וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למוטב בלבד: זו הדרך הנכונה לכתיבת צ'ק

אורן ליטוין

2.7.2018 / 7:00

צ'קים מהווים דרך תשלום נוחה ובטוחה - אך יש להקפיד על מספר כללים כדי להבטיח שהם יכובדו ושהכסף יגיע ליעדו. מה צריך לכתוב על הצ'ק והאם ניתן לבטלו אחרי שנכתב? מדריך

צ'ק. ShutterStock
צ'ק/ShutterStock

צ'קים משמשים את כולנו כאמצעי תשלום בטוח. כיום, כמעט לא ניתן לשכור דירה מבלי להפקיד בידי בעל הבית צ'קים כערובה לשכירות. עסקים רבים, אף הם מתבססים על הפקדת צ'קים כביטחונות עבור הבנק וכן כחלק בלתי נפרד מהתנהלותם הכלכלית. בנוסף, רבים משתמשים בצ'קים לצורך העברת כסף באמצעות הדואר משום שזו יותר בטוחה מהעברת מזומן.

על פי פקודת השטרות, צ'ק הוא שטר חליפין משוך על בנקאי ובר פירעון עם דרישה. בנוסף, הצ'ק יכול להיות עתידי כך שהתאריך הנקוב בו יהיה מאוחר מיום הוצאתו. אולם, צ'ק כזה (צ'ק מאוחר) לא יהיה בר-פירעון ולא יהיה ניתן לקיבול, אלא מהתאריך הנקוב בו.

אך איך כותבים צ'ק בצורה נכונה, על מה צריך להקפיד והאם ניתן לבטלו?

כתיבת הצ'ק

אם החתימה מתבצעת על ידי מוסד, החותם המיועד צריך להוסיף את חותמת המוסד, אחרת הבנק לא יכבד את הצ'ק

כתיבת הצ'ק צריכה להתבצע בזהירות וללא טעויות על מנת שהצ'ק לא יחזור. על כותב הצ'ק להקפיד על כתב יד ברור, ועל עט בצבע אחיד בו יכתבו גם האותיות וגם הספרות.

על מנת שצ'ק לא יזויף, יכובד ולא יגרום לכאבי ראש מיותרים, על כותב הצ'ק לשים לב למספר כללים:

1. הגבילו את הצ'ק - במידה ואתם רושמים צ'ק לחברה או לאדם פרטי, רשמו את שם המוטב ושרטטו שני קווים מקבילים בחלקו העליון של הצ'ק (קרוס). הדבר יגרום לכך שאת הצ'ק ניתן להפקיד רק לחשבון בנק ולא ניתן יהיה למשוך אותו כמזומן מהבנק.

2. רשמו בין שני הקווים של הקרוס את המילים "למוטב בלבד" - משמעותה של פעולה זו היא שמקבל הצ'ק, לא יכול להעביר אותו הלאה לגורם אחר. החשיבות של עניין זה היא היכולת לעקוב אחר הצ'קים אותם רשמתם.

3. תחמו את הסכום - את הסכום במילים יש להצמיד לימין ולאחריו לרשום את המילה "בלבד". את סכום הצ'ק במספרים יש לרשום בצמוד לסימן ה-ש"ח. בשני המקרים חשוב להקפיד לא להשאיר רווחים, על מנת למנוע אפשרויות לשינויים.

4. תיעוד - חשוב לרשום על גבי הספח המצורף לצ'ק את תאריך כתיבתו, הסכום, הנמען וכן את תאריך הצ'ק. דבר זה עשוי לעזור לכם במקרה של חיוב חריג.

5. חתימה - את החתימה על הצ'ק יכול לבצע רק מורשה החתימה בהתאם לתנאי החשבון בבנק. בנוסף, אם החתימה מתבצעת על ידי מוסד, החותם המיועד צריך להוסיף את חותמת המוסד, אחרת הבנק לא יכבד את הצ'ק.

עוד באותו נושא

לעבור את הקיץ בשלום: כך תחסכו בחשמל בעונה החמה

לכתבה המלאה

טעויות נפוצות בכתיבת צ'ק:

הגבלות לא חוקיות - יש הטועים לחשוב כי אם ירשמו על הצ'ק רישום כגון: "צ'ק ביטחון", "לשימוש במקרה חירום", אז הם יהיו מוגנים מפני גבייתו. טעות בידם. אם הצ'ק תקין והוא יוצג לפירעון על ידי מחזיק הצ'ק, הבנק יפדה אותו. עם זאת, יש לדבר משמעות בהתנהלות מול האדם שקיבל מכם את הצ'ק ופדה אותו בניגוד לסיכום ביניכם.

לא ניתן לבטל את הצ'ק - טעות מרה. אם, למשל, רכשתם פינת ישיבה בצ'ק אך היא לא הגיעה, תוכלו לבטל הצ'ק לאחר התייעצות עם עורך דין. ההתייעצות זו היא חשובה במיוחד מכיוון שביטול צ'ק עלול להוות עבירה פלילית. חשוב לציין כי במקרה בו יבוטל הצ'ק, יוכל מקבלו לפנות ללשכת ההוצאה לפועל ולבקש את מימושה על ידי עיקול. במקרה כזה על מבטל הצ'ק להוכיח כי ביטול הצ'ק נעשה כדין.

הכותב הוא עורך דין מומחה להליך פשיטת רגל וחדלות פרעון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully