וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעויות של המנהלים: כך תצילו את החברה מפשיטת רגל

תמיר סער

12.7.2018 / 8:01

לא מכירים טוב את העסק, מתעלמים מהעובדים הוותיקים, פועלים מתוך פחד או סתם בלי אסטרטגיה. חברות רבות המגיעות למצב של כינוס נכסים סובלות מאותן בעיות. מדריך

פשיטת רגל. ShutterStock
פשיטת רגל/ShutterStock

בחודשים האחרונים נדמה שיותר ויותר חברות מגיעות לחדלות פירעון - הקפאת הליכים, פירוק או כינוס נכסים. נראה שאותן טעויות בניהול חוזרות על עצמן בחברות שנקלעו לקשיים, בין אם מדובר בקונצרן גדול או בעסק קטן. הימנעות מאותן טעויות נפוצות עשויה להקטין את הסיכוי של חברה להיקלע לקשיים.

הטעות הניהולית: אגו גדול והתעלמות מידע צבור של עובדים ותיקים

בהרבה חברות כושלות מתברר שהסיבה המרכזית לכישלון היא שהבעלים או היזם התעלם מהידע הצבור של עובדים, במיוחד הוותיקים, אשר צברו מומחיות בתחום עיסוקם, היכרות לעומק עם החברה, השוק שבו היא פועלת, המתחרים, האתגרים וההזדמנויות שעומדים בפניה. מנהל כזה ייטה לסכל פיתוח רעיונות עסקיים שיגיעו מצד עובדים מוכשרים ומנוסים, וכן להתעלם מסימני אזהרה שיציבו בפניו.

התיקון: מנהל שיידע לשים את האגו בצד ואת הצלת העסק במרכז ויטה אוזן לעובדי המפתח, עשוי למצוא פתרונות יצירתיים להיחלצות מחלק מהקשיים הפיננסיים. כשחברה נמצאת בהקפאת הליכים, הדבר עשוי להוביל למימוש החברה במחיר ובתנאים טובים יותר.

הטעות הניהולית: לא להכיר את העסק "מלמטה"

לפני שנים שימשתי כמפרק עסק לשחיטת עופות. הדבר הראשון שהיה ברור לי הוא שבעל העסק (חבר שמונה מטעם הקיבוץ, הבעלים) לא באמת מכיר את העסק ואת שרשרת הייצור - החל מהשינוע, דרך הפיקוח (כשרות), שחיטה, עיבוד ועד לאריזה והמשלוח. חוסר היכרות זה התבטא בנזקים כספיים.

התיקון: להכיר את העסק "מלמטה" - החל מהפרטים הקטנים, האפורים והבירוקרטיים ביותר ועד להכרת הדוחות החשבונאיים (מאזן, תזרים ורווח והפסד), דוחות התמחיר והאשראי.

הטעות הניהולית: לתת לפחדים לנהל אותך ולאמץ ראיה שלילית

חברה בקשיים נאלצת להתנהל מול אינטרסים שונים ואף מנוגדים של הגורמים המושפעים ישירות או בעקיפין מהקשיים הפיננסיים, שחלקם חוששים לכספם. מבחינת המנהל מדובר ב"רעשים" (לגיטימיים אמנם) אך אסור שינהלו את הסיטואציה. התנהלות מתוך פחד מובילה להחלטות שגויות.

התיקון: לאמץ ראייה חיובית, ללמוד להתנהל מול רצונות שונים ומול פידבקים שליליים ולבצע את הצעדים הנדרשים בנחישות וללא מורא. לדוגמה: באחד התיקים נדרשתי לנהל מספר בנייני משרדים במקום ההנהלה הקודמת, מה שחייב אותי להתנהל מול מאות דיירים, שלכל אחד מהם תפיסה משלו לגבי אופן הטיפול בבעיות. היה עלי לפעול באופן החלטי וחיובי מול הגורמים המעורבים ולזכות באמון הדיירים כדי להחזיר את הבניינים למצב אופטימלי, להגדיל את ההכנסות ואת שווי הבניינים.

הטעות הניהולית: לא להגדיר באופן ברור את האסטרטגיה של העסק

כאשר לא מתבצעת חשיבה מעמיקה על האסטרטגיה העסקית, שלוקחת בחשבון את החולשות והחוזקות של העסק, קל לדרדר את החברה.

התיקון: הגדרה מחודשת של מאפייני העסק. לפני שנים מוניתי ככונס נכסים של קניון באזור המרכז. מצאתי קניון עם 40% תפוסה, שהוחשך במתכוון כדי לחסוך בעלויות החשמל, ועל חלונות הראווה היו מודבקים שלטי "להשכרה". הדבר הראשון שעשיתי היה להאיר את המקום ולהוריד את שלטי ה"להשכרה". בשלב הבא אפיינתי את קהל היעד של הקניון: מאחר שבסבי

בה פעל קניון גדול, הבנתי שעלינו לפנות לקהל אחר, עם צרכים אחרים. הכנסתי לקניון סניף גדול של משרד ממשלתי, מה שהזרים לקניון קהל משמעותי דווקא בשעות הבוקר המוקדמות. בהמשך הכנסתי רשתות ביגוד קטנות שעונות לאותו קהל יעד, מרפאות מומחים, דואר ועסקים משלימים נוספים. בסוף התהליך התפוסה בקניון עמדה על 100% והצלחתי לממשו במחיר השוק האמיתי שלו.

עוד באותו נושא

הסדר נושים לחברת קרמיקה שנקלעה לחובות של כ-10 מיליון שקל

לכתבה המלאה

הכותב הוא רו"ח ושותף במשרד ליאון אורליצקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully