וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעגל קטלני: כך משפיע משבר האקלים על צריכת החשמל שלנו

ד"ר אביעד הדר, זווית

30.9.2018 / 0:00

חם לנו? נדליק מזגן. הדלקנו מזגן? גרמנו בעקיפין לכך שיהיה לנו חם יותר. מחקר אמריקאי מקיף מראה שהמעגל הזה מסוכן לסביבה ולבריאות שלנו - אז איך מפסיקים אותו?

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: כך משפיע משבר האקלים על צריכת החשמל שלנו)

אף על פי שהסתיו כבר הגיע, ברוב אזורי הארץ החום והלחות עדיין מורגשים היטב, ורבים מאתנו לא יכולים לדמיין יום במשרד או לילה בבית ללא מזגן. השנה נשברו בישראל שוב שיאים בצריכת החשמל, בעיקר בשל עומסי החום הכבדים אך גם בשל הגידול המתמיד באוכלוסייה.

ככל שחלקים נרחבים יותר מהאוכלוסייה גרים בערים, מוקפים באספלט ובבטון, במתכת ובזכוכיות - הקיצים הופכים חמים יותר ויותר ואנו פונים למזגנים כדי להתקרר. על פי חישובים של חוקרים מאוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון האמריקאית, עולה כי באזור החוף המזרחי של ארצות הברית כ-1,000 בני אדם בכל שנה מתים כתוצאה מסיבוכים עקב רמות גבוהות יותר של זיהום אוויר כתוצאה משימוש מוגבר במיזוג אוויר.

מזגן. ShutterStock
מזגן/ShutterStock

מחיר גבוה לשימוש במזגן

העלייה בטמפרטורות גורמת לשימוש מוגבר במזגנים זוללי אנרגיה, שגורמים להחרפת משבר האקלים

במחקר שפורסם החודש בכתב העת המדעי PLOS Medicine ושעורר הדים בקהילה הרפואית בעולם, התבצע חיזוי בעזרת 5 מודלים שהעריכו את ההשפעה הבריאותית והסביבתית של צריכת מיזוג בקיצים הקרובים. החוקרים חישבו בעזרת מודלים ממוחשבים את זיהום האוויר ואת ההשפעות הבריאותיות של אקלים חם בשני מצבים: עם וללא שימוש מוגבר במיזוג אוויר. החוקרים מצאו שהריכוזים של חומר חלקיקי זעיר (PM2.5) ואוזון (O3) באטמוספרה עולים באקלים חם יותר וש-3.8% מהגידול הכולל ב-PM2.5 ו-6.7% מהגידול הכולל באוזון בזמן גלי חום מיוחסים לצריכת אנרגיה מתחנות כוח מזהמות המספקות חשמל למיזוג האוויר הנוסף. זאת מבלי לחשב את השפעות השימוש בגזי מזגנים שונים על האטמוספרה והאקלים.

מקורם של חומרים מזהמים אלו הוא בשימוש בדלקים פוסיליים (כגון פחם ונפט) לצורך יצירת אנרגיה. המדענים הדגימו בעזרת המודלים את הנזק בחיי אדם שייגרם בחוף המזרחי של ארה"ב אם מקורות אנרגיה חלופיים (אנרגיית שמש ורוח, למשל) לא יחליפו את השימוש בדלקים מזהמים.

מדובר בפרדוקס אכזרי: העלייה בטמפרטורות גורמת לשימוש מוגבר במזגנים זוללי אנרגיה, שגורמים להחרפת משבר האקלים. העניין הוא שלא מדובר בפינוק. במקרים רבים שימוש זה נועד לאפשר לבני האדם להתמודד עם גלי חום שעלולים לגרום למקרים רבים של מוות, כפי שניתן היה לראות בקיץ האחרון באירופה ובארה"ב.

"מה שמצאנו הוא שזיהום האוויר יילך ויחמיר", הסביר הכותב הראשי של הדוח, פרופ' דייויד אייבל, "ושיש השלכות לצורך שלנו להסתגל לשינוי האקלים".

"אנחנו פשוט סוחרים בבעיות", הוסיף חוקר נוסף במחקר ד"ר ג'ונתן פאץ בהתייחסו להחלפת בעיית החום בבעיית זיהום אוויר מוגבר והגברת התחממות עתידית. "גלי החום הולכים וגדלים בעוצמתם, יהיה לנו יותר ביקוש לקירור הדורש יותר חשמל, אבל אם נמשיך להסתמך על תחנות כוח פחמיות לייצור החשמל שלנו, בכל פעם שנפעיל את מיזוג האוויר אנחנו בעצם נגרום לעודף תחלואה ותמותה".

בתי הזיקוק בחיפה. ראובן קסטרו
פולטים גזים מזהמים. בתי הזיקוק/ראובן קסטרו

בעיה חמורה גם בישראל

כמו בחוף המזרחי בארה"ב, גם בישראל מקררים ומזגנים הם צרכני האנרגיה הגדולים ביותר בבתים פרטיים ובמבנים ציבוריים. מלבד אפקט החממה, יש גם השלכות נוספות וחמורות לא פחות לצריכה מוגברת של אנרגיות מזהמות כפי שהמחקר האמריקאי מדגים.

"לצערנו, גם בישראל כדי לייצר חשמל פולטים בתי הזיקוק ויצרני האנרגיה הרבה מאוד חומרים מזהמים", מסבירה ד"ר קרן אגאי-שי חברת סגל בפקולטה לרפואה על שם עזריאלי באוניברסיטת בר אילן. "בין אם מדובר בתחנות כוח פחמיות, בתחנות כוח הפועלות על נפט וגם בהפקת חשמל על ידי שימוש בגז - בכל המקרים קיימת פליטה של מזהמים לאטמוספרה. כדי לשמור על הבריאות שלנו תוך כדי יכולת תפקוד בטמפרטורות הולכות וגוברות אנחנו נהיה חייבים לעבור לשימוש עיקרי באנרגיות לא-מזהמות להפקת חשמל לצורכי קירור בישראל".

במהלך ייצור חשמל נפלטים לאוויר מזהמים שונים שכוללים, בין השאר, פחמן דו-חמצני, תחמוצות חנקן, תחמוצות גופרית ועוד. כמות המזהמים הנפלטת משתנה בהתאם לדלק המשמש לייצור החשמל, כאשר מבחינת מזהמים שנבדקו במחקר הנוכחי הושם דגש על אוזון וחלקיקים נשימים זעירים PM2.5 הנפלטים באופן מקסימלי בתחנות כוח שמשתמשות בפחם.

נכון לשנת 2016 בישראל תמהיל האנרגיה הורכב מכ-61% גז וכ-36% פחם (החל משנת 2014 חלקו של הגז הטבעי בייצור חשמל עלה על חלקו של הפחם) ו-2.6% מייצור החשמל הגיע מאנרגיות מתחדשות. הפחתה הדרגתית בשימוש בפחם תמשיך גם בעתיד ורשות החשמל קבעה כי משנת 2022 ייוצרו עד 67% מהחשמל מגז וכ-20% מפחם (היתר יתבסס על אנרגיות מתחדשות). מכאן שגם על פי התחזיות האופטימיות ביותר עלייה בצריכת החשמל בשל שימוש עודף במזגנים תגרור עלייה משמעותית בכמות החלקיקים המזהמים באוויר המקושרים עם עלייה משמעותית בתחלואה ובתמותה.

אין ספק שקשה להשפיע על התייעלות והתנהגות צרכנית בכל מה שנוגע לשימוש במזגן. אם חשבונות החשמל המנופחים לא גורמים לנו לכבות מדי פעם את המזגן - או לפחות להעלות מעלה אחת או שתיים בשלט - אולי המחשבה על ההשפעות הבריאותיות והסביבתיות הדרמטיות יוכלו לגרום לנו לבחור להשתמש במאוורר מדי פעם.

עוד באותו נושא

לפני שעונת הרחצה מסתיימת: מה המחיר הכלכלי של המדוזות?

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully