וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחתה של 80% בצריכת שקיות הנשיאה החד-פעמיות בשנת 2017

15.7.2018 / 13:19

על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, רשתות השיווק דיווחו בשנה שעברה על מכירות של כ-378 מיליון שקיות נשיאה - לעומת לא פחות מ-1.753 מיליארד שקיות ב-2016

שקיות ניילון. ShutterStock
שקיות/ShutterStock

לקוחות רשתות המזון הפחיתו ב-80% את השימוש בשקיות ניילון, בעקבות החוק המחייב תשלום של 10 אגורות לשקית, כך עולה מעדכון שהפיץ היום (ראשון) המשרד להגנת הסביבה שיזם את החקיקה. מהדיווח עולה כי בשנת 2017 נמכרו 378 מיליון שקיות לעומת 1.753 מיליארד שקיות בשנת 2016, טרם כניסת החוק לתוקפו. משקלן הכולל של השקיות שנחסכו הוא 7,091 טון.

הצריכה הממוצעת של שקיות בישראל היא 171 שקיות לשנה לנפש. בכוונת המשרד להגנת הסביבה להחמיר את התקנות ולהגיע בעוד 12 שנים ליעד של 65 שריות לנפש בלבד.

החוק נחקק באפריל 2016, במטרה לצמצם את השימוש בשקיות פלסטיק. החקיקה לוותה במסע פרסום רחב היקף וחלוקה חינמית של סלי קניות, במטרה לעודד את הציבור לשנות את הרגליו. שקיות הפלסטיק אינן ניתנות למחזור ונחשבות לאחד מגורמי הזיהום העיקריים בעולם: התפזרותן בשטחים הפתוחים ועל פני הימים גורמת בית היתר למותם של בעלי חיים רבים ולשינויים אקולוגיים מרחיקי לכת.

החוק התקבל לאחר חילוקי דעות רבים ותחת לחצים: עם המתנגדים נמנו יצרני השקיות, שחששו מפני אבדן פרנסתם והזהירו מפני פיטורים בענף. אחת המחלוקות היתה על גובה התשלום. השר להגנת הסביבה בעת אישור החוק, אבי גבאי, הסכים להפחתת התשלום עבור השקית מ-40 אגורות ל-10 אגורות. המתנגדים להפחתה חששו שהמחיר הקטן שאושר, 10 אגורות, לא ישרש את המנהג של מרבית הלקוחות להשתמש בשקיות הפלסטיק כתחליף לסלים שיש לזכור להביא מהבית.

התשלום עבור השקיות אינו מועבר לרשתות אלא לקרן הניקיון המנוהלת במשרד להגנת הסביבה האמורה להשקיע את הכסף במיזמים המשפרים את איכות הסביבה. מהנתונים עולה שעד כה נצברו בקרן הכנסות של 40 מיליון שקל מהיטל השקיות, בנוסף להיטלים אחרים המועברים לקרן.

במהלך הדיונים על החוק הוחלט בין היתר להטיל את התשלום רק על רשתות המזון הגדולות בלבד ("קמעונאי גדול"), ולא בכל בתי העסק שרבים מהם ממשיכים לספק ללקוחות כשירות אמצעי אריזה ונשיאה מחומרים בלתי ניתנים למיחזור. ההפחתה בשימוש בשקיות ברשתות המזון, בשיעור של כ-80% הביאה להפחתה בשיעור של 53% בכלל בתי המסחר והמשרד להגנת הסביבה מבקש להרחיב את גביית התשלום במטרה להפחית עוד יותר את השימוש בשקיות המזהמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully