וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלירה קורסת? הישראלים דווקא ירוויחו מהמשבר הטורקי

13.8.2018 / 12:30

קריסת הלירה הטורקית מדאיגה את היצואנים - אבל מהווה חדשות טובות לצרכן המקומי: הפיחות במטבע יגרום להוזלת יבוא של מוצרי צריכה מטורקיה כמו מקררים, מכונות כביסה ומכוניות, ואפילו תשפיע לטובה על מחירי הדירות בישראל. ניתוח וואלה! עסקים

אזרחים מחליפית לירה טורקית באיסטנבול. רויטרס
אזרחים בטורקיה מחליפים את המטבע המקומי/רויטרס

קריסת הלירה הטורקית מדאיגה את היצואנים ומאיימת על יצרנים מקומיים - אבל עשויה להוות גם חדשות טובות לצרכן הישראלי. למרות היחסים המדיניים הרעועים, מקיימות שתי המדינות קשרי מסחר ענפים, שטורקיה היא המרוויחה העיקרית מהם.

היקף היבוא הישראלי מטורקיה מסתכם ב-4.6 מיליארד דולר - כמיליארד וחצי דולר יותר מהיצוא. המשבר הכלכלי הופך את טורקיה יעד מסוכן ליצוא: גל פשיטות הרגל עלול לכלול גם בנקים טורקים, והדבר עלול להקשות על יצואנים ישראלים לגבות את חובם. יצואנים רבים, בהם תעשיות אנרגיה ומוצרים טכנולוגיים, החלו כבר לצמצם את האשראי ליבואנים הטורקיים - ולנקוט בצעדים שיקטינו את הסיכון בעסקאות.

מחירי הסחורות המיובאות לישראל מטורקיה נקובים בדולרים, ולכן הם מושפעים, מבחינתו של הצרכן הישראלי, בעיקר משער השקל מול הדולר. אבל משבר הלירה הטורקית מאפשר ליצואנים הטורקיים להוריד מחירים ולהתחרות בספקים אחרים. בין הסחורות הבולטות המיובאות מטורקיה נמנים המלט והברזל לבנייה. המשבר בטורקיה, שלא החל אתמול, כבר גרם להפחתת מחירים משמעותיים בתחומי המלט - ויצרני המלט הישראלים טוענים שהטורקים מייצאים מלט במחירי היצף, כלומר: מחירים נמוכים ממחירי העלות.

המחיר לצרכן יירד, הבנקים לא יושפעו

"החוזים המסחריים נחתמו לפני המשבר, ולכן אין עדיין השפעה בחנויות. אולם בקרוב נראה שהיצואנים הטורקיים מורידים את המחירים בכל מקום שבו הם נדרשים להתחרות מול ייצור מקומי או יבוא מתחרה, ולמעשה בכל התחומים"

טורקיה היא גם יצואנית גדולה של מוצרי צריכה לישראל. בתחומים אלה הטורקים אינם מתחרים בדרך כלל ביצרנים ישראלים, והתחרות היא בעיקר מול יצרנים מהמזרח הרחוק: בתחום הרכב מייבאת ישראל מטורקיה כ-10% מכלל כלי הרכב, בין היתר מותגי פיג'ו, דאצ'יה והונדה. בתחום מוצרי הצריכה הביתיים אפשר למצוא מקררים, מכונות כביסה מייבשי כביסה, מזגנים ועוד.

דני קטריבס, ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, אומר שהשפעת הקשיים במשק הטורקי החלה עוד לפני המשבר הנוכחי, וצפויה להחריף בעקבות המשבר: "ברור שהפיחות של הלירה הטורקית יגרום להוזלת היצוא הטורקי בכל מקום שיש בו תחרות. הממשלה אולי תשמח בהפחתת המחירים והקלת הנטל מעל הציבור, אולם תפקידנו הוא גם לשמור על המפעלים בישראל. ישראל לא יכולה להיות תלויה לחלוטין ביבוא מלט או ברזל", הוא מדגיש.

לדבריו, השפעת המשבר אינה מיידית ויעברו עוד כ-3 חודשים עד שנרגיש את השינוי כאן בישראל. "החוזים המסחריים נחתמו לפני המשבר, ולכן אין עדיין השפעה בחנויות. אולם בקרוב נראה שהיצואנים הטורקיים מורידים את המחירים בכל מקום שבו הם נדרשים להתחרות מול ייצור מקומי או יבוא מתחרה, ולמעשה בכל התחומים".

קטריבס מתריע שהמשבר הטורקי עשוי להשפיע על היצואנים הישראלים המייצאים לטורקיה, כתוצאה מעליית הסיכון והתייקרות הביטוח המסחרי. ענף היצוא העיקרי לטורקיה הוא תזקיק נפט, שאותם מייצאים בתי הזיקוק. חשיפת הבנקים להלוואות בטורקיה נמוכה מאוד, והמשבר לא ישפיע כנראה על הבנקים בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully