וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיהום האוויר בישראל במגמת ירידה - בבז"ן הוא דווקא עלה

2.10.2018 / 14:00

דוח המשרד להגנת הסביבה מעלה כי למרות השיפור בשמירה על איכות האוויר, ישראל נמצאת במקום ה-4 בעולם המערבי בפליטות החנקן. הזרמת השפכים לים צומצמה. בז"ן: "פועלים בהתאם לנהלים המחמירים ביותר של המשרד להגנת הסביבה"

בז"ן מפרץ חיפה. אלי אשכנזי
בתי הזיקוק בחיפה/אלי אשכנזי

ישראל ממשיכה להיות אחת המדינות המזהמות ביותר בעולם המערבי, אם כי כמות הזיהום ירדה בשנת 2017, כך עולה מהדוח השנתי הל המשרד להגנת הסביבה (המפל"ס) המתפרסם היום (שלישי). על פי נתוני 2016 צועדת ישראל במקום ה-4 בעולם המערבי בהיקף פליטות החנקן לנפש, אחרי אוסטרליה, ארצות הברית ופינלנד.

סגירת מפעל חיפה כימיקלים והקיטון בפליטות של מפעלים אחרים הקטין במידה משמעותית את כמות זיהום האוויר בחיפה. עם זאת חל גידול דרמטי בהיקף הפליטות של בתי הזיקוק (בז"ן). המשרד להגנת הסביבה מדווח על עלייה של 21% בפליטת חומרים אורגניים מזהמים על ידי בתי הזיקוק, ועלייה של 18% בפליטת חומרים מסרטנים. בז"ן הוא המפעל המזהם ביותר באזור המפרץ ובישראל. הגידול החד בהיקף הזיהום שפולטים בתי הזיקוק נגרם על פי הדוח כתוצאה מזינוק במספר התקלות ברכיבים ובציוד של המפעל ובמשך התקלות.

בתי הזיקוק מייצרים את כל סיגי הדלק ושמנים המופקים מנפט גולמי. חלק מתפוקת המפעל מיועד לצריכה מקומית בישראל וחלק משמעותי מיוצא לטורקיה.

ממצאים עיקריים במפל"ס. המשרד להגנת הסביבה,
ממצאי הדוח/המשרד להגנת הסביבה

המעבר לגז הפחית את הזיהום

בשנת 2017 חלה עלייה של 1% בכמות החומרים המסרטנים הנפלטים מהמפעלים, בניגוד למגמת הירידה שהיתה ב-5 השנים האחרונות

בין הגורמים העיקריים להקטנת פליטות הזיהום הכללי היה מעבר תחנות כוח מייצור חשמל בפחם לייצור באמצעות גז, וכן סגירת מפעל כימיקלים חיפה. חברת החשמל נדרשת להקטין גם את הזיהום הנפלט מיחידות הכוח הפחמיות אולם פרויקט התקנת המסננים בתחנות טרם הסתיים.

המעבר לייצור חשמל בגז יוצר עם זאת גם מקורות זיהום חדשים: בין היתר נפלט זיהום מאוניה שהציבה חברת החשמל מול חופי חדרה במטרה לייצר גז טבעי מגז המיובא לישראל במצב נוזלי. המשרד דורש מחברת החשמל להגיש דוח על זיהום הנפלט מהתהליך אך הדוח טרם התקבל.

מהדוח עולה עם זאת כי בשנת 2017 חלה עלייה של 1% בכמות החומרים המסרטנים הנפלטים מהמפעלים, בניגוד למגמת הירידה שהיתה ב-5 השנים האחרונות. הגורמים לעלייה היתה פעילות מפעלי אספלט שעלתה בשנים האחרונות ופליטת חומרים מסרטנים ממטמנות פסולת. צמצום משמעותי היה גם בפליטות המזהמות ממפעל כרמל אוליפינים שבצפון הארץ ומפעל רותם אמפרט שדרום. הזיהום בכרמל אוליפינים הופחת בעקבות דרישת המשרד להגנת הסביבה להוריד את רמת הזיהום שיוצר המפעל. במפעל רותם אמפרט היה גידול בפליטת הזיהום בשנה קודמת בגלל עבודות התקנת מערכות להקטנת זיהום האוויר. בעקבות השלמת העבודות חזרה רמת הזיהום מהמפעל וירדה.

הזרמת שפכים לנחלים. המשרד להגנת הסביבה,
הזרמת שפכים לנחלים/המשרד להגנת הסביבה

עלייה במספר התקלות

המשרד להגנת הסביבה נכשל בביצוע התוכנית להקטנה משמעותית של כמות האשפה המוטמנת באדמה ומזהמת את הקרקעות ואת מי התהום

מהדוח עולה עוד כי למרות המאמצים לצמצום פליטות השפכים לנחלים ומי הים נמשכת הזרמת השפכים והזיהום בנחלים. היקף הזרמת השפכים לנחלים פחת ב-46%, אמנם, אולם עיקר ההפחתה היתה כתוצאה מהפסקת פעילותו של מפעל חיפה כימיקלים. הזרמת השפכים לים צומצמה ב-96% לאחר שהופסקה הזרמת הבוצה ממפעל השפכים של גוש דן (שפד"ן). הבוצה מטופלת באמצעות מתקן טיהור מיוחד.

המשרד להגנת הסביבה מדווח על עליה במספר התקלות הגורמות להזרמת שפכים לנחלים. התקלה החמורה ביותר היתה בשנה שעברה במפעל רותם אמפרט: בעקבות קריסת קיר בבריכת שפכים של המפעל הוזרמו לנחלי הסביבה 2,700 טון שפכים וגרמו לנזק סביבתי כבד.

מהדוח עולה כי המשרד להגנת הסביבה נכשל בביצוע התוכנית להקטנה משמעותית של כמות האשפה המוטמנת באדמה ומזהמת את הקרקעות ואת מי התהום. מדי שנה גובה המשרד מהרשויות המקומיות מאות מיליוני שקלים עבור קרן הניקיון האמורה לדאוג לפתרונות חליפיים להטמנת האשפה, אך עד כה לא הוצג תחליף משמעותי וכמעט על האשפה העירונית זורמת לאתרי הטמנה ברחבי המדינה. מהדוח עולה שהיקף הטמנת האשפרה לא ירד בשנים האחרונות ואף עלה ב-2% ב-5 השנים האחרונות. במשרד מציינים שהגידול בכמות האשפה המוטמנת נמוך מקצב גידול האוכלוסיה, והוא הושג באמצעות הקמתם של שני מפעלים למיחזור אשפה, בגוש דן ובירושלים.

לדברי מנהל אגף מחקר ואסטרטגיה באיגוד חברות הגז, אמיר פוסטר, "נתוני המשרד להגנת הסביבה שפורסמו היום מעידים על הקשר הישיר בין הירידה בשימוש בפחם והגברת השימוש בגז הטבעי לבין הירידה המתמשכת בנתוני זיהום האוויר בישראל. כיום, אין ספק כי פיתוח תעשיית הגז הישראלית הוא לא רק בשורה אנרגטית ומדינית, אלא גם בשורה סביבתית משמעותית".

מבז"ן נמסר כי "קבוצת בזן פועלת בהתאם לנהלים המחמירים ביותר של המשרד להגנת הסביבה, לזיהוי וטיפול במקורות דליפה לא מוקדיים ממתקניה. בזן מבצעת מדי שנה כ-500, אלף בדיקות לזיהוי מקורות דליפה לא מוקדיים אפשריים. הדליפות שהתגלו וטופלו בשנת 2017 מהוות כ-0.19% מסך הבדיקות השנתיות. מגמת שיפור איכות האוויר בחיפה, כפי שגם עולה מהדוח, מעודדת ובזן תמשיך לפעול למען שיפור איכות האוויר באזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully