וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעל עסק קטן? תתפלא, חוק הגבלים עסקיים צריך לעניין גם אותך

לירן זילברמן

25.10.2018 / 9:50

החוק להגבלים עסקיים נתפס כמשהו שקשור לתאגידים גדולים אבל למעשה הוא נוגע לבעלי עסקים בכל גודל. מה אומר החוק ואיך להימנע מלעבור עליו בשוגג? מדריך

עסק קטן. ShutterStock
עסק קטן/ShutterStock

חוק ההגבלים העסקיים נועד לקידום התחרות ולמניעת חסמים מלאכותיים בשוק החופשי. הרציונל העומד מאחורי החוק הוא המחשבה שבאמצעות מספר איסורים והטלת מספר חובות על העסקים ניתן למנוע תיאומי מחירים או מונופולים ולאפשר תחרות הוגנת יותר.

עם זאת, נוצר מצב בו בעלי עסקים רבים עלולים למצוא עצמם ניצבים בפני כתב אישום פלילי לאחר שעברו על החוק מתוך חוסר הכרות איתו. הנה מספר נקודות שכדאי לתת עליהן את הדעת כדי להימנע ממצב זה.

1. הסדר כובל

החוק מגדיר הסדר כובל כ"הסדר הנעשה בין בני אדם המנהלים עסקים, לפיו אחד הצדדים לפחות מגביל עצמו באופן העלול למנוע או להפחית את התחרות בעסקים בינו לבין הצדדים האחרים להסדר, או חלק מהם, או בינו לבין אדם שאינו צד להסדר". כלומר על בעלי העסקים נאסר לתאם ביניהם את המחיר שיידרש, שיוצע או שישולם עבור שירות או נכס. כמו כן אסור להם לתאם את הריווח שיופק. בנוסף אוסר החוק לתאם את חלוקת השוק (לפי מקום גיאוגרפי, קהל יעד וכד').

חוק זה אינו אות מתה. בכתב אישום שהגישה הרשות להגבלים עסקיים לאחרונה נגד בעלי חנויות משחקים ממרכז הארץ, נטען כי בעלי החנויות פתחו קבוצת ווטסאפ ובה תיאמו מחירים של קונסולות משחק באתר זאפ זאת ללא קבלת אישור קבוע או זמני מבית הדין בהתאם לחוק ההגבלים העסקיים. עוד נכתב בכתב האישום: "במעשיהם היו הנאשמים בהיותם בני אדם המנהלים עסקים, צדדים להסגר לפיו הגבילו עצמם באופן העלול למנוע או להפחית את התחרות בעסקים, בינם לבין הצדדים האחרים להסדר וזאת מבלי לקבל היתר זמני או פטור". לסיום מודיעה הפרקליטות כי ישנה אפשרות שהתביעה תעתור נגד בעלי החנויות למאסר בפועל.

עוד באותו נושא

אלון גל מייעץ: איך מרחיבים את מעגל הלקוחות בעסק קטן?

לכתבה המלאה

2. מיזוג חברות

החוק אוסר מיזוג חברות במקרה בו יש איום על:

א. רמת המחירים של הנכס או של השירות.
ב. איכותו של הנכס או השירות.
ג. הכמות המסופקת של הנכס או היקף השירות, או סדירות האספקה ותנאיה.

על חברות שרוצות להתאחד להגיש הודעת מיזוג לממונה על ההגבלים העסקיים, שיבדוק האם מתקיים אחד מהאיומים שצוינו לעיל. אם הממונה מתרשם שאין איום, עליו להתייעץ עם ועדה לפטורים ולמיזוגים אשר בה חברים 5 עובדי מדינה ו-8 נציגי ציבור ורק אז יינתן האישור המיוחל. עוד צריך לדעת כי גם לאחר שאושר המיזוג יוכל בית הדין להגבלים עסקייםלבטל את מיזוג החברות אם התרשם שכן ישנה פגיעה באחד הסעיפים אשר צוינו לעיל.

3. מונופול

הגדרת מונופול בחוק היא "ריכוז של יותר ממחצית מכלל אספקת נכסים או מכלל רכישתם, או של יותר ממחצית מכלל מתן שירותים, או מכלל רכישתם, בידיו של אדם אחד". החוק מכיר במונופול גם אם הוא מקומי, קרי, ספק ששולט על יותר ממחצית מהשוק, גם אם באזור מסויים נחשב מונופול. את ההכרזה על גוף כמונופול עושה הממונה באמצעות הודעה ברשומות.

על השולטים במונופול נאסר לנצל את מעמדם לרעה. מכיוון שההוראה היא אמורפית יש בסמכות הממונה לתת לבעל המונופול הוראות כיצד לנהוג ובמידה ואינו נוהג לפיהם יכול בית הדין להגבלים עסקיים להורות לבעל המונופול למכור אותו או את חלקו.

4. קבוצות ריכוז

קבוצת ריכוז היא קבוצה העוסקת בתחומים בהם קיימת תחרות מועטה. החוק מאפשר לממונה להורות למנהלים בענפים מחוסרי תחרות להסיר חסמי כניסה בפני מתחרים חדשים, למכור אחזקות ולבצע פעולות נוספות לצורך הגברת התחרות. במידה וקיימת סכנה ליציבות בעקבות פעולת הממונה בתחומים אלו, הוא ייאלץ להמתין לאישור המפקח על הבנקים או הממונה על שוק ההון והביטוח.

לסיכום: המושג הגבלים עסקיים נשמע אולי רחוק ונוגע לאנשי עסקים עשירים בלבד אך הוא רלוונטי גם לבעלי עסקים קטנים ובינוניים שעלולים למצוא את עצמם יום אחד ניצבים מול כתב אישום. במידה וחלילה הוגש נגדכם כתב אישום עליכם לפנות לעורך דין פלילי העוסק בעבירות על חוק ההגבלים העסקיים על מנת לבדוק כיצד להתנהל אל מול הרשויות.

הכותב הוא עו"ד מומחה לדין הפלילי ולעבירות צווארון לבן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully