וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה הצעת החוק לקידום תחרות מול יבואנים בלעדיים

9.7.2018 / 11:28

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה להעביר את הצעת החוק, שמקדמים שר הכלכלה והממונה על ההגבלים העסקיים, לקריאה שנייה ושלישית. ההצעה מבקשת לשחרר את חסימת הייבוא המקביל של מוצרי טואלטיקה כדי להגביר את התחרות ולהוריד מחירים

משחות שיניים ומי פה. אבי כהן
מוצרי טואלטיקה/אבי כהן

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק ממשלתית של שר הכלכלה והתעשייה והממונה על ההגבלים העסקיים, לקידום התחרות מול יבואנים בלעדיים של מוצרי טואלטיקה. מדובר בתיקון לחוק ההגבלים העסקיים "הסרת חסמים בתחום הייבוא", במסגרת הוראת שעה ל-3 שנים, לרבות אפשרות הארכה ל-3 שנים נוספות.

מטרת הצעת החוק להגדיל את התחרות בתום הפארמה ולהוביל להפחתת יוקר המחייה, תוך פתיחת חסמי ייבוא והגדלת מגוון המוצרים שמוצעים למכירה בישראל. הצעת החוק מסמיכה את הממונה על ההגבלים להורות ליבואן בלעדי על צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט, על מנת למנוע פגיעה בתחרות מיבוא מקביל. בדומה לסמכויות הממונה בתחום המונופולים או קבוצות ריכוז, הפרה של הוראותיה כמוה כהפרה של חוק ההגבלים העסקים.

החוק נועד להגביל את כוחם של היבואנים הבלעדיים, המנצלים את כוחם לצמצם פעילות של יבואנים מקבילים כמו מניעת גישה לערוצי ההפצה הקמעונאיים, תוך ניצול לרעה של כוח השוק המצוי בידיהם. כמו כן, החוק יגביל את תופעת ה"גיאו-בלוקינג", לפיה יבואן בלעדי מונע גישה של צרכנים ישראלים לרכישת מוצרים באתרי אינטרנט זרים, על מנת שאותו צרכן יקנה דרך ערוצי ההפצה של היבואן ולא ברכישה מקוונת.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, מסר: "יבואנים מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים לטובת מחירים גבוהים בשוק הישראלי, מה שמביא לפערי מחירים בלתי סבירים בין ישראל לעולם. משרד הכלכלה, לרבות הרשויות הכפופות אליו, ימשיכו לקדם בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחייה".

הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, הוסיפה: "יבוא מקביל הוא בעל חשיבות בהורדת יוקר המחייה, ואנו שמחים כי שר הכלכלה שם את הנושא בראש סדר העדיפות שלו".

התנגדות חריפה מצד איגוד לשכות המסחר

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, נכח גם הוא בדיון והביע את התנגדותו החריפה להצעת החוק. "הצעת החוק פוגעת בערכי היסוד הכי בסיסיים של המדינה. היא מעניקה סמכויות לרשות להגבלים עסקיים, המתאימות למשטרי עריצות. היא אינה תואמת לשיטה הדמוקרטית הנהוגה אצלנו ומרוקנות מכל תוכן את הזכות לחופש העיסוק, שהינה זכות יסוד הבסיסית".

לין הוסיף כי "ההצעה מהווה דוגמה לרדיפה סלקטיבית אחר יבואנים ישירים. עצם העובדה שנותנים לרשות להגבלים עסקיים את הכוח לכפות על יבואן מה לעשות ומה לא לעשות, רק משום מעמדו או משום החשש שהוא עלול לפגוע בתחרות; מבלי שיוגדר מהו אותו חשש או מהי אותה פעולה העלולה לכאורה למנוע תחרות היאבמהלך מסוכן של ריכוז כוח רב ושרירותי בידי רשות רגולטורית. זוהי פגיעה אנושה ביסודות המשפט בישראל, בערכי הדמוקרטיה ובזכות חופש העיסוק שהיא זכות יסוד חוקתית".

עוד באותו נושא

היבואנים נגד שופינג אונליין: "ההקלות ימוטטו את המגזר העסקי"

לכתבה המלאה
seperator

רוצים לקבל את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל yael_g@walla.net.il


או בקבוצת הפייסבוק "אכלו לי שתו לי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully