וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האנרגיה ממליץ להקל על מחפשי הגז

19.6.2018 / 15:28

ועדה בראשות מנכ"ל המשרד הגישה את המלצותיה בדבר מדיניות הגז, לפיהן מאגרים קטנים לא יחויבו בחיבור ליבשה. שטייניץ: "הוכחנו שאפשר להוריד את מחירי הגז ללא פיקוח"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאגר תמר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מתווה הגז הוא הצלחה פנטסטית ומתנגדי המתווה צריכים להודות שהם טעו. כל הניסיונות להטלת פיקוח על מחירי הגז בעולם כשלו ובקנדה אפילו הוקמה וועדת חקירה בעקבות כישלון דומה", כך אמר היום (שלישי) שר האנרגיה יובל שטייניץ במעמד הצגת המלצות הוועדה למדיניות הגז של ישראל. שטייניץ אמר כי כל תחזיותיהם של מבקרי המתווה התבדו, ובהן הטענות שהמתווה לא יגרום לתחרות ולהורדת מחירים בשוק הגז הטבעי.

"הוכחנו שאפשר להוריד את מחירי הגז גם ללא פיקוח", טען שטייניץ. הוא התייחס בכך בעקיפין גם לפרשת הפגישה בינו לבין יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, שבה הציע גבאי לוותר על פירוק האחזקות של מונופול הגז ולהטיל פיקוח מחירים.

הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי, הציגה את המלצותיה לעדכון מדיניות יצוא הגז הלאומית. הוועדה בחנה את הצרכים העתידיים של משק הגז על פי תרחישים שונים והגיעה למסקנה שהמשק הישראלי יזדקק לכמות מינימלית של כ-500 מיליארד מ"ק של גז עד לשנת 2042. התחזיות נעו בטחח רחב שנע בין 360 מיליארד מטרים מעוקבים גז ל-875 מיליארד מטרים מעוקבים.

השר שטייניץ: "לקדם במהירות הזרמת גז טבעי לטורקיה'". רויטרס
"מתנגדי המתווה צריכים להודות שהם טעו". שר האנרגיה יובל שטייניץ/רויטרס

ההמלצות תקפות רק לחברות עתידיות

על פי תחזית הוועדה, תוכפל עד שנת 2030 מערכת חיבורי הגז לישראל פי 3 בערך, ותוכל לספק כ-30 מיליארד מ"ק גז טבעי בשנה לישראל

הוועדה הביאה בחשבון את האפשרות שעד שנת 2030 תעבור ישראל למערכת תחבורה המבוססת על גז וחשמל המופק מגז, וכן תחנות כוח המופעלות על ידי גז בלבד. המשמעות של מהלכים אלה היא גידול בצרכי הגז לעומת הערכות קודמות של המשרד, אולם המלצות הוועדה אינן שונות באופן מהותי ממסקנות ועדת צמח שהגישה את המלצותיה בנושא לפני 5 שנים.

ועדת צמח קבעה שחברות הגז יוכלו לייצא כ-40% מכמות הגז שתתגלה בישראל. שר האנרגיה שטייניץ אמר כי הייצוא נדרש על מנת לממן את פיתוח שדות הגז ובניית המערכת המחברת את המאגרים לישראל. על פי תחזית הוועדה, תוכפל עד שנת 2030 מערכת חיבורי הגז לישראל פי 3 בערך, ותוכל לספק כ-30 מיליארד מ"ק גז טבעי בשנה לישראל.

השינוי העיקרי בהמלצות הוועדה היא הקלות בדרישה מחברות הגז לחבר את המאגרים לחוף. על פי ההמלצות לא יחוייבו מאגרים קטנים בהיקף של 50 מיליארד מ"ק להתחבר בצינור משלהם לחוף, מאגרים בינוניים בהיקף של עד 200 מיליארק מ"ק יחוברו על פי שיקול משרד האנרגיה ואילו חובת החיבור למאגרים גדולים יותר תישמר. השינוי נועד להקל על חברות חדשות שיבקשו להיכנס לשוק ולחסוך מהן את ההוצאה הכבדה והכנראה מיותרת של חיבור המאגר לחוף.

שטייניץ הדגיש שהמלצות הוועדה אינן מהוות הטבה או הקלה למונופול הגז הקיים והן מתייחסות רק לחברות גז חדשות שייכנסו למשק בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully