וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים להשקיע בבורסה לניירות ערך? זה מה שאתם צריכים לדעת

ניר אמזל

24.7.2018 / 13:30

כל חברה המבקשת לצאת להנפקה מחויבת על פי חוק לפרסם תשקיף - מסמך המכיל את כל הפרטים הנחוצים לציבור כדי להחליט האם להשקיע את כספו. למה לשים לב במסמך? מדריך

חוזים. ShutterStock
חוזים/ShutterStock

המילה "תשקיף" נשמעת אמנם כמו מונח פיננסי הידוע למעטי המומחים בשוק ההון, אך למעשה מדובר במונח פשוט בהרבה. תשקיף הוא מסמך המשמש להצעה של ניירות ערך לציבור והוא מכיל את כל המידע הנחוץ לציבור כדי להחליט האם לרכוש את ניירות הערך אותם מציעה החברה. כל תשקיף כזה, שמפורסם לציבור הרחב, מחויב קודם לפרסומו באישור הרשות לניירות ערך, שמאמתת אותו ובודקת כי לא נעשו במסמך כל חריגות או הטעייה של הציבור.

התשקיף הוא תנאי כמעט הכרחי כדי לצאת להנפקה. יתרה מכך, חוק ניירות ערך אומר כי הצעה לציבור (מעל ל-35 אנשים) ללא תשקיף מהווה עבירה פלילית שדינה 5 שנות מאסר. לאחר שבשנים 2014-2016 נחשפו מספר פרשות חמורות, שבמרכזן גיוס כספים ללא תשקיף אלא באמצעות פרסום נרחב באינטרנט ובאמצעי תקשורת, הרשות הגבירה את מאמצי האכיפה שלה כנגד מיזמי השקעות לא מפוקחים והחמירה משמעותית את הרף על פיו פרסום מידע נחשב לכזה המחייב תשקיף. לפי עמדת הרשות, כל פרסום של פרט כספי או צפי תשואה ליותר מ-35 איש מחייב כיום תשקיף.

הכנת תשקיף היא עניין מורכב ומסובך עבור החברה אבל דווקא קריאה נכונה של התשקיף עשויה להיות דבר פשוט וקל עבור המשקיע הפוטנציאל ולספק לו מידע חיוני ביותר שיכריע - האם מדובר בהשקעה אטרקטיבית או לא. התשקיף, כלומר המסמך, עמוס מידע ומחולק למספר פרקים - לא כולם חשובים במידה זהה ולכן חשוב לשים את הדגש על הפרקים המהותיים שעל המשקיע הפוטנציאל לקרוא טרם קבלת החלטתו.

מבנה התשקיף

הפרק השני בתשקיף עוסק לרוב בפרטי ההצעה. בפרק זה כתוב מהו סכום הגיוס הכולל אותו רוצה החברה לגייס מהמשקיעים לצד סכום ההשקעה המינימלי שיש על כל משקיע לספק (כל חברה בוחרת את סכום ההשקעה המינימלי לפי רצונה). כמו כן, בפרק זה מפורטות העמלות השונות שהקרן גובה ממשקיעיה (דמי ניהול, אחזקה וכו'), שהן וודאי חשובות מאוד וצריכות להילקח בחשבון (עמלות גבוהות באופן חריג הן נורת אזהרה לכל משקיע). בפרק זה מוסברים מסלולי ההשקעה האופציונליים והטפסים הנחוצים למשקיע. בנוסף, בפרק זה מופיע נושא המיסוי - נושא בעל משנה חשיבות כי הוא מציג למשקיע את המס הפוטנציאלי שהוא צפוי לשלם בעת קבלת הרווחים. בעזרת מידע זה המשקיע יכול להחליט האם מדובר בהשקעה אטרקטיבית או לא.

הפרק השלישי עוסק בהון השותפות. כלומר, ניתן לבדוק בפרק זה האם בעלי השליטה השקיעו מהונם העצמי בפרויקט או לא (השקעה כספית מכיסם של בעלי השליטה בפרויקט היא איתות חיובי למשקיע). השקעה משמעותית של בעלי השליטה מצביעה על זהות אינטרסים בין המשקיע לבין הבעלים וקריטית להצלחת ההשקעה מנקודת מבטו של המשקיע.

הפרק הרביעי הוא פירוט הסכם השותפות. ההסכם מפרט למעשה מבחינה משפטית את מבנה ההשקעה, מתאר את הפרויקט המדובר, את מטרת השותפות וכיוצא בזה.

הפרק השישי עוסק בתמורת ההנפקה. ניתן לראות לאן צפויים להיות מנותבים כספי ההשקעה שלנו ומה ייעודם. חשוב שהמשקיע ידע בדיוק מה מתכננת החברה המגייסת לעשות עם הכסף שגויס, מה שיפחית משמעותית את רמת אי הודאות בהשקעה.

הפרק השביעי מפרט את תיאור עסקי השותפות. מדובר בפרק החשוב ביותר למשקיע ובו ניתן לראות את התוכנית העסקית ואת התשואה הצפויה למשקיע. בנוסף, בפרק זה ישנם "ניתוחי רגישות" המשמשים לאמידת הסיכונים של עיכוב הפרויקט, ירידת מחירי המכירה וכדומה (בהשקעה בקרנות המגייסות כסף למיזמי נדל"ן). הפרק בעצם מכיל את עץ האחזקות של חברות ההשקעה ומפרט את סדר חלוקת הכספים בעת אירוע מימוש. בנוסף, הפרק מפרט על הסביבה הכלכלית של הפרויקט, על נתונים של פרויקטים דומים בסביבה ועל גורמי הסיכון הקשורים להשקעה.

באופן כללי, לתשקיף מצורפים גם דוחות כספיים שמטרתם להציג את התמונה הפיננסית למשקיע. כמו כן, היישות המונפקת מחויבת בפירוט אודות הליכים משפטיים מהותיים להשקעה ולאירועים מהותיים כלליים בעיני המשקיע הסביר. יתרה מכך, כאשר שותפות/חברה מפרסמת תשקיף היא מפרסמת בנוסף מצגת שוק הון שמתמצתת את עיקרי התשקיף למספר מצומצם של עמודים שרלוונטיים למשקיע ועשויים לסייע לו בהליך קבלת ההחלטה האם ההשקעה אטרקטיבית או לא.

עוד בעסקים

אז מה אם אין כבר עוף בשקל: איזו רשת מוכרת את השניצל הכי משתלם

לכתבה המלאה

הכותב הוא עורך דין, מנכ"ל HAP ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully