וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חורבן הבית והעסק: המדריך המלא לבן הזוג של פושט הרגל

אורן ליטוין

22.7.2018 / 10:26

לרגל יום תשעה באב, שמצוין לזכר חורבן בית המקדש, בדקנו איך אפשר להתמודד במצב שבו הבית שלנו עלול להיחרב - בגלל פשיטת רגל, ואיך הליך כזה משפיע על בני הזוג. מדריך

פשיטת רגל. ShutterStock
פשיטת רגל/ShutterStock

כאשר אדם יורד מנכסיו ואינו מצליח לשלם את חובותיו, הוא יכול לפנות להליך של פשיטת רגל. במסגרת זאת, מבקש החייב מבית משפט המחוזי להתחיל הליך פשיטת הרגל. אם בית המשפט מאפשר זאת, נעצרים כל ההליכים המשפטיים נגד החייב, ובמקביל ממונה כונס נכסים - שתפקידו לחשב את כל הונו של החייב ולחלק אותו לנושים לפי סדר עדיפויות קבוע מראש. כמו כן, מחשב כונס הנכסים את הסכום לתשלום בו יוכל החייב לעמוד ולשלם בעבור חובותיו.

בתקופה זו מוטלים על פושט הרגל מגבלות רבות: הוא אינו יכול לצאת לחו"ל, אינו יכול לפתוח עסק, אינו יכול להנפיק צ'קים; וכן סנקציות נוספות שתכליתן לוודא כי פושט הרגל מתאמץ להחזיר חובותיו כפי יכולתו. השלב שלאחר מתן צו כינוס הוא ההכרזה על פשיטת רגל; ולאחר מכן, כאשר בית המשפט השתכנע שכל מה שניתן לשלם לנושים שולם או כי אין תועלת בהמשך ההליכים, הוא נותן לחייב צו הפטר. משניתן צו זה נמחקים חובות העבר ומוסרות ההגבלות שהוטלו על החייב.

צריך לזכור שהליך פשיטת הרגל משפיע על משפחתו של החייב, ובפרט על בן/בת זוגו. נשאלת השאלה האם גם בן הזוג מוכרז כפושט רגל, והאם ניתן לגבות גם את חלקו ברכוש המשותף? התשובה אינה חד משמעית, אך נקיטת אמצעי זהירות יכולה להועיל לבני זוג שנקלעו להליך פשיטת הרגל.

הפרידו חשבונות

כאשר אחד מבני הזוג מחליט להקים עסק, עליו להתנהל בחשבון בנק נפרד מזה המשפחתי. כך, היה וחלילה יקלע לתסבוכת כלכלית, חשבון הבנק יהיה מופרד והוא יוכל להוכיח לבית המשפט כי התסבוכת הכלכלית תלויה בו ובהתנהלותו הכלכלית בלבד - ואין לבן או בת הזוג קשר אליה. בדרך כלל בית המשפט יקבל את טענתו ויותיר את בן הזוג מחוץ לסיפור.

עוד באותו נושא

מחאת חוק הפונדקאות: זכויות עובדי קהילת הלהט"ב לשבות

לכתבה המלאה

רישום משותף על נכסים

כאשר בני הזוג רוכשים דירה או רכב, חשוב לרשום אותם על שם שני בני הזוג (כמובן אם הדירה שייכת לשניהם ולא שייכת לאחד מהם במסגרת הסכם ממון). החשיבות לכך ברורה: אמנם במסגרת חוק יחסי ממון - הסדר איזון המשאבים - מכיר החוק בדירה שנרכשה על ידי הזוג כשייכת לשניהם; אך אם תירשם רק על אחד מהם, נטל ההוכחה שהנכס אכן שייך לו יוטל על בן הזוג - ולא בטוח שבית משפט יקבל זאת. לכן, בבואכם לרכוש דירה או רכב, דאגו כי יהיה רשום על שני בני הזוג, או החתימו עו"ד על שיתוף הדירה.

לא לחתום ערבות על חובות בן הזוג

האדם שקל לנו ביותר להחתים כערב הוא בן הזוג, אך מדובר בצעד שאינו חכם בעליל. שכן, אם חלילה יכנס העסק לתסבוכת, שני בני הזוג יהיו חתומים על החבות ולא רק אחד מהם.

הסכם ממון

כאשר אחד מהצדדים פותח עסק, מומלץ מאד לערוך הסכם ממון בין בני הזוג שיתאר הפרדת רכוש ביניהם. מהלך זה עשוי לחסום הטלת חובות על בן או בת זוג שאינו אחראי לה.

לסיכום, חובות בן הזוג עלולים, במקרים מסוימים, להכניס את בן הזוג השני למציאות חיים עגומה וקשה; ואולם, ברוב המקרים, החוק יעמוד לצידו וחובותיו, לא יחולו עליו ולא על חלקו בנכסים המשותפים. עם הקפדה יתרה על הפרדה כלכלית בין בני הזוג, סביר להניח שבתי המשפט יפרידו אף הם את הנכסים ובן הזוג לא יאלץ לשלם אף הוא מחלקו היחסי.

הכותב הוא עורך דין מומחה לפשיטות רגל וחדלות פרעון

  • עוד באותו נושא:
  • פשיטת רגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully