וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משמעת תקציבית ותחזית צמיחה חיובית: דירוג האשראי של ישראל עלה

4.8.2018 / 4:02

דירוג האשראי של ישראל עלה מ-A מינוס ל-AA מינוס. בכך המדינה הצטרפה למועדון מצומצם של המדינות במשפחת דירוג אשראי זה - מעל סין, יפן ומדינות נוספות. כחלון: "האמון שמביעים בנו הגופים הכלכליים החזקים בעולם מאפשר לנו להצמיח את המשק"

בנק ישראל, ירושלים. אוגוסט 2013. רויטרס
בנק ישראל/רויטרס

חברת דירוג האשראי הבינלאומית P&S פרסמה אתמול (שישי) כי העלתה את דירוג האשראי של מדינת ישראל לרמה AA- עם תחזית "יציבה". מדובר בפעולת דירוג ראשונה מאז ביקורם השנתי של נציגי החברה בישראל, שהתקיים בחודש יולי האחרון. ההודעה של חברת הדירוג משלימה תקופה של שנה בה תחזית הדירוג עמדה על "חיובית".

שר האוצר משה כחלון אמר כי "האמון שמביעים בנו הגופים הכלכליים החזקים בעולם מאפשר לנו להמשיך ולהצמיח את המשק ובעזרת פירות הצמיחה לקיים מדיניות של צמצום פערים חברתיים וחיזוק מעמד הביניים והשכבות החלשות". לדבריו העלאת הדירוג "תחסוך לנו הוצאות מימון של מיליארדי שקלים אותם נפנה עבור המשרדים החברתיים - הבריאות, החינוך והרווחה".

החשב הכללי, רוני חזקיהו, אמר כי "העלאת הדירוג של מדינת ישראל לרמה הגבוהה ביותר אי פעם משקפת את הכרת הגופים הכלכליים הבינלאומיים בחוזקה של כלכלת ישראל ומדגישה את החשיבות בקידום מדיניות המעודדת צמיחה תוך שמירה על משמעת פיסקלית".

ראש הממשלה ושר האוצר בטקס חתימת הסכם הגג בין עיריית שדרות למשרדי האוצר והבינוי והשיכון ולרמ"י, 9 באפריל 2018. רויטרס
כחלון ונתניהו/רויטרס

העלאת הדירוג מכניסה את מדינת ישראל לרשימה מצומצמת של מדינות בדירוג אשראי במשפחת ה-"AA", וממקמת את ישראל במיקום הגבוה ביותר אי פעם - ומעל מדינות רבות כמו סין, יפן, צ'ילה ואחרות. בחברה העריכו כי כלכלת ישראל תצמח בשיעור ממוצע של כ-3.3% בשנים 2018 עד 2021, כאשר הצמיחה תנבע מצריכה פרטית, המשך פעילות השקעות של תאגידים וכן ביצועים חזקים בתחום ייצוא השירותים. נציגי חברת הדירוג הדגישו את חוזקות הליבה של דירוג האשראי של ישראל: כלכלה מגוונת, מודרנית ומשגשגת, חשבונות חיצוניים חזקים, משמעת פיסקלית ומסגרת מוניטרית גמישה.

עם זאת, נציגי החברה ציינו כי המבנה המגוון של הקואליציה עלול להגביל את יכולת הממשלה לטפל בסוגיות מבניות ארוכות טווח של המשק והחברה, כגון עודף ביורוקרטיה, פערי תשתיות, השתתפות של אוכלוסיות חלשות בשוק העבודה, כישורים ירודים של קבוצות מסוימות בחברה וסוגיות הקשורות לדיור. כמו כן האנליסטים צופים המשך בהבדלי הגישות בין ארצות הברית לבין בעלי עניין אחרים - בעיקר האיחוד האירופי - בנוגע לתהליך השלום עם הרשות הפלסטינית, והם ציינו כי הסיכונים הגיאופוליטיים הביטחוניים, על אף שהודם גבוהים, התמתנו במידת מה.

האנליסטים העריכו כי הצעות מהותיות להגדלת הוצאות, למשל אלו הקשורות למטרה המוצהרת של שיפור התשתיות הציבורית, ככל הנראה לא יפגעו ביציבות הפיסקלית, זאת הודות להפגנת מחויבות המדינה להגבלת החוב הציבורי. עוד צוין בדוח כי ייצוא ופיתוח מאגרי הגז הטבעי בחופי ישראל תורמים למעמדה החיצוני של המדינה.

נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג בירכה על החלטת חברת S&P להעלות את דרוג האשראי של מדינת ישראל. "ההחלטה משקפת אמון של המוסדות הבינלאומיים במדיניות הכלכלית של הממשלה, ובמדיניות המוניטרית שהנהיג בנק ישראל שתרמה לצמיחת המשק וליכולתה של הממשלה לעמוד בהתחייבויותיה העתידיות. ההחלטה מהווה הוכחה נוספת לחשיבות של ההפחתה המתמשכת של יחס החוב לתוצר, ולתרומתה של הירידה בנטל החוב לחוסנה של כלכלת ישראל".

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן התייחס להחלטת חברת דירוג האשראי S&P להעניק דירוג שיא כל הזמנים באשראי לכלכלה הישראלית, דירוג -AA וצופה שזאת לא העלאה האחרונה: " הכלכלה הישראלית שוברת היום שיא נוסף. אחרי שבירת שיא היצוא בחציית רף ה-100 מיליארד דולר, השפל באבטלה ב-50 השנים האחרונות, עכשיו לראשונה הכלכלה הישראלית מקבלת דירוג -AA", אמר כהן.

לדבריו, "הענקת דירוג -AA ע"י חברת דירוג האשראי S&P היא הבעת אמון חשובה במדינת ישראל ובכלכלה הישראלית וזאת הודות למדיניות כלכלית נבונה ואחראית כפי שבא לידי ביטוי בחוב תוצר ובצמיחה. הישענות הכלכלה העולמית על חדשנות טכנולוגית והעובדה שישראל היא שחקן מפתח בתחום הטכנולוגי טומנת אפשרות עתידית ממשית לצפי חיובי להעלאות דירוג נוספות בהמשך". השר כהן שימש בעבר כראש תחום תאגידים במעלות, השלוחה הישראלית של חברת הדירוג.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully