ששר הכלכלה והתעשייה קבע כי הם עלולים לפגוע בבריאותו, בשלומו או בהתפתחותו הגופנית, החינוכית, הרוחנית או המוסרית של הצעיר. במידה שהמעסיק רוצה להעסיק נער באופן קבוע עד לשעה 11 בלילה עליו לקבל אישור מראש משר העבודה. האישור יינתן רק במקומות בהם ישנה עבודה במשמרות.

הכותב הוא עו"ד ורו"ח, סמנכ"ל חשבונתון (המרכז לחשבי שכר ומנהלי חשבונות)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully