וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כסף זה לא הכל בחיים? כך תדאגו לממש צוואה של קרוב שהלך לעולמו

אירית רוזנבלום

22.8.2018 / 8:08

אחרי סיום תקופת האבל, מתפנים קרובי הנפטר לטפל בענייני החיים השוטפים. מה צריכים לעשות האבלים כדי לוודא שיקבלו את המגיע להם לפי רצונו של המת? מדריך

אילוסטרציה. ShutterStock
בית עלמין/ShutterStock

הימים שלאחר מותו של האדם הקרוב לכם נועדו לאפשר לכם להתאבל על האובדן מצד אחד ולהסתגל למציאות החדשה של החיים בלעדיו. אך לאחר תקופה זו, כשקמים מישיבת האבל, הגיע הזמן להתחיל לדאוג לענייני החיים השוטפים - ובין היתר לנושא הירושה. איך ניגשים לטפל בנושא כאוב מעין זה.

רוצים לקבל את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

לקריאה נוספת:
הרשות להגנת הצרכן תקנוס את זאפה בכ-2.5 מיליון שקל
עקב החריגות במי המעיין: מי עדן תפיק מים ממקור חלופי
בקשה לייצוגית: הבנק טעה בסכומי הפקדת צ'קים, הלקוחה נאלצה לשלם

צוואה

תחילה, נסו לברר אם הנפטר השאיר אחריו צוואה, בדקו היכן היא נמצאת ואם זוהי צוואתו האחרונה. אם יש בידכם צוואה, מימושה ייעשה בהתאם לכתוב בה.

קורת הגג שלכם

במידה והתגוררתם עם בן זוגכם המנוח בדירה שהייתה בבעלותו - אל דאגה, גם אם הדירה איננה חלק מהירושה שלכם, תוכלו בכל מקרה להמשיך ולהתגורר בה גם לאחר פטירתו למשך לפחות 3 חודשים. אם אתם יורשיו של המנוח על פי חוק, תוכלו להתגורר בה עד 6 חודשים.

עוד באותו נושא

פפסיקו קונה את סודהסטרים ב-3.2 מיליארד דולר

לכתבה המלאה

בדיקת קיומו של הסכם ממון/חיים משותפים

אם ערכתם וחתמתם בעבר הסכם ממון ביניכם, תוקפו של ההסכם פג ביום הפטירה ובמקומו באה הצוואה. אם הייתה כזאת, ואם לא הייתה צוואה, תחולקנה זכויות הירושה על פי מה שנקבע בחוק.

חשוב לדעת !אם היה הסכם הממון ולא נערכה צוואה מתאימה, הממשיכה את הוראות הסכם הממון, ייתכן וזכויות מסוימות תלכנה לאיבוד. בדיוק באותה מידה, אם יש צוואה ואין הסכם ממון, יכול להיות מצב שבו המנוח ערך צוואה וטעה לחשוב שיש לו/ה זכויות בנכסים שבעצם כבר אינם שלו.

במילים אחרות, בני זוג שחיו יחד וניהלו משק בית משותף, גם מבלי שנחתם הסכם ביניהם, יכולים מעצם זוגיותם ליהנות מזכויות ברכוש בני זוגם. כך למשל, ייתכן מצב שבו דירת מגורים, שהייתה רשומה על שם המנוח בלבד, כבר איננה שלו בשלמותה וחלק ממנה הפך להיות רכושו של בן הזוג שנותר בחיים.

קבלת צו שיפוטי

כדי לממש את זכויות הירושה, בין אם יש צוואה ובין אם אין צוואה, יש לפנות בעניין זה בבקשה לרשם הירושות. אפשר גם לפנות לבית דין רבני, אך האפשרות הזאת לא בהכרח מומלצת, אף שהאגרה זולה יותר. עם קבלת הצו השיפוטי יש לפנות בצורה מסודרת לגופים השונים על מנת לממש את הזכויות המגיעות לכם כיורשים.

ביטוחים

חשוב לבדוק האם למנוח היו פוליסות ביטוח כלשהן והאם הוא ציין בהן שמות של מוטבים אשר להם הוא ביקש להוריש את כספו. חשוב לדעת, שאדם ששמו מצוין כמוטב בפוליסת הביטוח של הנפטר, ייהנה מכספי הפוליסה גם אם איננו יורש על פי צוואתו של הנפטר. לכן, מומלץ לפנות לחברת הביטוח לעדכן אותה שהקרוב שלכם נפטר, כדי שאפשר יהיה להתחיל לפעול.

ביטוח לאומי

במקרה של פטירת בן זוג, זכאי בן הזוג שנותר בחיים, לקבל קצבת שאירים מביטוח לאומי. אם בני הזוג לא היו נשואים אלא חיו יחד ואף קשרו את חייהם ב'תעודת זוגיות™' כידועים בציבור, יש לוודא שהמוסד לביטוח לאומי הכיר במעמדם כידועים בציבור ונקבעו להם זכויות שוות לזוג נשוי.

זכויות פנסיוניות

יתכן שלבן הזוג שנותר בחיים מגיעים כספים מקרן הפנסיה של בן זוגם שנפטר. מומלץ לבדוק את הזכויות ולפעול לקבלתן.

הכותבת היא מומחית לפילוסופיה משפטית ומייסדת ארגון משפחה חדשה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully