וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתחתם עסק? זה מה שאתם צריכים לדעת כדי לקבל רישיון בקלות

הילה גולדנברג

21.8.2018 / 8:05

מרבית בתי העסק בישראל נדרשים להוציא רישיון על מנת לפעול. מה מטרתו, איך מוציאים אותו וכיצד שינתה הרפורמה שתיכנס בקרוב לתוקף את התהליך? מדריך

קיוסק מיצים, רוטשילד - אלנבי. שרון בוקוב
עסק קטן/שרון בוקוב

רישיון עסק הוא היתר מטעם רשות מוסמכת לניהול עסק בכפוף לתנאים מסוימים. בישראל ניתן רישיון עסק על ידי מחלקת רישוי עסקים ברשויות המקומיות, מכוח חוק רישוי עסקים. מטרת חוק רישוי עסקים היא שמירה על בטיחות, בריאות ואיכות חייו של הציבור. רישיון העסק נועד להבטיח כי נעשו כל האמצעים שיביאו לפעילות תקינה של העסק לטובת הציבור ובעל העסק.

בתחילת 2019 צפויה להיכנס לתוקף הרפורמה שהתקבלה לאחרונה בכנסת בהליך רישוי העסקים. הבעיות המרכזיות בתהליך הרישוי כיום הן הזמן שלוקח לקבל רישיון עסק, העומד בממוצע על קרוב לשנה; חוסר ודאות של בעלי העסקים לגבי משך הזמן והדרישות לקבלת רישיון עסק; חוסר אבחנה בין סוגי ומורכבות העסקים אשר מאלצת בעלי עסקים בסיכון נמוך כמו מספרה, לעבור הליך הזהה בעיקרו לזה של עסקים בסיכון גבוה כמו תחנת דלק; סרבול הליך חידוש רישיון אשר הפך כמעט להליך רישוי מחדש גם אם לא נעשה כל שינוי בעסק והחידוש נובע מפקיעת תוקף הרישיון.

הרפורמה החדשה מנסה לתת מענה למורכבות זו במספר דרכים, ראשית, הרפורמה מייצרת מסלולי רישוי דיפרנציאלים על פי דרגת הסיכון של העסק ולפיהם עסקים ברמת סיכון נמוכה יקבלו רישיון עסק על סמך חתימה על תצהיר בעוד עסקים ברמת סיכון גבוהה ימשיכו במסלול המלא. כמו כן ייצרו שני מסלולי רישוי נוספים של קבלת רישיון זמני עם תקופות המתנה משתנות - שוב, בהתאם לדרגת הסיכון של העסק.

במסגרת הרפורמה לא נעשה כל שינוי בהגדרת פרטי הרישוי ובדרישות של הגורמים המאשרים, לכן במקרה שעסק צריך לעבור הליך מלא של רישוי אין עדיין אבחנה בין קונדיטוריה שכונתית למפעל מזון ובין תחנת דלק לצריכה עצמית בישוב כפרי לבין תחנת דלק ציבורית על ציר תנועה מרכזי.

שינוי מהותי נוסף שמציעה הרפורמה הוא קביעת לוחות זמנים לקבלת מענה מהרשות ומהגורמים המאשרים ויצירת מנגנון שבו במידה ולא התקבלה תגובה בזמן הקצוב בחוק יראו בכך כאילו התקבל האישור. גם במקרה זה ההתחייבות ללוחות זמנים תגדיל את הוודאות של בעל העסק במסגרת ההליך. כמו כן, במסגרת הרפורמה הוארך התוקף של רישיונות עסק כדוגמת מזנונים, מסעדות, מעדניות מלונות ואולמות מ-3 ל-10 שנים ושל מרכולים מ-10 ל-15 שנים.

זהו מסלול הוצאת רישיון עסק.

עוד באותו נושא

אלון גל מייעץ: העסק המשפחתי במינוס? קחו משכנתא

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
טפסים/ShutterStock

1. פתיחת בקשה לרישיון עסק במחלקת רישוי עסקים ברשות המקומית

הדבר החשוב ביותר בשלב זה הוא בחירת פריט הרישוי הרלוונטי מתוך צו רישוי עסקים שכן בחירת הפריט מכתיבה את הגורמים המאשרים אליהם פונים לקבלת אישור וכן את התנאים שאותם גורמים יתנו כדי לתת את אישורם. הפריט חייב לשקף את אופי פעילות העסק ולא בהכרח את הקטגוריה המסחרית אליו הוא שייך. למשל, חניון מעל 500 מטר חייב ברישיון גם אם מדובר בחניון בו לא משלמים עבור החניה.

דוגמא נוספת היא חברה שמעוניינת לערוך אירועים לעובדיה. פעילות מסוג זה, עשויה לדרוש רישיון עסק. השאלה היא לאיזה פריט? כשבוחנים שאלה זו יש לקחת בחשבון מספר גורמים. האם מדובר באירועים קבועים המתקיימים כל פרק זמן קבוע או באירוע חד פעמי; האם האוכל מבושל במקום או שמוזמן מחברה חיצונית; האם מגישים שתיה קלה או אלכוהול; האם מחממים את המזון או מגישים אותו כפי שהוא; האם כל המזון מגיע מוכן פרט למאפים שנאפים במקום; כמה אנשים משתתפים באירועים; האם האירוע הוא לעובדי החברה בלבד או גם לקהל חיצוני; באיזה שעות מתקיימים האירועים; האם מושמעת מוזיקה? התשובות לכל השאלות האלו ועוד יקבעו מה הוא פריט או אפילו פריטי הרישוי הנדרשים על מנת לאפשר את הפעילות שמעוניינים בה.

לאחר שמאפיינים מהו פריט הרישוי הרלוונטי יש להכין תכנית של בית העסק, לרכז את המסמכים הנדרשים על ידי הרשות ולשלם אגרה.

2. קבלת אישור גורמים רלוונטיים

בין כל ההליכים קיימת היררכיה כאשר כל הליך תלוי בדרישות שנקבעו בהליך שקדם לו

כעת מעבירה הרשות את הבקשה לאישור הגורמים הרלוונטיים המחזירים אישור, אישור בתנאים או סירוב. חשוב להבין את מערכת היחסים בין הבקשה לרישיון העסק להליכים הקודמים שבוצעו בנכס. כל בית עסק עובר שורה של הליכים עד הפעלתו: תב"ע, היתר בנייה, טופס 4 ותעודת גמר, רישיון עסק.

בין כל ההליכים קיימת היררכיה כאשר כל הליך תלוי בדרישות שנקבעו בהליך שקדם לו. כלומר, היתר הבנייה צריך להיות תואם לדרישות התב"ע, טופס 4 ותעודת הגמר ניתנים לאחר שמולאו הדרישות שבהיתר הבנייה והבקשה לרישיון עסק צריכה להיות תואמת את מה שנקבע בכל ההליכים שקדמו לה מבחינת שימוש ומבחינת בינוי.

חשוב אם כן לבדוק את ההתאמה בין העסק אותו מעוניינים לפתוח לבין הקיים בשטח ומה שאושר. במקרה בו אין התאמה בית תוכנית העסק להיתר הבנייה האחרון מבחינת שימושים ובינוי, הרשות תתנה את אישורה בהסדרה של הטעון הסדרה. במקרה זה חשוב להבין האם ניתן להסדיר את השימוש ובאיזה הליך - האם מדובר בחריגת בנייה שניתן להסדיר בהיתר או שנדרשת תב"ע לצורך הסדרה? במקרים מסוימים כדאי לבקש היתר לשימוש חורג מתב"ע או מהיתר על מנת שניתן יהיה לקבל את רישיון העסק.

כיוון שמדובר בהליכים מורכבים ממושכים שדורשים משאבים רבים מומלץ לוודא את המצב הססטוטורי של המבנה בו מעוניינים לפתוח את העסק עוד לפני שמתחייבים לנכס זה או אחר.

בניגוד להליך כמו היתר בנייה בו דרישה של גורם אישור באה לידי ביטוי במסמך תכנוני או התחייבות לביצוע, כשמדובר ברישיון עסק כל דרישה פירושה ביצוע שלעיתים יכול להוביל לצורך בהליכים נוספים. למשל הוצאת היתר בניה במקרה שנדרשת בניית מאגר מים כתוצאה מדרישות כיבוי או דרישות הנגשה של המבנה.

3. קבלת אישור גורמים והנפקת רישיון העסק

הרפורמה למעשה מעבירה את האחריות, לפחות במקרים של עסקים בסיכון נמוך, מהרשות וגורמי הרישוי, שלהם משאבים מצומצמים ומוגבלים אל בעלי העסקים

רישיון עסק קבוע מונפק לאחר קבלת אישור כל הגורמים הרלוונטיים. ניתן גם לקבל רישיון זמני שיאפשר לבעל העסק להשלים את הדרישות שעלו מהגורמים השונים. כל רישיון ניתן לתקופה קצובה והוא אישי לבעלים, סוג עסק והמבנה שלו. את רישיון העסק יש לחדש בתום התקופה לה הוא ניתן וכן במידה וישי שינוי בבעלות על העסק, בסוג הפעילות או במבנה העסק. חידוש הרישיון נעשה על ידי פניה למחלקת רישוי עסקים והגשת בקשה.

הרפורמה למעשה מעבירה את האחריות, לפחות במקרים של עסקים בסיכון נמוך, מהרשות וגורמי הרישוי, שלהם משאבים מצומצמים ומוגבלים אל בעלי העסקים. כך, שלבעל העסק יכולה להיות שליטה רבה יותר על התהליך ועל לוחות הזמנים. חשוב לזקור שאסור לבעל העסק להקל ראש בתהליך. פתיחת עסק היא לא דבר של מה בכך ולכן חשוב שבעלי העסקים יערכו בהתאם, יתעקשו על קבלת מידע מפורט ומדויק מהרשות וגורמי הרישוי ויקצו את המשאבים המתאימים לצורך הפעלת עסקים ברישיון. אסור לבעלי העסקים להתבלבל מהבשורה הטמונה ברפורמה, עליהם לקחת אחריות על העסק שלהם, לדאוג שיהיה בטיחותי ויעמוד בסטנדרטים המחמירים ביותר, דבר שיבטיח איתנות כלכלית לאורך זמן, מוניטין וכמובן הכנסה מיטבית.

הכותבת היא: מנהלת פרויקטים בכירה בחברת "נתיבי הקמה" המתמחה בניהולי הליכים סטטוטוריים והליכי רישוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully